Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Litt om infotainmentsystemet i EV400 + random fun facts

Startet av xref, torsdag 30. august 2018, klokken 23:25

« forrige - neste »

Eyvind Bernhardsen

Sitat fra: xref på onsdag 05. desember 2018, klokken 09:25
Spenennde! Android 7.0-basert OS med 32 bits Intel CPU. Sistnevnte overrasker meg veldig.

Ikke nødvendigvis 32-bit CPU (lager Intel fortsatt 32-bit prosessorer?), men 32-bit OS. Det er overraskende ja.

xref

Sitat fra: Eyvind Bernhardsen på onsdag 05. desember 2018, klokken 09:34
Sitat fra: xref på onsdag 05. desember 2018, klokken 09:25
Spenennde! Android 7.0-basert OS med 32 bits Intel CPU. Sistnevnte overrasker meg veldig.

Ikke nødvendigvis 32-bit CPU (lager Intel fortsatt 32-bit prosessorer?), men 32-bit OS. Det er overraskende ja.

Ja, riktig. Det er et VM eller container også. Men ja, rart å gå for 32 bits Android i 2018. Tror aldri jeg har sett en Android device shippe med 32 bits Intel SoC så det her var et snodig valg.
S70D VIN: 87XXX levert i slutten av Juli

daktari

Det er en mulighet for feil selvfølgelig, brukte siden http://teslamcu.xyz/ som jo ble laget for å sjekke Tesla MCU (hovedskjermen). Kanskje noen av dere kompetente kan lage en bedre sak for Jaguar?

Fikk også en feilmelding "uncaught syntaxError: unexpected token u in JSON at position 0"
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

xref

Sitat fra: daktari på onsdag 05. desember 2018, klokken 10:26
Det er en mulighet for feil selvfølgelig, brukte siden http://teslamcu.xyz/ som jo ble laget for å sjekke Tesla MCU (hovedskjermen). Kanskje noen av dere kompetente kan lage en bedre sak for Jaguar?

Fikk også en feilmelding "uncaught syntaxError: unexpected token u in JSON at position 0"

Jeg kan sette opp noe i ledig tid. Det er dog primært user-agent stringen som er interessant og jeg regner med at den stemmer ihvertfall
S70D VIN: 87XXX levert i slutten av Juli

bmw2002

Sitat fra: xref på onsdag 05. desember 2018, klokken 00:11
Sitat fra: bmw2002 på tirsdag 04. desember 2018, klokken 22:42
Specs ble postet et sted tidligere. Husker ikke hva det var, men var raskere enn alt annet på markedet for bil.

Så de har gjort noe rart, gjenstår å se om de får fikset det.

Det går jo tregt når man taster inn noe, iPhone var jo smooth for 11 år siden

Vet ikke hvordan du har fått det for deg at specsene er råere enn noe annet på markedet? Tror nok sannheten er ganske annerledes.

Dette har ikke vært postet her, men på Twitter. Det var et intervju med noen fra Jaguar på nettet for 1 år siden, der  plattformen som I-Pace bruker ble omtalt.  Men det er selvfølgelig vanskelig å finne igjen noe på Twitter når man ikke husker hvem som skrev det...

4Matic Fanatic

Sitat fra: xref på onsdag 05. desember 2018, klokken 09:25
Blir ikke mer enn 4GB RAM til den VM'en da ihvertfall :)
4GB RAM er nok til å kjøre en Windows Server 2016 i enterprise-løsninger, bør søren døtte være nok til å tegne opp noen knøttsmå, lite krevende menyer i en bil?

Jeg er rett og slett litt satt ut over at man klarer å levere en dyr bil i dag med lag i menyer, dette er ting du kunne kjøre på en Raspberry Pi til 200kr?
Er det gjort for fancy med virtualisering i flere lag, eller er det spart på komponenter som knapt burde koste noe som helst i 2018?

xref

Sitat fra: 4Matic Fanatic på onsdag 05. desember 2018, klokken 23:29
Sitat fra: xref på onsdag 05. desember 2018, klokken 09:25
Blir ikke mer enn 4GB RAM til den VM'en da ihvertfall :)
4GB RAM er nok til å kjøre en Windows Server 2016 i enterprise-løsninger, bør søren døtte være nok til å tegne opp noen knøttsmå, lite krevende menyer i en bil?

Jeg er rett og slett litt satt ut over at man klarer å levere en dyr bil i dag med lag i menyer, dette er ting du kunne kjøre på en Raspberry Pi til 200kr?
Er det gjort for fancy med virtualisering i flere lag, eller er det spart på komponenter som knapt burde koste noe som helst i 2018?

Tror du undervurderer hvor komplekst et slikt system er satt opp. Det er både praktiske og sikkerhetsmessige årsaker til at eksempelvis førerassistent-systemene skal holdes isolert fra multimedia-systemet. I tillegg til at ulike systemer har ulike krav med tanke på ytelse og pålitelighet så mens kritiske systemer som cruise kontroll/radar/nødbrems kanskje må kjøre et RTOS kan multimedia håndteres av noe annet, osv.

Det er nok dyre komponenter med relativt god ytelse som drifter systemet. Utfordringen er å lage et grensesnitt som er optimalisert for maskinvaren og som også leverer responsiv ytelse. Videre må man ha flinke designere som lager et godt UI.

En Raspberry PI ville ha knelt umiddelbart. Tenk på hvor mange systemer som skal driftes. Hele multimedia-systemet, klima-kontrollene, sekundærskjermen, det virtuelle instrumentpanelet samt førerassistent-systemer, osv.

Men, Tesla får til dette med mer med en Nvidia SoC fra 2011 så det er nok ikke maskinvaren som er begrensningen her. Så får vi håpe at ting kan forbedres med oppdateringer og at det ikke er fundementale svakheter med arkitekturen som gjør at et responsivt GUI er umulig å få til.
S70D VIN: 87XXX levert i slutten av Juli

4Matic Fanatic

Ja, jeg tenkte ikke at en RPi skulle kjøre alt :) - men det er vel mer enn EN compute-modul inni her?
De kan vel ikke kjøre realtime-løsningene på samme hw som brukes til multimedia-modulene?

Disqusor

#53
Tester av Tesla passer best i Tesla delen, akurat som tester av iPace passer best i iPace delen.

Inlegget om teardown av T3 er derfor slettet.

Lars
Forum admin

xref

#54
Kjørte I-Pace igjen i dag og må si at mer eller mindre alt som har en skjerm går bedragelig tregt. Selv "speedometer"-animasjonen lugger. Det er genialt å kunne ha kartvisning i fullskjerm, men ikke når rendringen hakker seg avgårde. Da blir det mer et irritasjonsmoment.

Håper inderlig på en rekke forbedringer på dette området før jeg får min bil. Hvis ikke blir det en særdeles voldsom nedgradering fra min 4 år gamle Tesla Model S sånn sett. I verste fall har man jo alltids Android Auto som snart kommer med støtte for dynamisk oppløsning, noe som vil gjøre implementasjonen i I-Pace en god del bedre. HUD'en derimot er utrolig godt implementert. Den er responsiv, enkel å lese og fungerer rett og slett veldig bra.
S70D VIN: 87XXX levert i slutten av Juli

olavxxx

Sitat fra: xref på torsdag 06. desember 2018, klokken 00:38
Sitat fra: 4Matic Fanatic på onsdag 05. desember 2018, klokken 23:29
Sitat fra: xref på onsdag 05. desember 2018, klokken 09:25
Blir ikke mer enn 4GB RAM til den VM'en da ihvertfall :)
4GB RAM er nok til å kjøre en Windows Server 2016 i enterprise-løsninger, bør søren døtte være nok til å tegne opp noen knøttsmå, lite krevende menyer i en bil?

Jeg er rett og slett litt satt ut over at man klarer å levere en dyr bil i dag med lag i menyer, dette er ting du kunne kjøre på en Raspberry Pi til 200kr?
Er det gjort for fancy med virtualisering i flere lag, eller er det spart på komponenter som knapt burde koste noe som helst i 2018?

Tror du undervurderer hvor komplekst et slikt system er satt opp. Det er både praktiske og sikkerhetsmessige årsaker til at eksempelvis førerassistent-systemene skal holdes isolert fra multimedia-systemet. I tillegg til at ulike systemer har ulike krav med tanke på ytelse og pålitelighet så mens kritiske systemer som cruise kontroll/radar/nødbrems kanskje må kjøre et RTOS kan multimedia håndteres av noe annet, osv.

Det er nok dyre komponenter med relativt god ytelse som drifter systemet. Utfordringen er å lage et grensesnitt som er optimalisert for maskinvaren og som også leverer responsiv ytelse. Videre må man ha flinke designere som lager et godt UI.

En Raspberry PI ville ha knelt umiddelbart. Tenk på hvor mange systemer som skal driftes. Hele multimedia-systemet, klima-kontrollene, sekundærskjermen, det virtuelle instrumentpanelet samt førerassistent-systemer, osv.

Men, Tesla får til dette med mer med en Nvidia SoC fra 2011 så det er nok ikke maskinvaren som er begrensningen her. Så får vi håpe at ting kan forbedres med oppdateringer og at det ikke er fundementale svakheter med arkitekturen som gjør at et responsivt GUI er umulig å få til.
Tesla sin MCU kjørte som du sier frem til 2018 på en Tegra. Men dette var for mediaskjerm. Autopilot 1 kjørte mobileye, AP2 NVIDIA og AP2.5 med ekstra GPU.

Så det er ikke slik at Tesla kjørte en SoC til alt. De har hatt flere SoCer. AP3 ryktes komme med egen SoC.

Nå blir dette en digresjon fra tråden da og beklager det, er ikke ment som reklame for Tesla, bare tente jeg skulle oppklare misforståelser, så ikke folk tror man kan kjøre alt på en billig nettbrettchip fra 2011.

xref

Sitat fra: olavxxx på tirsdag 25. desember 2018, klokken 10:07
Sitat fra: xref på torsdag 06. desember 2018, klokken 00:38
Sitat fra: 4Matic Fanatic på onsdag 05. desember 2018, klokken 23:29
Sitat fra: xref på onsdag 05. desember 2018, klokken 09:25
Blir ikke mer enn 4GB RAM til den VM'en da ihvertfall :)
4GB RAM er nok til å kjøre en Windows Server 2016 i enterprise-løsninger, bør søren døtte være nok til å tegne opp noen knøttsmå, lite krevende menyer i en bil?

Jeg er rett og slett litt satt ut over at man klarer å levere en dyr bil i dag med lag i menyer, dette er ting du kunne kjøre på en Raspberry Pi til 200kr?
Er det gjort for fancy med virtualisering i flere lag, eller er det spart på komponenter som knapt burde koste noe som helst i 2018?

Tror du undervurderer hvor komplekst et slikt system er satt opp. Det er både praktiske og sikkerhetsmessige årsaker til at eksempelvis førerassistent-systemene skal holdes isolert fra multimedia-systemet. I tillegg til at ulike systemer har ulike krav med tanke på ytelse og pålitelighet så mens kritiske systemer som cruise kontroll/radar/nødbrems kanskje må kjøre et RTOS kan multimedia håndteres av noe annet, osv.

Det er nok dyre komponenter med relativt god ytelse som drifter systemet. Utfordringen er å lage et grensesnitt som er optimalisert for maskinvaren og som også leverer responsiv ytelse. Videre må man ha flinke designere som lager et godt UI.

En Raspberry PI ville ha knelt umiddelbart. Tenk på hvor mange systemer som skal driftes. Hele multimedia-systemet, klima-kontrollene, sekundærskjermen, det virtuelle instrumentpanelet samt førerassistent-systemer, osv.

Men, Tesla får til dette med mer med en Nvidia SoC fra 2011 så det er nok ikke maskinvaren som er begrensningen her. Så får vi håpe at ting kan forbedres med oppdateringer og at det ikke er fundementale svakheter med arkitekturen som gjør at et responsivt GUI er umulig å få til.
Tesla sin MCU kjørte som du sier frem til 2018 på en Tegra. Men dette var for mediaskjerm. Autopilot 1 kjørte mobileye, AP2 NVIDIA og AP2.5 med ekstra GPU.

Så det er ikke slik at Tesla kjørte en SoC til alt. De har hatt flere SoCer. AP3 ryktes komme med egen SoC.

Nå blir dette en digresjon fra tråden da og beklager det, er ikke ment som reklame for Tesla, bare tente jeg skulle oppklare misforståelser, så ikke folk tror man kan kjøre alt på en billig nettbrettchip fra 2011.

Dette er korrekt. Jeg tok ikke med autopilot i regnestykket og forholdt meg kun til Infotainment-systemet ;)
S70D VIN: 87XXX levert i slutten av Juli

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA