Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ionity og pris for lading

Startet av Ampéreson, fredag 31. august 2018, klokken 10:33

« forrige - neste »

Electrix

Sitat fra: Beckern på mandag 03. september 2018, klokken 10:36
Sitat fra: Håvar på mandag 03. september 2018, klokken 10:19
Merkelig avgjørelse. Ved å sette fastpris oppfordrer Ionity til ladekø, selvfølgelig vil folk ha maks valuta for de 80,- de betaler.
Med mindre ladesession har en makstid.
En makslengde på 150kW ladere bør vel være 30 min.
Slike tidsinndelinger er jo vanlige i USA.
tidsinndelinger og fast pris pr lading var vanlig hos enkelte operatører her også i "gamledager". Men GK endret til minuttbetaling antakeligvis etter klaging/forespørsel fra kunder og det faktum at kunder valgte fortums minuttprising i stedet der de kunne velge. Bra at de tilpasset seg markedet og ikke kjørte seg i grøfta slik Ishavsveien gjorde.

Stykkpris virker kanskje greit for de på regnskapsavdelingen, men problemet er at det ikke gir noen mening for kunden. Og man ender opp med at de som bare skal ha litt lading velger dem bort for de gidder ikke betale 80kr for 5 kWh, og da ender man opp med bare de som skal fullade, og kunder som har dårlig tid, de man egentlig sikter seg inn mot med et slikt nettverk, de vil unngå disse hurtigladerne fordi man risikerer å vente lenge på noen som bare skal lade helt opp fordi de hr betalt for det.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

THE

For resten av 2018 kunne de vel like godt sagt at lading er gratis. Per dags dato har Ionity 6 ladelokasjoner i drift med til sammen 38 ladeuttak (5 lokasjoner med 6 uttak og 2 loaksjoner med 4 uttak). Blir ikke snakk om de store utgiftene om de hadde gitt bort strømmen, men tror kanskje de har en plan med å ta betalt, og at de bevisst har satt prisen så lavt.

£8, €8, NOK/SEK/DKK 80 osv. vil være en dårlig løsning som en fastpris når det kommer biler som kan utnytte 150/350 kW lading, men i og med at de har sagt at prisen gjelder ut 2018, så er det i praksis noen få Jaguar iPace som kan lade med 100 kW eller mer. Hyundai Kona og Ioniq kan vel utnytte ca 70 kW, så de har også glede av Ionity, men ellers er kundegrunnlaget biler med max 50 kW lading.

Regner med at Ionity ønsker at (de få) ladestasjonene de har nå i 2018 skal brukes så mye som mulig for å få erfaring med utstyr, betalingsløsnigner, service og support osv. Da kan det jo være et bra grep å sette en pris som er så lav at de garantert får mange ladesesjoner, og dermed mye erfaringsdata.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

JorgenM

Sitat fra: THE på mandag 03. september 2018, klokken 11:26
Per dags dato har Ionity 6 ladelokasjoner i drift med til sammen 38 ladeuttak (5 lokasjoner med 6 uttak og 2 loaksjoner med 4 uttak).
9 stasjoner live og 5 under construction i følge Ionity hjemmeside.


THE PLAN
400
Charging stations by 2020

LIVE
009
Charging stations

NOW BUILDING
005
Charging stations
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Rollep

Sitat fra: goggo på mandag 03. september 2018, klokken 10:06
Og da har vi fått fasiten. Det ble hverken pr KWh eller pr minutt...
https://ionity.eu/en/where-and-how.html#pricing

Fast pris pr ladesession - 80 NOK. Hva synes vi om det?

mvh HUgo
Det blir kjekt å stå i ladekø bak Rapidgate Leafer og andre langsomt-ladene biler som selvsagt vil lade til 100% for å få mest mulig for pengene :D

Men prisingen vil selvsagt endre seg neste år når biler med raskere ladehastighet kommer på markedet.

Hva skjer forresten hvis "session" blir avbrutt etter kort tid, bare starte på en ny til 80 kroner da, eller?
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

goggo

Sitat fra: Rollep på mandag 03. september 2018, klokken 11:51
Sitat fra: goggo på mandag 03. september 2018, klokken 10:06
Og da har vi fått fasiten. Det ble hverken pr KWh eller pr minutt...
https://ionity.eu/en/where-and-how.html#pricing

Fast pris pr ladesession - 80 NOK. Hva synes vi om det?

mvh HUgo
Det blir kjekt å stå i ladekø bak Rapidgate Leafer og andre langsomt-ladene biler som selvsagt vil lade til 100% for å få mest mulig for pengene :D

Men det blir jo fint å få disse tregtladende Leafene og Egolfene bort fra GK og Fortum laderne, så vi andre kan lade der uten å vente på dem. Synd ikke Tesla har CCS adaptere så kunne vi fått dem bort fra 50KW laderne også  ;)

Forøvrig er GK mye rimeligere enn Ionity for de fleste av dagens elbiler. Nå er det jo blitt 30% fast rabatt hos disse leverandørene for de av oss som er NAF medlemmer og kjøper strømmen hjemme fra LOS, pluss volumrabatten fra GK.
https://www.naf.no/tjenester/naf-xtra/laderabatt/
Man kan enkelt komme under 1.25 pr minutt med 50KW lading hos GK nå, for de som hurtiglader en del.

mvh Hugo

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

THE

Sitat fra: JorgenM på mandag 03. september 2018, klokken 11:41
Sitat fra: THE på mandag 03. september 2018, klokken 11:26
Per dags dato har Ionity 6 ladelokasjoner i drift med til sammen 38 ladeuttak (5 lokasjoner med 6 uttak og 2 loaksjoner med 4 uttak).
9 stasjoner live og 5 under construction i følge Ionity hjemmeside.


Og kartet til Ionity viser 6 i drift, 1 under testing og 8 under konstruksjon.

Forøvrig er det vanskelig å finne informasjon på nettsidene til Ionity. Håper virkelig de ikke har tenkt å legge seg på dette nivået når det gjelder brukervennlighet også etter at de kommer skikkelig i gang.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

JorgenM

Tror ikke karted deres er helt oppdatert. Det har vist 7 stasjoner live i lengre tid men gikk ned til 6 da de nye nettsidene kom i helgen.
Har mer tro på den telleren på forsiden deres :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

arnkl

Sitat fra: Rollep på mandag 03. september 2018, klokken 11:51
Det blir kjekt å stå i ladekø bak Rapidgate Leafer og andre langsomt-ladene biler som selvsagt vil lade til 100% for å få mest mulig for pengene :D

Leaf har CHAdeMO, så dei kan ikkje lade på Ionity-ladarane.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

hemi

Sitat fra: arnkl på mandag 03. september 2018, klokken 13:03
Sitat fra: Rollep på mandag 03. september 2018, klokken 11:51
Det blir kjekt å stå i ladekø bak Rapidgate Leafer og andre langsomt-ladene biler som selvsagt vil lade til 100% for å få mest mulig for pengene :D

Leaf har CHAdeMO, så dei kan ikkje lade på Ionity-ladarane.

nei, rapidgate leafene på 40KWH har ikke chademo.

Rollep

Sitat fra: arnkl på mandag 03. september 2018, klokken 13:03
Sitat fra: Rollep på mandag 03. september 2018, klokken 11:51
Det blir kjekt å stå i ladekø bak Rapidgate Leafer og andre langsomt-ladene biler som selvsagt vil lade til 100% for å få mest mulig for pengene :D

Leaf har CHAdeMO, så dei kan ikkje lade på Ionity-ladarane.
Herregud, har de fremdeles ikke begynt å levere bilene med CCS som er den Europeiske standarden :o

Men greit, da slipper vi ihvertfall å ha de bilene i køen :)
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Counterpointer

Sitat fra: Rollep på mandag 03. september 2018, klokken 17:11
Herregud, har de fremdeles ikke begynt å levere bilene med CCS som er den Europeiske standarden :o

Men greit, da slipper vi ihvertfall å ha de bilene i køen :)
Les posten før din

Porsgrunn

Leaf har vell fortsatt Chademo for hurtiglading, på AC lading gjorde de riktignok et bytte fra Type 1 til Europeisk Type 2 plugg.

https://www.nissan.no/content/dam/Nissan/no/brochures/pricelist/new-leaf-kundeprisliste.pdf

JorgenM

Sitat fra: JorgenM på mandag 03. september 2018, klokken 11:41
9 stasjoner live og 5 under construction i følge Ionity hjemmeside.

Og nå 8 timer senere står det 9 stasjoner live og 7 under construction, så da har de startet bygging av 2 nye denne uka.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Rollep

Sitat fra: knut.aulie på mandag 03. september 2018, klokken 18:15
Sitat fra: Rollep på mandag 03. september 2018, klokken 17:11
Herregud, har de fremdeles ikke begynt å levere bilene med CCS som er den Europeiske standarden :o

Men greit, da slipper vi ihvertfall å ha de bilene i køen :)
Les posten før din
Les posten etter din :D
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Counterpointer

Sitat fra: Rollep på mandag 03. september 2018, klokken 20:16
Sitat fra: knut.aulie på mandag 03. september 2018, klokken 18:15
Sitat fra: Rollep på mandag 03. september 2018, klokken 17:11
Herregud, har de fremdeles ikke begynt å levere bilene med CCS som er den Europeiske standarden :o

Men greit, da slipper vi ihvertfall å ha de bilene i køen :)
Les posten før din
Les posten etter din :D
Tjo ho

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA