Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ionity og pris for lading

Startet av Ampéreson, fredag 31. august 2018, klokken 10:33

« forrige - neste »

Trekkoppbil

Dette høres ut som en operatør i klasse med Arctic Road, og jeg vil på det sterkeste fraråde å bruke dem.

  • Hurtiglading av batteri høyt opp er ikke sunnt for batteriene. De går varme og det er spesiellt ugunstig for batterier som ikke har væskekjøling, ved gjentatte hurtigladinger på en dag.
    For få år sida var det en tommelfingerregel om at man ikke burde hurtiglade over 80%. Jeg liker helst å kjøre videre når jeg er kommet opp på 50-60% SOH. På den måten kan man ta kortvarige ladestopp,og  litt minimert varmgang. Med Leaf 24 har jeg likt å lade 8-10 minutter hver 5. mil, og det koster typisk 20-25 kroner
  • Ofte trenger man mindre enn 5 minutter lading for å komme fram, og da kan det koste ca 10 kroner andre steder
  • Forlatte biler ved hurtigladerene gir alvorlige problemer for bilister som står i kø.
  • Det er ikke tidsoptimalt å lade så høyt. Mange biler får låg ladestrøm etterhvert som batteriet lades opp.  Enkelte biler har ikke så sterk begrensning, men da er faren at batteriet går varmt
[li]
[/li][/list]


automat

Må har vel ikke ionety chademo, så lademønsteret til Leaf blir da relativt uinteressant

Kortrekkeviddebiler er neppe segmentet ionety sikter seg inn på. Og prisprofilen vil nok gjenspeile dette

Det er vel bare egolf og eup som mangler temperaturkontroll på batteriet av ccs-bilene. Og i europeisk sammenheng kommer de bare til å bli en parantes. Dette nettverket bygges ikke for de bilene som er på veien i Norge akkurat nå.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

elektrolux

Fastpris hadde vært genialt på dieselpumpen. Spesielt med tanke på at dieselpurka mi har 75 l tank.  :D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: elektrolux på lørdag 08. september 2018, klokken 08:35Fastpris hadde vært genialt på dieselpumpen. Spesielt med tanke på at dieselpurka mi har 75 l tank.  :D
Fastprisen hadde vel kanskje vært på 1500 kr.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Panduck

Sitat fra: Trekkoppbil på lørdag 08. september 2018, klokken 01:44
Dette høres ut som en operatør i klasse med Arctic Road, og jeg vil på det sterkeste fraråde å bruke dem.

Åh? De har sagt at dette er prismodellen de vil ha ut 2018 (derfor så mange 8-tall i pris), og de setter opp lokasjoner med en rekke ladere i flere land der man nå ofte kan lade gratis. På min tur gjennom Tyskland var fastprisladere ikke uvanlig, men jeg kom meg stort sett fra danskegrensa til nederland uten å betale så mye for lading. Å kjøre denne "intro-prisen" når fokuset er land der elbiler er så uvanlig at en enslig 50kW-lader er nok, betyr ikke at de er som AR.

Counterpointer

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 08. september 2018, klokken 11:00
Sitat fra: elektrolux på lørdag 08. september 2018, klokken 08:35Fastpris hadde vært genialt på dieselpumpen. Spesielt med tanke på at dieselpurka mi har 75 l tank.  :D
Fastprisen hadde vel kanskje vært på 1500 kr.
Ja grøss, jeg tanket opp en liten Golf vi har på jobben og det kom på 750 kr

En liten påminnelse om kostnader.....

Selv om en ikke kommer like langt for 80 kr hos Ionity er avstanden stor!

Amatøren

De siste gangene jeg har fylt Caravellen til kona så har det vært for over 1.100,- kroner.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Amatøren

#37
Utfordringen med slik prissetting er om det passer med hvor man finner neste lader i forhold til restkapasitet på batteriet.

Sitat fra: Profil errorVW e-up! 09.2017 - Puffen
VW e-Golf 08.2018 - Lynet
-----------------------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016
-----------------------------------------------------------------------
Bestilt VW e-Golf (01.2019?)
Reservert Audi e-tron
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Panduck

uansett hva prisen blir, om det blir bygget på rette plasser så kan jeg trygt kjøre til Berlin med i3en August neste år, som blir langt billigere enn å leie bil. I Norge er relativt mange alternativ...

Counterpointer

Det ser i hvertfall ikke ut som Ionity bruker samme tankegang som Porsche, samme pris som bensin.......

Panduck

Det er vel, som sagt, komplett umulig på vite hvordan Ionity tenker om prissetting, når de har gitt klar beskjed om at dette er "2018-pris", og de ikke vil fortelle / ikke vet hvordan endelig prismodell blir... Denne modellen ble jo valgt fordi "den var litt kul", og det blir neppe valget for den mer endelige modellen.

TorT

Når det gjelder Ionity, er det noen plass en kan se når de enkelte lokasjoner blir ferdigstilt og satt i drift. Noen hadde lagt ut en link jeg fulgte.
Ser feks at Gol pågår, men ikke når den er ferdig.
Fant heller ikke så mye om hvordan en skal betale. SMS skulle være mulig.
Greit nok i startfasen. Men jeg vil heller ha ladebrikke eller app, der en kan registrere et kort.
Så også at CircleK visstnok var innblandet. Ga de plass på stasjoner?
Vil det være så mye samarbeid at en kan betale med C K kort?

Noen som har info, eller kan peke på en tråd jeg ikke har funnet?

zbk

Det er sagt 80kr per lading i første omgang. Tipper det blir endret etter hvert til tid eller energiprising (eller helst en kombinasjon etter min mening) for å unngå kø og biler som "langtidsparkerer".
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Nordlands

Sitat fra: TorT på onsdag 17. oktober 2018, klokken 15:15
Når det gjelder Ionity, er det noen plass en kan se når de enkelte lokasjoner blir ferdigstilt og satt i drift. Noen hadde lagt ut en link jeg fulgte.
Ser feks at Gol pågår, men ikke når den er ferdig.
Fant heller ikke så mye om hvordan en skal betale. SMS skulle være mulig.
Greit nok i startfasen. Men jeg vil heller ha ladebrikke eller app, der en kan registrere et kort.
Så også at CircleK visstnok var innblandet. Ga de plass på stasjoner?
Vil det være så mye samarbeid at en kan betale med C K kort?

Noen som har info, eller kan peke på en tråd jeg ikke har funnet?
De blir nok bygd så snart som mulig, men tidspunkt for ferdigstillelse vil nok avhenge av både kommunene og netteier, kanskje også vegvesenet. Bygging diskuteres i denne tråden:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=38639.150

Ang. betaling er det oppgitt registrering av kort + bruk av QR koder i starten, tviler på det kommer noen annen løsning for Circle K kort - spørsmålet er vel bare om man vil få noe rabatt med det. Jeg regner med det ikke går alt for lang tid før f.eks. elbilforeningens brikke kan benyttes. Les mer her:
https://elbil.no/vil-ta-80-kroner-for-hurtiglading-i-startfasen/
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA