Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva koster egentlig en bensinpumpe?

Startet av emagic, lørdag 01. oktober 2011, klokken 11:10

« forrige - neste »

emagic

Det er mye snakk om at hurtigladerene koster mye penger, men er det noen som har en ide om hva en bensinpumpe koster i forhold?   Og det holder jo ikke med pumpa, man må jo ta høyde for at det skal graves ned en gigantisk tank også.

Så hurtigladeren er kanskje "billig" sett i det perspektivet?

emagic

cra

Sitat fra: emagic på lørdag 01. oktober 2011, klokken 11:10
Det er mye snakk om at hurtigladerene koster mye penger, men er det noen som har en ide om hva en bensinpumpe koster i forhold?   Og det holder jo ikke med pumpa, man må jo ta høyde for at det skal graves ned en gigantisk tank også.

Og ikke nok med det; denne tanken må graves opp og skiftes ut med jevne mellomrom. Lurer på om det er et sted mellom hvert 10. til 20. år.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Lars C. Krogenæs

Da jeg jobbet i Statoil for 12 år siden, kostet en multifuel-kortpumpe 1,3 millioner. (Den hadde dog 4 drink-varianter. Nå har pumper vanligvis kun 2). I tillegg kommer selvfølgelig rør og tanker, graving og instalasjon. Jeg vil tippe at for "kun" 5 - 7 millioner, greier man å sette opp en atuomatpumpe med en diesel og en bensin -tank.

Du får med andre ord teppelagt landet med hurtigladere for et beskjedent beløp i forhold til fossilpumper.

For at det skal bli interessant, er det ingen økonomi i å betale av egen lommebok for å sette opp hurtigladere og så å gi bort strømmen. Vi elbilister må dermed innse at hvis vi skal få etablert mange hurtigladere må vi også betale for denne strømmen, slik at det blir et bisniss-kæis ut av hurtigladere.

Hurtigladere er dog ikke "hverdagsladingen", men noe som hjelper oss de få gangene vi skal på langtur og utvider dermed bruksmulighetene for elbiler.

Jeg ser derfor frem til at det etableres et system for betaling av hurtiglading.

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

jkirkebo

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 03. oktober 2011, klokken 09:06
For at det skal bli interessant, er det ingen økonomi i å betale av egen lommebok for å sette opp hurtigladere og så å gi bort strømmen.

Tja, det kommer vel an på. Om f.eks McDonalds setter opp gratis hurtigladere ved de restaurantene som ligger langs veiene (f.eks den i Vestby) vil de sikkert trekke kunder til restauranten. Man må tross alt vente en 20-30 minutter, som er perfekt tid for en matbit. De trenger neppe å trekke veldig mange kunder pr. dag for å betale ned en hurtiglader.

Bensinstasjoner gjør noe av det samme, de tjener nesten ingenting på bensin/diesel. pengene gjør de på alt det andre folk kjøper samtidig, som pølser, boller, kaffe, brus osv...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

daggad

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 03. oktober 2011, klokken 09:06
Da jeg jobbet i Statoil for 12 år siden, kostet en multifuel-kortpumpe 1,3 millioner. (Den hadde dog 4 drink-varianter. Nå har pumper vanligvis kun 2). I tillegg kommer selvfølgelig rør og tanker, graving og instalasjon. Jeg vil tippe at for "kun" 5 - 7 millioner, greier man å sette opp en atuomatpumpe med en diesel og en bensin -tank.

Du får med andre ord teppelagt landet med hurtigladere for et beskjedent beløp i forhold til fossilpumper.

For at det skal bli interessant, er det ingen økonomi i å betale av egen lommebok for å sette opp hurtigladere og så å gi bort strømmen. Vi elbilister må dermed innse at hvis vi skal få etablert mange hurtigladere må vi også betale for denne strømmen, slik at det blir et bisniss-kæis ut av hurtigladere.

Hurtigladere er dog ikke "hverdagsladingen", men noe som hjelper oss de få gangene vi skal på langtur og utvider dermed bruksmulighetene for elbiler.

Jeg ser derfor frem til at det etableres et system for betaling av hurtiglading.

Lars

Har du jobba for Statoil din lusne fossillanger !!
Jaja...godt du kom deg ut av det og ikke lenger sender våre barn og unge ut i misbruket.. ;)

Enig i at det må bli et system for betaling av lading. Vi kan overhodet ikke forvente å få kastet slike ting gratis på oss i fremtiden.
Da ville det ikke blitt mange ladestasjoner her på Sunnmøre !  :D
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Trond Arve

Sitat fra: jkirkebo på mandag 03. oktober 2011, klokken 09:23
Tja, det kommer vel an på. Om f.eks McDonalds setter opp gratis hurtigladere ved de restaurantene som ligger langs veiene (f.eks den i Vestby) vil de sikkert trekke kunder til restauranten. Man må tross alt vente en 20-30 minutter, som er perfekt tid for en matbit. De trenger neppe å trekke veldig mange kunder pr. dag for å betale ned en hurtiglader.

Bensinstasjoner gjør noe av det samme, de tjener nesten ingenting på bensin/diesel. pengene gjør de på alt det andre folk kjøper samtidig, som pølser, boller, kaffe, brus osv...

Hvor mange hurtigladere må til for at dette skal bli interessant for restaurantene? Om McDonalds setter opp én hurtliglader betyr det kanskje 10-20 biler per døgn. Og for at folk skal gidde å stoppe må man være rimelig sikker på at hurtigladeren er ledig. Kanskje hver lokasjon bør sette opp 2-4 hurtigladere, og sørge for en online oversikt og/eller forhåndsbestilling?
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: ilmyggo på mandag 03. oktober 2011, klokken 09:43
Og for at folk skal gidde å stoppe må man være rimelig sikker på at hurtigladeren er ledig. Kanskje hver lokasjon bør sette opp 2-4 hurtigladere, og sørge for en online oversikt og/eller forhåndsbestilling?

Reservering av hurtiglader har jeg ingen tro på. Kjedelig å komme til Moss, og så er hurtigladeren reservert, og du må vente på at dusten fra Bærum skal innfinne seg, ladet ferdig, før du kan begynne å lade...

Et online system for oversikt er vel nå et krav for å få støtte til hurtigladere.

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Griffel

En bensinpumpe har vel samme kapasitet som 4-5 hurtigladere så en direkte per stk. sammenligning blir feil.

Men det er uansett ikke prisen som begrrenser. Hurtigladere kommer når og der noen finner det lønnsomt, i første omgang kreves nok sponsingen fra stat og bilindustrien, på sikt må bileierer betale det det koster på en eller annen måte, det gjelder både bensinpumper og hurtigladere.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Trond Arve

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 03. oktober 2011, klokken 10:13
Reservering av hurtiglader har jeg ingen tro på. Kjedelig å komme til Moss, og så er hurtigladeren reservert, og du må vente på at dusten fra Bærum skal innfinne seg, ladet ferdig, før du kan begynne å lade...

Er vel like kjedelig å komme til Moss like etter en annen elbil og måtte stå i kø i 30 minutter før du kan starte lading? Det var jo ledig da du sjekket for et minutt siden...

Hverken sanntidsoversikt eller reservering løser dette kapasitetsproblemet. Tror derfor det er fornuftig å tilby flere ladepunkter per lokasjon.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: ilmyggo på mandag 03. oktober 2011, klokken 13:09
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 03. oktober 2011, klokken 10:13
Reservering av hurtiglader har jeg ingen tro på. Kjedelig å komme til Moss, og så er hurtigladeren reservert, og du må vente på at dusten fra Bærum skal innfinne seg, ladet ferdig, før du kan begynne å lade...

Er vel like kjedelig å komme til Moss like etter en annen elbil og måtte stå i kø i 30 minutter før du kan starte lading? Det var jo ledig da du sjekket for et minutt siden...

Hverken sanntidsoversikt eller reservering løser dette kapasitetsproblemet. Tror derfor det er fornuftig å tilby flere ladepunkter per lokasjon.

Nei. Det er ikke psykisk like kjedelig å vente på en som lader, som å vente på en lader som ikke er i bruk.... (men nesten).

Til å begynne med, må man kanskje regne med at man må vente i 30 minutter på tur.  Kost/nytteforholdet for en ekstra lader for å ta toppene blir høye til å begynne med. Da er det bedre å få spredt hurtigladerene utover landet. På sikt må man derimot øke kapasiteten der man ser det er behov.

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Rilum

Er enig med jkirkebo om at det kan tilbys gratis hurtiglading for å lokke til seg kunder. Vil vel tro det da kanskje er mest aktuelt for kjøpesenter da kostnaden for dem blir liten i forhold til antall besøkende mens reklame effekten burde være bra.
Det vil og være enklere å bruke opp et par timer om man er uheldig med kø eller at man trenger å lade mere en til 80%.

Reservering av hurtigladere håper jeg IKKE det blir. Bør være førstemann til mølla prinsip, da får man brukt ladern mest.
Om f.eks Per kommer kl 14:20 og Ole har resevert der kl 14:30 men blir 10 min forsinket (noe som er veldig fort gjort) så ville jo Per uansett vært ferdig ladet. Og skulle Ole ha kommet 14:30 så burde det ikke være noe problem å vente 10 min.

Online system er jo selvføgelig en fin ting, men litt skeptisk til hvor nyttig det er i praksis.
Det vil jo alltid være mulighet for at bilen "foran" deg er på vei til samme hurtiglader, så selv om det er ledig når du sjekker må du da uansett vente til den er ferdig. Eller hva om ladern har status opptatt, ferdig om 10 min, men det står 2 andre biler i kø og venter? (kan jo selvsagt ha et system som registerer kø også)

De gangene man først trenger hurtiglader så er det gjerne et sted mitt i mellom punkt A og B, er ikke ladern du har siktet deg inn på ledig så må man jo bare vente, kan være vansklig å kjøre 10 mil til neste ledige stasjon.

Flere ladepunkter pr lokasjon er jo en god løsning, men er vel ikke helt behov enda. Personlig så syntes jeg det er bedre å etablere lokasjoner.

I mitt tilfelle vil jeg kun bruke hurtiglader de gangene jeg er på langtur, jeg vil da tro at behovet for å lade opp til nærmere 100% vil være nødvendig i noen tilfeller. Da vil jo lading plutselig ta ca 1 time.

Nå håper jeg og tror at det blir en praksis at man avbryter på 80% om det er andre biler i kø. En grei og "billig" løsning hadde vært om det blei montert opp en vanlig 16A lader sammen med hurtigladern.

Håper også at vi blir så snille mot hverandre at vi kobler til nabo bilen som står og venter når vi selv er ferdig (så man slipper å sitte å vente), evt at man kan kobler fra bilen som er ferdig og over på seg selv (uten at det blir sure miner av det)



Porsche 993 Turbo '96
Sort Nissan Leaf '11
Renault Twizy '12
Tesla S85D '15

Griffel

Sitat fra: Rilum på mandag 03. oktober 2011, klokken 14:09
Er enig med jkirkebo om at det kan tilbys gratis hurtiglading for å lokke til seg kunder.

Nå håper jeg og tror at det blir en praksis at man avbryter på 80% om det er andre biler i kø.

Håper også at vi blir så snille mot hverandre at vi kobler til nabo bilen som står og venter når vi selv er ferdig (så man slipper å sitte å vente), evt at man kan kobler fra bilen som er ferdig og over på seg selv (uten at det blir sure miner av det)

Optimisme er en god egenskap.
Jeg vil alikevell være forsiktig med å love at kjøpesentere og vegkroer vil lokke med gratis hurtiglading.
Kan gratis hurtiglading få andre kunder til å bli misfonøyde? (Jeg kjenner folk som vil si: "Nå må jeg betale mer for hamburgeren fordi du får dyr strøm gratis)
Jeg tror faktisk at hurtigladig mot betaling vil ha samme effekt, for å få kunder til å stoppe, beliggenhet er viktigere enn pris.
Jeg tror også at betaling er den beste måten å få til at brukere ikke står lenger enn de trenger. (Forutsatt at prisen ikke er alt for lav 3 kr/min de første 20 min deretter 10 kr min)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på mandag 03. oktober 2011, klokken 15:50
Kan gratis hurtiglading få andre kunder til å bli misfonøyde? (Jeg kjenner folk som vil si: "Nå må jeg betale mer for hamburgeren fordi du får dyr strøm gratis)
Jeg tror faktisk at hurtigladig mot betaling vil ha samme effekt, for å få kunder til å stoppe, beliggenhet er viktigere enn pris.
Jeg tror også at betaling er den beste måten å få til at brukere ikke står lenger enn de trenger. (Forutsatt at prisen ikke er alt for lav 3 kr/min de første 20 min deretter 10 kr min)

Gratis strøm på kjøpesenter er vel ikke noe annerledes enn gratis parkering ? Noen tar jo bussen, skulle de klaget på at parkeringen var gratis ?

Når jeg må bruke hurtiglader må jeg nok ofte (ihvertfall i starten) lade til 100%. Da kan man risikere at det tar en time. Å betale 460,- for en time er helt uaktuelt, da tar jeg heller Touranen.

Leafen lader med ca. 30kW i snitt opp til 80%. Det er en halv kWh i minuttet. Med en pris på 3kr/min vil det si en strømpris på 6 kroner/kWh som også er ALT for mye for min del. Det er faktisk 8x så mye som jeg betaler hjemme nå og 50% dyrere enn å ta Touranen. Fortsatt uaktuelt.

En pris på 2,-/kWh kan gå an, ikke mye mer enn det. Da har man større margin på en kWh enn på en liter bensin, på en "pumpe" som koster halvparten.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rilum

Griffel, kan også tenke meg at enkelte faktisk kan tenke sånn å bli sure, men tror det er så få at vi ikke skal tenke på dem. Det er jo helt normalt å noen "lokke tilbud" for å få  kunder.
Det er jo iallefall ikke noe tvil om at de som tar skrittet og sikrer seg en hurtiglader vil få kunder på kjøpet. Ettersom "full tank" skjelden koster mere en 20 kroner så vil jeg tro de i snitt vil gå med bra overskud. Vil tro at gjennomsnittlig ligger det på 1/2 parten.

I mitt tilfelle så handler vi alltid på en kiwi butikk i kongsberg på vei til hytta, nå som de har fått hurtiglader på kjøpesenteret der så vil man jo heller stoppe der og lade og handle samtidig.
Det som hadde vært fint var om man slapp å passe på å koblefra/flytte bilen akkurat når den er ferdig, eller når neste man trenger å bruke den.  Da jeg  ikke trenger mere en 50% strøm for å komme frem til hytta, ser jeg for meg at jeg kan "henge opp" en lapp om at nestemann gjerne må koble fra og overta ladern når den er kommet til 50%, om ingen trenger den så tar jeg gjerne 100% :) 


Det med riktig betaling er jo en vansklig greie, er vel derfor ingen har begynt med det.
Det kan jo som du nevner betales for tiden man bruker, eller for antall kw. Samtidig så er det viktig at kostnaden for å administere dette er lavere en inntektene de vil få og at det er så billig at det blir brukt. Utfra erfaring med administrasjonskostnad med bompenger i dette landet er det kanskje like greit at det forblir gratis   ;D
Porsche 993 Turbo '96
Sort Nissan Leaf '11
Renault Twizy '12
Tesla S85D '15

Lunde

Jeg tror det skal mye til at noen velger en elbil med en rekkevidde som ikke dekker daglig behov minst en vei + og at de på en normal arbidsdag på slowcharger får fullt batteri.

Selv om hurtiglading selvsagt er langt mer fristende en vanlig lading kan jeg ikke se for meg at mange velger å satse på faste stopp p 15-30 minutters stopp hver vei.
Sett at to personer på E6 fra Hamar til Oslo velger det alternativet og de tilfeldigvis kjører på samme tid blir det fort en drøy time lading/venting + pr dag om de skal sloss om en plass på veien. Hva om de blir fire eller flere titalls? Kan ikke se for meg annet enn at de aller fleste vil foretrekke at helt ordinær bruk av bilen skjer med normal lading hjemme etter arbeid pluss eventuelt på jobb. For min egendel er det svært sjelden en hurtiglader ville gjort noe som helst fra eller til. Dog skulle jeg vel sett det som en fordel om jeg hadde hatt muligheten sist helg da jeg kjørte Nittedal Bergen tur retur med TH!NKen.  ;D
Hurtiglading blir for de aller fleste en nødhavn når man unntaksvis kjører over bilens evne. Hvem betaler dyrt for 20-30 minutters påfyll om det er tilstrekkelig med lading over natten til langt lavere tariff?  ???
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA