Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva koster egentlig en bensinpumpe?

Startet av emagic, lørdag 01. oktober 2011, klokken 11:10

« forrige - neste »

Lunde

Har ikke sett en eneste kommentar eller betraktninger på det faktum at et helt ordinært strømabbonement som kan dekke effektbehovet i en hurtiglader har en maksimaltarriff.
Dvs at du i tillegg til å betale for strømmen du bruker må ut med en effektavgift for den høyeste akkumulerte kilowatten pr klokketime i årets 12 måneder. Har du ingen effektstyring i øvrig installsjon risikerer du at 100% av effekten på en hurtiglader kommer på toppen av øvrig makslast. Alt avhengig av totaleffekten i anlegget kan det dreie seg om ca 500 kroner pr kilowatt/år. En hurtiglader på 30kW kan gi en ren effektavgift på 15 000 kroner pr år i tillegg til faktisk forbrukt strøm.
Vi får bare håpe at stasjonene får en tilstrekkelig høy bruksprosent slik at regningen p sikt kan deles på mange nok til at kostnadene holdes nede. Dog er jeg redd de som ser for seg en stor omsettning vil bli skuffet. Som sagt tipper jeg at de aller fleste til daglig vil klare seg uten.

Håper ikke alle som skal hurtiglade MÅ spise en hamburger mens de venter i tillegg, ikke bra for folkehelsa   ;D
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Thor Atle

#16
hvor er Type/level 2 laderene...

velger å henvise til for og ikke si noe galt

http://en.wikipedia.org/wiki/Level_1,_2,_and_3_charging#Level_1.2C_2.2C_and_3_charging

hadde det ikke hvert ok med uttakk på 30-100A?
se ET enkelt  produkt på
http://blinknetwork.com/chargers-commercial-l2-pedestal.html

bilens lader vil da kunne lade med sen hastigheten den selv vill eller kan.?

1/10 av prisen på en CHAdeMO type 3 lader,,,, høres veldig intresangt ut  spør du meg. da kan du ta turen ut til fks. 10mil for å spise en god  middag /eller på handletur på senteret.
Mye billigere for bedriften som velger å innstalere det. Du blir verende og handler/spise.
da det kansje tar 2 timer for og komme hjem igjen. tror jeg hvertfall personlig hadde satt pris på det.

Flere av disse jeg har sett på har også muligheten til å sette på varierte betalingsformer.sms.kort enten kontant eller forhåndsbetalte..

jeg har hvertfall innsett at private bedrifter, ikke kommer til og donere strøm til hurtigladerene evig..
kan tenke meg at å betale vanig strømsats for og lade bilen full på en med en hastighet på 7.68 kW (= 240V x 32A*).

mens som en nevnte tidligere for en type 3 lader er en gjerne oppe i de doble,, om ikke mer..



   



Peugeot 106 electric,, 1997

Griffel

#17
Sitat fra: Thor Atle på torsdag 06. oktober 2011, klokken 23:59
hvor er Type/level 2 laderene...

velger å henvise til for og ikke si noe galt

http://en.wikipedia.org/wiki/Level_1,_2,_and_3_charging#Level_1.2C_2.2C_and_3_charging

hadde det ikke vert ok med utakk på 30-100A?
se et enkelt  produkt på
http://blinknetwork.com/chargers-commercial-l2-pedestal.html

bilens lader vil da kunne lade med sen hastigheten den selv vill eller kan.?


Dette har jo ikke noe med hurtiglading å gjøre.
Forøvrig tilgjenglig Plugg for lading 1 fas. nå er max. 32A
Framtidig 1 fas 80A kontakt er foreløbig bare til vurdering i USA og vil trolig ikke bli realisert
Nissan kommer ikke med 6.6 kW lader på en god stund enda og blir vel den første som kan ha glede av å kunne lade med såpass hastighet på innebygget lader. (+ Tesla). Fullading av Nissan "neste generasjon" kan altså gå på ca 4 timer.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

sven erik

At hurtig lading vil koste er ok men ikke bli for dyr ikke bare sammen lign med bensin men og med gass  jeg har kalkulert 80% til runt kr 50 da vill  de med hurtigladerne tjene ca 25 kr  og folk vil bruke dette eller vil der ikke gi 50 kr for 10 mil? Men jeg selv ville ikke gitt over 90 da er lønshomheten borte da kjører jeg heller gass å sparer  en time på  en reise på 20 mil det vil si  meg en kostnad på 60 kr for 10 mil pluss bommer  da er man kansje oppe i 100 for de 10 mila   Totalt  200 for 20 mil  så en time spart er ca kr 400 i normal intekt  da har jeg  spart.  200 på turen ved å ta gass bil. Men snakker man om en kostnad på  90 kr for 10 mil. Vil alt ved elbil falle i grus å bli dyrere en gass ikke alle kann ha 2 biler hadde selv tenkt å kunn ha i Miev. Som eneste bil   I Tyskland der skal de ta betalt for hurtig lading fra sommeren av  da snakker de om 4-5 evro som blir 32-40 kr for 80% å der er strømen mye dyrere en her dette er tal fra største selskapet der nede  men va er folket villig til å gi?  vurderer å starte med hurtig lading langs veiene.  Å er enig at noen vanlige kontakter rett ved er fornuftig da en kann plugge seg inn om man må vente  da går det raskere etterpå +at en kann fylle helt opp  på vanlig i stede for å bruke en time ekstra på hurtiglader  men har til gode å måtte vente på at lader skal bli ledig 

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA