Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Litt om infotainmentsystemet i EV400 + random fun facts

Startet av xref, torsdag 30. august 2018, klokken 23:25

« forrige - neste »

4Matic Fanatic

Sitat fra: Chimp på søndag 02. desember 2018, klokken 19:02
Er det noen som ikke har 360? Typ at 360 gir lag på kamerapakken mens vanlig ryggekamera funker?

Jeg spurte på FB i går men har ikke fått svar enda.
SitatDet kan være et spor å sjekke 360-kamera vs kun ryggekamera her, selv om du ikke viser bildet fra alle vinklene på 360 kan datastrømmen prosesseres av bilen anyhow, og dermed belaster mer/gir mer forsinkelse enn på biler med kun ryggekamera?

xref

Infotainment-systemet er bilens svakeste punkt for min del. At ryggekameraet henger etter er utrolig plagsomt og at hele grensesnittet er så tregt føles utrolig fremmed ut i 2018. Mazdaen jeg hadde som lånebil her forleden var milevis bedre. Her har de en jobb å gjøre men jeg ser ikke for meg at vi får noe annet enn en og annen bugfix. De snakket høyt om at de jobber aktivt med å gjøre systemet enklere å bruke så vi får se hva de dytter ut av oppdateringer etterhvert men jeg holder ikke pusten. Viktig å sammenlikne med JLR sine øvrige biler fremfor å tro at de skal gjøre som Tesla bare fordi det tilfeldigvis er en elbil.
S70D VIN: 87XXX levert i slutten av Juli

mariowing

Har kjørt Skoda (betalt av Jaguar...) i tre uker, ikke enig i at Jaguar sitt system er spesielt vanskelig å bruke. Det er litt terskel for å komme i gang men så fungerer det fint. Dashboard som viser status på navigasjon, media og telefon på en og samme «view» er for eksempel meget bra.

Lagg er det, men ikke mer enn at man glemmer det når man venner seg til det.

Etter min mening så er det største problemet forsinkelse på ryggekamera, at den ruller bakover hvis man ikke bruker creep og at bilen har store problemer med å hente opp profilen basert på nøkkel og telefon slik at det blir veldig tilfeldig hva slags innstillinger som gjøres gjeldende fra gang til gang. 360 kamera velger også noen ganger å bytte til front kamera når man kjører fremover, andre ganger ikke. Kunne dessverre laget en lang liste over denne typen feil :-(
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

xref

At systemet eventuelt er litt komplisert plager meg ikke så mye. Men at man i 2018 synes det er greit at scrolling lugger og at det ofte tar alt for lang tid fra knappetrykk til respons overrasker meg.
S70D VIN: 87XXX levert i slutten av Juli

RayBomb

Sitat fra: xref på søndag 02. desember 2018, klokken 22:41
At systemet eventuelt er litt komplisert plager meg ikke så mye. Men at man i 2018 synes det er greit at scrolling lugger og at det ofte tar alt for lang tid fra knappetrykk til respons overrasker meg.
Helt enig med deg. Det er tross alt 2018, ikke 1990....
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

xref

Sitat fra: RayBomb på søndag 02. desember 2018, klokken 23:05
Sitat fra: xref på søndag 02. desember 2018, klokken 22:41
At systemet eventuelt er litt komplisert plager meg ikke så mye. Men at man i 2018 synes det er greit at scrolling lugger og at det ofte tar alt for lang tid fra knappetrykk til respons overrasker meg.
Helt enig med deg. Det er tross alt 2018, ikke 1990....

Opp til flere hos JLR har jo åpenbart vurdert det dithen at systemet er godt nok. Fremstår underlig for meg. En fornuftig kravspec på et slikt system burde blant annet spesifisere maksimal responstid i ms på en gitt operasjon. Just saying...
S70D VIN: 87XXX levert i slutten av Juli

RayBomb

Noen som kjenner til hvilken hw bilen bruker? CPU ram osv?
Noen har sagt at bilen har bra hw, men hva menes med bra?
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

xref

Sitat fra: RayBomb på søndag 02. desember 2018, klokken 23:10
Noen som kjenner til hvilken hw bilen bruker? CPU ram osv?
Noen har sagt at bilen har bra hw, men hva menes med bra?

Har ikke sett noen specs på systemet i I-Pace, men forrige generasjon Touch Pro (som du finner i feks Jaguar XE) kjører en Intel Atom E3845 og 4 GB RAM, så jeg regner med at det er betydelig kraftigere maskinvare i I-Pacen. Tviler dermed på at det er hardware som er begrensningen med tanke på hvor mye bedre respons du har i en Tesla med Tegra 3 SoC fra 2011.
S70D VIN: 87XXX levert i slutten av Juli

mariowing

Tror dette først og fremst er input lag fra du har fjernet fingeren til skjermen viser det du har valgt. Om denne forsinkelsen er satt såpass høyt med vilje eller ikke er ikke så godt å si. Scrolling og panorering av kartet går jo raskt og fint så tror cpu/gpu holder greit unna. På den andre siden har man lag'et fra bildene fra ryggekamera som jo virker veldig merkelig og kan allikevel peke på ineffektiv bildeprossesering.

Jeg merker meg at den nedre touchskjermen ikke har input lag. Den sentrale skjermen i dashboardet har heller ikke lag når man bruker scrollhjulet. Så kanskje de rett og slett har tildelt for lite ressurser til den vm som kjører hovedskjermen?
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

bmw2002

Specs ble postet et sted tidligere. Husker ikke hva det var, men var raskere enn alt annet på markedet for bil.

Så de har gjort noe rart, gjenstår å se om de får fikset det.

Det går jo tregt når man taster inn noe, iPhone var jo smooth for 11 år siden

daktari

Sitat fra: bmw2002 på tirsdag 04. desember 2018, klokken 22:42
Specs ble postet et sted tidligere. Husker ikke hva det var, men var raskere enn alt annet på markedet for bil.

Så de har gjort noe rart, gjenstår å se om de får fikset det.

Det går jo tregt når man taster inn noe, iPhone var jo smooth for 11 år siden
Det var vel spekulasjoner om specs I første posten. Jeg merker meg at de har satt inn en vesentlig mindre hovedskjerm enn det er plass til (kostnader?) Og dermed måtte de lage en hack på luftdysene også som ser middels vellykket ut. Jeg mistenker gjerrighet her.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

xref

Sitat fra: bmw2002 på tirsdag 04. desember 2018, klokken 22:42
Specs ble postet et sted tidligere. Husker ikke hva det var, men var raskere enn alt annet på markedet for bil.

Så de har gjort noe rart, gjenstår å se om de får fikset det.

Det går jo tregt når man taster inn noe, iPhone var jo smooth for 11 år siden

Vet ikke hvordan du har fått det for deg at specsene er råere enn noe annet på markedet? Tror nok sannheten er ganske annerledes.
S70D VIN: 87XXX levert i slutten av Juli

daktari

Jeg testet for morro den testsiden som Tesla-eiere bruker for å sjekke MCU-versjon. Den returnerte følgende:
Plattform: Linux i686
Agent: Mozilla /5.0 (Linux; Android 7.0) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome 55.0.2883.75 Mobile Safari 537.36

Some referanse skal ny MCU returnere Linux x86_64 mens gammel skal si Linux armv71

Noen som tør tolke dette?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

xyzzy

Sitat fra: daktari på onsdag 05. desember 2018, klokken 07:21
Jeg testet for morro den testsiden som Tesla-eiere bruker for å sjekke MCU-versjon. Den returnerte følgende:
Plattform: Linux i686
Agent: Mozilla /5.0 (Linux; Android 7.0) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome 55.0.2883.75 Mobile Safari 537.36

Some referanse skal ny MCU returnere Linux x86_64 mens gammel skal si Linux armv71

Noen som tør tolke dette?

Systemet (er dette Jaguar?) kjører 32 bits Android (Linux-basert) på en Intel-type prosessor, med en Chrome nettleser-komponent.

xref

#44
Spenennde! Android 7.0-basert OS med 32 bits Intel CPU. Sistnevnte overrasker meg veldig. Merk at user-agenten kan være hardkodet men vi får anta at den faktisk er reell. Lurer på om SELinux er i enforcing.

User-agenten pleier vanligvis for Android å inneholde både modellnummer og firmware-versjon. I dette tilfellet gjør den ikke det. Pussig.

Blir ikke mer enn 4GB RAM til den VM'en da ihvertfall :)
S70D VIN: 87XXX levert i slutten av Juli

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA