Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

2020 BMW iX3 Spotted With Production Bodywork (29.08.2018)

Startet av JorgenM, torsdag 30. august 2018, klokken 07:12

« forrige - neste »

jorgen.jevne

Sitat fra: gr på tirsdag 08. januar 2019, klokken 15:45
Som BMW-fan og tidlig reservasjonsholder syns jeg det er et ubegripelig trist skue. Har aldri likt X3, fra dag 1, men dette her er så kjedelig det går an å få det. Klarer knapt se om det er en X1 eller en X3, enda mindre at den er elektrisk.

Kan 'de store' virkelig gjøre det tydeligere at de ønsker å tviholde på det gode, gamle så lenge som mulig? Den bilen der er jo så traust at man blir deprimert. E-Tron er i det minste lekker å se på - har man pengene så er den jo et godt kjøp. Denne her blir jo ordentlig stusselig i forhold.

Ikke minst når man vurderer hva som har skjedd med rekkeviddeflausen til i-Pace (og mye mulig også e-tron), så virker det jo ikke akkurat som om ingeniørene har lagt hodene sammen for å lage aerodynamiske biler. Blir denne bilen også >2 tonn, så tipper jeg man raskt lukter på WLTP <400km og reell rekkevidde på vinter langt ned på 200-tallet.

Jeg holdt på å si "det blir spennende fremover", men mest av alt er det egentlig fascinerende hvor lang tid omstillingen til elektriske drivlinjer tar for de som virkelig har pengene, makten, ressursene og kompetansen til å drive utviklingen videre. I stedet må en eksentrisk og mentalt ustabil Sør Afrikaner gjøre den jobben  :o :P

Rabiat22

Sitat fra: PionerThink på tirsdag 08. januar 2019, klokken 16:14
Er ikke uenig i at den er litt kjedelig, men hvis man ønsker en som innfrir kravene til en familie på fire som skal kunne ha skiboks, samt av og til kunne trekke en henger på søpla til en OK pris er det ikke mange å velge mellom ???
I-Pace er lekker men utgår jo pga pris vs rekkevidde og ladekapasitet. E-Tron har priset seg helt ut mtp utstyr vs rekkevidde selv om den innfrir på ladehastighet. Model X  utgår også på pris og kan ikke frakte noe hvis ikke det er i en henger eller i en "likkiste" montert bakpå ::)
Nei, gi meg en traust iX3 med grei rekkevidde og 150 kW lading til en pris under de nevnt ovenfor så kjøper jeg på dagen :)
P.S. Jeg har prøvekjørt den nye X3 og den innfrir slik jeg ser det sammenlignet med f.eks X5 E70 som vi har hatt før, eller X3 F25 som vi eier i dag!
Eg håper du har rett :) ser fremm til mere info :)

bobakka

Sitat fra: jorgen.jevne på tirsdag 08. januar 2019, klokken 17:27
Sitat fra: gr på tirsdag 08. januar 2019, klokken 15:45
Som BMW-fan og tidlig reservasjonsholder syns jeg det er et ubegripelig trist skue. Har aldri likt X3, fra dag 1, men dette her er så kjedelig det går an å få det. Klarer knapt se om det er en X1 eller en X3, enda mindre at den er elektrisk.

Kan 'de store' virkelig gjøre det tydeligere at de ønsker å tviholde på det gode, gamle så lenge som mulig? Den bilen der er jo så traust at man blir deprimert. E-Tron er i det minste lekker å se på - har man pengene så er den jo et godt kjøp. Denne her blir jo ordentlig stusselig i forhold.

Ikke minst når man vurderer hva som har skjedd med rekkeviddeflausen til i-Pace (og mye mulig også e-tron), så virker det jo ikke akkurat som om ingeniørene har lagt hodene sammen for å lage aerodynamiske biler. Blir denne bilen også >2 tonn, så tipper jeg man raskt lukter på WLTP <400km og reell rekkevidde på vinter langt ned på 200-tallet.

Jeg holdt på å si "det blir spennende fremover", men mest av alt er det egentlig fascinerende hvor lang tid omstillingen til elektriske drivlinjer tar for de som virkelig har pengene, makten, ressursene og kompetansen til å drive utviklingen videre. I stedet må en eksentrisk og mentalt ustabil Sør Afrikaner gjøre den jobben  :o :P

BMW har jo erfaring med i3 som Jaguar og Audi ikke hadde - håper og regner med at det er positivt.

Rekkevidde er jo ren fysikk - som tyskerne burde ha full kontroll på.
Noen som vet luftmotstanden for en i3?

Personlig er ikke utseende det som er viktigst - ellers hadde jeg aldri kjøpt en i3.
Jeg syns ikke Tesla er noe å skryte av heller jeg da, da foretrekker jeg en i3

iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

Amigakongen

 drag coefficient 0.29 på både i3 og x3 ser det ut som. Nye 3 serien har 0.23. Nye 5 serien har helt ned i 0.22 om jeg husker riktig.

Synes nye x3'n er veldig fin. Alltid likt X bilene fra BMW.
2015 BMW I3 - 11800km

thomasski

Er prisen tilgjengelig ettersom det kommenteres som det gjør her?

JorgenM

iX3 fotografert igjen:
https://www.bmwblog.com/2019/04/21/2020-bmw-ix3-electric-suv-spotted-in-munich

Snakkes fortsatt om kun RWD:
"- Powering the BMW iX3 will be a single electric motor powering the rear wheels, making between 260 and 270 hp."
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Amigakongen

@JorgenM

Hvor mye kan man stole på denne karen?
SitatThe iX3 will bring BMW's new battery and powertrain technology which will be a 70 kWh battery pack, more than double the current biggest BMW battery – the 33 kWh pack in the new i3.
Sitat fra: JorgenM på søndag 21. april 2019, klokken 19:44
iX3 fotografert igjen:
https://www.bmwblog.com/2019/04/21/2020-bmw-ix3-electric-suv-spotted-in-munich

Snakkes fortsatt om kun RWD:
"- Powering the BMW iX3 will be a single electric motor powering the rear wheels, making between 260 and 270 hp."
2015 BMW I3 - 11800km

turfsurf

Sitat fra: Amigakongen på søndag 21. april 2019, klokken 20:27
@JorgenM

Hvor mye kan man stole på denne karen?
SitatThe iX3 will bring BMW's new battery and powertrain technology which will be a 70 kWh battery pack, more than double the current biggest BMW battery – the 33 kWh pack in the new i3.
Ja, han hadde jo peiling...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

JorgenM

Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Trond.m

Med 70 kW er det vel all grunn til å anta at iX3 får kortere rekkevidde enn alle konkurrentene (i-Pace, e-tron og EQC). Da må prisen bli lav om dette skal bli en bestselger.

bobakka

Sitat fra: TM på mandag 22. april 2019, klokken 19:52
Med 70 kW er det vel all grunn til å anta at iX3 får kortere rekkevidde enn alle konkurrentene (i-Pace, e-tron og EQC). Da må prisen bli lav om dette skal bli en bestselger.
Merkelig at ikke flere produsenter har elbiler med ulike kWh varianter da rekkevidde er "key selling point". Ulike motorstørrelser til ulike priser er jo tilbudt på alle bensin/diesel biler.
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

JorgenM

Det er planen til BMW. Modulitet. Både i4 og "iNext" kan velges med forskjellig batteri og drivlinjer. Men ser ikke ut til at iX3 får dette desverre.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

daktari

Sitat fra: TM på mandag 22. april 2019, klokken 19:52
Med 70 kW er det vel all grunn til å anta at iX3 får kortere rekkevidde enn alle konkurrentene (i-Pace, e-tron og EQC). Da må prisen bli lav om dette skal bli en bestselger.
Ja, men så viser jo erfaring at mange av  2wd-bilene har lavere forbruk enn 4wd. Tesla sine store skrur jo av en motor på sommeren. Men vekt og luftmotstand påvirker, og X3 er jo en kloss.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

geear

De torque sleeper den ene motoren kun over en gitt temperatur, en gitt hastighet, og under et visst pådrag, så fort man trår på så er motoren med, umerkbart for føreren.

1317142119

#29
Sitat fra: TM på mandag 22. april 2019, klokken 19:52
Med 70 kW er det vel all grunn til å anta at iX3 får kortere rekkevidde enn alle konkurrentene (i-Pace, e-tron og EQC). Da må prisen bli lav om dette skal bli en bestselger.
Det er vel i grunn svært få grunner til at man skal velge iX3 i stedet for noen av de andre på markedet - selv med en "lav" pris.

Med 70-batteripakke og jeg gjetter: 67 netto og et realistisk gjennomsnittsforbruk et sted mellom 20 og 25, så snakker vi rekkevidde på mellom 270-335km. Og dette er altså rekkevidde på en god dag - ikke en vanlig vinterdag eller regndag på motorveien.

Det er omtrent samme rekkevidde som en i3 120Ah. Samtidig koster en i3 (listepris vel og merke) opp mot 400 000 kroner. Vil derfor overraske meg stort dersom iX3 får mindre enn 500 000 i startpris - så må man i kjent stil for premiummerkene legge på minst 100 000 for å få en helt akseptabelt utstyrt bil.

Jeg kan ikke i min villeste fantasi tenke meg at iX3 kommer til å bli en bil som det vil være lange køer for å kjøpe. Er jo bare å se hvor dødt det er her i iX3-forumet også. Det blir en dritdyr nummer 2-bil - ikke en bil som kan ta over for fossilvogna mange fremdeles har for å komme seg på fjellet.

Edit: jeg er for øvrig klar over at BMW lover 400 km rekkevidde på 70 netto batteripakke, men det sier seg selv at det ikke kommer til å skje. Da vil den ha ikke noe høyere gjennomsnittsforbruk enn i3.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA