Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

enkel spørsmål for ny elbil bruker (ladebrikke)

Startet av DavidSua, torsdag 30. august 2018, klokken 15:08

« forrige - neste »

DavidSua

Hei!, jeg er veldig ny i elbil verden, skal få min ioniq etter noen måneder :-)
Jeg har nå tusen spørsmål om lading, hvordan,hvor,etc... så jeg leste alt deres posten om lading, men jeg forsetter å lurer på noen ting.
Om ladebrikke:
Jeg kjente (tror jeg) at man kan bruke en ladebrikke, og det ser den letteste ut (tror jeg)
dette kan jeg få i tre steder. Elbilforeningen, Fortum og  grønn kontakt. er jeg riktig?
med Elbilforeningen bruker jeg alle, og den andre bare i sin ladestasjon, riktig?

Spørsmål, alle ladesteder i Norge er fra disse to bedrift?
hva koster å være meldem av disse tre? og hvilken tror dere er den beste?
hvordan furger brikken?, må man lader den?, betaler hver måned??

Kan noe forklare litt generell hvordan fungerer alt? :-)

tusen takk!


Roy Aasen

Lade i Norge https://ladeinorge.no/
BKK https://www.bkk.no/elbiler-og-lading
Fortum https://www.fortum.no/
Grønn Kontakt http://minside.gronnkontakt.no/bestill?gclid=EAIaIQobChMImbXP5_qU3QIVhoeyCh3DpArCEAAYASAAEgK-8vD_BwE

BKK, Fortum og Grønn kontakt fungerer best med App på telefon. Last ned App og registrer deg, legg inn betalingskort i appen.
Fortum + GK har vel også egne brikker hvis du vil.

Eller Elbilforeningens brikke, som jeg enda ikke har fått til å virke..(spiller ingen rolle)

Andre innspill fra dem som kanskje vet bedre?

Norhawk

Har eid elbil siden starten av juli, har hurtigladet 2 ganger.
En gang hos Fortum og en gang hos Grønn Kontakt, begge gangene har jeg brukt Elbilforeningens brikke, det har virket som det skal.

Medlemskapet i Elbilforeningen er gratis de 2 ? første årene, ved kjøp av nybil.

Har også app`ene til Fortum og Grønn Kontakt, der har jeg lagt inn betalingskort, men ikke brukt de ved lading enda.
Mine ladinger ser jeg i app´n, selv om jeg brukte nevnte brikke ved lading, der ser du varighet og hvor mye ladingen kostet deg.

Både Fortum og GK har kart i sine app´er, der finner du ladestasjonene, og om de er ledige.

BKK har jeg ingen peiling på.

Sjekk også ut Plugshare, der finner du ladestasjonen rundt omkring i landet.


- `20 Tesla Model 3 LR

- ´18 Leaf Tekna - Solgt

goggo

Sitat fra: Roy Aasen på torsdag 30. august 2018, klokken 16:18
BKK, Fortum og Grønn kontakt fungerer best med App på telefon.
Her er jeg (og de fleste andre etter hva jeg har forstått?) uenig :)
Min erfaring er i alle fall at Elbilforeningens RFID brikke fungerer veldig bra både hos Fortum og GK (Grønn Kontakt), og gir enklere bruk enn med app. Fra denne sommeren så skal den også fungere  hos BKK, men det har jeg personlig ikke forsøkt.
Men for all del - bruk appene hvis du foretrekker det. Jeg har de installert som en backup, men etter at jeg tredde RFID brikka inn på samme nøkkelknippa som bilnøkkelen så har jeg aldri hatt bruk for app til lading...

Hvis du kjøper Ionic fra en forhandler så skal du få med en startpakke fra Elbilforeningen, der du bl.a. finner RFID brikka. Med denne startpakken får du et års gratis medlemsskap i Elbilforeningen.
Når du har fått bilen og startpakken, så registrerer du RFID brikken hos de forskjellige operatørene.

Pr idag så er det GK, Fortum og BKK som gjelder. De 2 nye operatørene Clever og Ionity begynner å installere ladestasjoner i Norge nå i høst. Jeg vet ikke om disse også vil åpne for at vi kan benytte den samme RFID brikka der, time will show :)

Du betaler ingentig på forskudd hos noen av aktørene, heller ikke noe månedlig abbonement. Du knytter betalingskort til den kontoen du oppretter hos hver av aktørene, og blir belastet i etterkant. Hos BKK og Fortum blir du belastet etter hver lading, mens hos GK blir du belastet månedlig på etterskudd.

Prisen er i utgangspunktet den samme hos alle 3 aktørene, men hos Fortum og GK kan du få litt rabatt hvis du har strømmen hjemme fra dem (Hos GK må du ha strøm fra LOS for å få rabatt). I tillegg har GK en bra volumrabatt på opptil 40% hvis du lader ofte hos dem.


Det med hurtiglading går stort sett smertefritt. Det viktigste er kanskje å prøve det hos de forskjellige operatørene før du drar ut på langtur og er avhengig av det, da ser du at alt virker som det skal.

Og velkommen som elbil bruker om noen måneder, du kommer ikke til å angre   :) :)


mvh Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Svein_H

#4
Jeg fikk også velkomstpakken fra elbilforeningen, inkludert ladebrikken som jeg ikke aner hva jeg skal bruke til, så inntil videre er den bare "pynt" på nøkkelknippet. Jada, det fulgte med en aktiveringskode som jeg har registrert, men hvor og hvordan skal jeg bruke den? Det er ikke akkurat slik at jeg kan stikke innom en vilkårlig bensinstasjon og fylle tanken slik jeg er vant til, eller..? Og hvor lang tid vil det ta før jeg kan dra videre..?

Det er nettopp slike usikkerheter som gjør at jeg lader kun hjemme, og begrenser elbilbruken til turer jeg vet jeg kan gjennomføre uten lading underveis. For lengre turer (og når jeg trenger tilhenger) bruker jeg bensinbilen som fortsatt har fast plass i garasjen, og det kommer den til å ha i overskuelig fremtid.

For en som er vant til å kunne kjøre 500km+ med campingvogn (og 800-900km uten) mellom hver fylling kreves det en seriøs og kraftig holdningsendring for at jeg skal bli komfortabel med elbillading underveis, og det sliter jeg med. Ikke minst fordi det er begrenset med lademuligheter. Jeg kjøpte elbilen for jobbpendling, men er absolutt åpen for å bruke den på lengre turer hvis det blir lagt til rette for det.

Oppdatert: Beklager om innlegget mitt var en liten avsporing fra opprinnelig tema, det var ikke meningen.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Roy Aasen

#5
Du må registrere brikken hos Fortum og GK. BKK har ikke åpnet for ladebrikken til Elbilforeningen.

Du kan til og med lade med SMS.

Edit: Elbilforenigens brikke fungerer...sånn av og til..men alle tre muligheten ikke virker, såfremt laderen er iorden, er neste ikke mulig. Telefon til kundeservice er selvsagt også mulig hvis alt annet slår feil.

lilleblå

Jeg fikk min første elbil på lørdag. Hadde aldri vørt på en ladestasjon før, så her har du min ferske opplevelse. Venter på montering av hjemmelader, og har derfor ladet noen ganger på hurtiglader de siste 6 dagene. Har kjørt 51 mil.

Første kvelden med ny bil leste jeg igjennom Velkomstpakken til elbilforeningen. Lett å lese, god info.

Åpnet nettleseren og registrerte ladebrikken som lå i pakken ved å følge instruksene fra dem, og deretter registrerte den samme ladebrikken hos Fortum. Registrerte betalingskortinformasjonen samme sted. Grønn Kontakt var ikke så lett å komme i gang med.

Dagen etter var jeg på ladestasjonen til Fortum. Fant frem ladekabel, dyttet i bilen, så i lader. Deretter bevegde jeg ladebrikken over RDIF leseren (fra plastikkfirkant), og laderen lyste blått. Brukte så bilens ladeknapp for å avbryte da jeg ville avslutte. Deretter løsne kabel fra bil, så lader. Ferdig.

I appen til Fortum kan jeg se når og hvor mye jeg har ladet, samt laste ned kvitteringer som PDF.

Veldig enkelt det hele.

Nå har jeg med meg en god bok når jeg må lade og jeg ikke trenger å handle mat. Bare et tips.

Så møtet med ladestasjon har vært bra for min del.

Roy Aasen

Det vil stort sett alltid gå bra.
Det er bare å være litt "Solan" og ikke "Ludwig" ;D

DavidSua

tusen takk for så nyttig info :-)
Så jeg tror  det er lurt å få dette pakken fra elbilforeningen, det er gratis.... hvem som vet hva koster etter det?

Også dere tror det er lurt å instalere appen hos Fortum, GK, og BKK. Jeg kan betale med kort gjennom appen med alle.
Fordi... alle disse ladestasjoner har ikke muligheter til å betale med kort i sted?

Andre ting, noe sa at man kan se hvis ladestasjon er tilgengelig, fungerer den i alle bedrift?, hva med elbilforeningen appen?, kan man se alle bedrift i same appen hvis det er ledig eller ikke?

Roy Aasen

Det er ikke mulig å betale med kort på ladestasjonene, enten gjennom Appe'en eller ved hjelp av registrert ladebrikke.
Ladeappen / -kartet til Elbilforeningen viser alle ladestasjoner, men viser ikke alltid om de er åpne.
Appen"Ladestasjoner" og appene fra GK osv viser som regel riktig.

Apper: Fortum, Grønn Kontakt, Bilkraft, InCharge, Elbilforeningen og Ladestasjoner har jeg på min telefon.

Elbilforeningen, medlemskap gratis 1 år. Deretter 460??? kroner / år.

DavidSua

jeg tenker ikke å bruke mye ladestasjoner, bare noen ganger i lengre turer, så tror ikke jeg betale dette meldemskap.
Da, man må ha alle disse appen for å registrere betalingkortet med de, eller andre alternativen er å betale med sms ikke sant?

fungerer alt bra med appen eller med sms ikke sant?

Er alle bedrifter same pris? og, same pris betaling med appen og sms?

fredag

Medlemskap i Elbilforeningen har mer med å støtte arbeidet slik at vi som har elbil får beholde fordelene til elbilene, at vi får flere ladeplasser, rett opp feilinformasjon om elbiler i media, osv. Men joda, ladebrikken er fin den også, men kan lett erstattes med ladekort direkte fra Fortum og Grønn kontakt.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

GOLF-raider

#12
Du må ikke betale penger for å være registrert som ladekunde.
Betalingen for hurtiglading foregår etterskuddsvis; en gang hver
måned. Jeg liker best å bruke ladebrikke: RFID. Det er ikke
nødvendig å ha en moderne smarttelefon. Du plugger vanligvis
ladekontakten i bilen først og holder brikken tett borttil RFID-
leserpunktet på ladeboksen. Da blir du identifisert og får beskjed
om å trykke på START-knappen. Ladinga starter. Når du synes bilen
har ladet nok bruker du brikken en gang til: og trykker på STOPP.
Hurtiglad aldri til 100 %  (80 - 90% er OK)!
Avslutt ALDRI lading ved å nappe ut kontakten; da trekker du ut
en lysbue som brenner istykker kontakten. Hvis kontakten sitter fast
i bilen: da må du trykke på: «lås-opp» på bilnøkkelen.
Hvorvidt du skal være ladekunde hos «Hvem»; kommer an på hvor du bor og hvor du har tenkt å kjøre henne. Jeg vil anbefale at Du
studerer ladekartet for den ladeoperatøren du tror passer deg og
ditt kjøremønster best. Du vil etterhvert finne kommunale ladestolper
med schucokontakt (10 ampere) som er gratis. Noen kjøpesenter har
også gratis lading; da gjerne med «type-2 kontakt»  (16/32 ampere).
Parker aldri bilen din på en ladeplass uten å lade!  Les alltid det som
står skrevet på plakaten som sier noe om hva Du kan / skal gjøre.
Feks: «Parkering for elbil som lader». Ta hensyn til folk som står bak
og venter på å få begynne lading. Det skjer nesten aldri at noen
må lade batteriet sitt fullt opp for å kjøre dit man skal.
Det er alltid billigst å lade privat / hjemme / på jobben!
https://elbil.no/finn-naermeste-ladestasjon/
TRØNDELAG
E-Golf; prod. febr. 2015 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

DavidSua

Ok, jeg har sjekt GK og Fortum og jeg ser at bare GK, viser hvis det er tilgengelig, og sier også at priser er 2,5nok/minutt hvis man er registrert, kan man være registrert å bruke betalingskort appen? eller registrert mener brikken? hvis det funger kansje de er bedre å være registrert i begge to, fordi de er den større i Norge. Men også så at GK viser bare Norge, men Fortum viser ladestasjoner i hele Europa. Som medlem i Fortum er det mulig å bruke på andre lander enkel med betalingskort i appen?
Eller hvordan dere gjøre i andre lander som Sverige... Danmark... ?

Panduck

#14
Sitat fra: DavidSua på torsdag 30. august 2018, klokken 21:16
fungerer alt bra med appen eller med sms ikke sant?

SMS blir generelt dyrere. Ved app / brikke får man "kvantumsrabatt" hos GK, men om du lader lite, betyr det ikkeno.

Men generell oppfordring: IKKE vent med å prøve hurtiglading til du trenger det. Prøv noen forskjellige typer hurtigladere mens du har mer enn nok strøm til å komme deg hjem, gjerne fra de største leverandørene. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg må ha gitt "introduksjon til hurtigladeing" kurs for folk som ikke klarer å lade.

Jeg synes app og brikke fungerer omtrent like bra, brikke er raskere å starte med, men om du ikke ofte trenger å lade, betyr det ikke så mye.

Med fortum sin app og betalingskort der, kan du bruke ladere overalt der de har det. Skal du kjøre litt ut av Norge, anbefales å skaffe ladekort fra Clever, samt å sette seg inn i hva som finnes i andre land. E-on er store i Danmark, kan betale med easypark (samme app som du betaler for parkering i Norge), Vattenfall har mange i sverige (betal med app)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA