Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ulyd fra bremseservo

Startet av Lynet, onsdag 29. august 2018, klokken 20:36

« forrige - neste »

Lynet

Min Leaf er nå snart 7 år og har begynt å få litt unoter!
Når jeg tråkker bremsen lett inn kommer det en lyd fra bremseservomotoren, ligner litt på en knirkende fjær. Det er kun ved de første 2cm pedalbevegelse, når det begynner å bli bra motstand forsvinner lyden. Samme lyden kommer også noen sekunder etter at jeg slipper opp bremsepedalen. Når jeg holder fingeren på hovedsylinderen kjenner jeg tydelige vibrasjoner synkront med lyden.
Ikke så kraftig som denne, men ligner:
https://youtu.be/3SCwORR3qbQ

Noen som kjenner til dette problemet og eventuelt har noen løsning?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

leafnor

Har tilløp til slik lyd av og til.

Vet ikke, men kan tenke:
- Bremsevæskebytte.  Lenge siden?
- Selvinduserte svingninger i det hydraulisike rørsystemet. Kan komme når klosser er slitt og stempler langt ute. Volumet ute i kaliperne da større, og selv om væske en "inkompressibel" så er de ikke det helt. De fjærer. Tiltak da, bytt klosser.

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Trekkoppbil

Man kan lese av feilkodene, for å se hvofor det lyser varsellamper.

Lynet

Beklager leafnor, men der er du nok litt ute på viddene. Dette er en mekanisk feil inne i den elektriske servoen.
Det er ingen feilkoder.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

leafnor

Kanskje ikke noe trykkstøt i bremsesystemer ute på viddene nei. Men verdt forsøket 8). Hva med slitasje av det mekansike "oppheng" for stempel til hovedsylinder. At det er litt slark, ikke nye, så gjør at det "knirker" når en trykker.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA