Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Legger ned hydrogenstasjoner i Norge

Startet av Hybrid-mannen, onsdag 29. august 2018, klokken 11:31

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Tesla med 90/100 kWh klarer fint Oslo - Bergen uten lading, i hvert fall på sommeren. Bilene er ikke så mye dyrere heller.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Gardin

Du verden, det har du rett i.

Eksemplet mellom Oslo og Bergen ble visst feil. Jeg mente mellom Halden og Askøy :-X  Da blir det visst et enda mindre marked...

Trekkoppbil

#32
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 29. august 2018, klokken 18:19
Den elektriske automobil vil seire
Dersom elektriske kjøretøy skal bli dominerende, trenger vi ulike alternative drivstoff.
Vi har kanskje 3 kg lithiumreserver pr innbygger, og det er estimert til å være 63kg lithium i en Tesla 70kwt.

https://www.statista.com/statistics/268790/countries-with-the-largest-lithium-reserves-worldwide/
https://electrek.co/2016/11/01/breakdown-raw-materials-tesla-batteries-possible-bottleneck/

Hvis man f.eks selger en lithiumbil til hver innbygger i USA, så har man brukt opp verdens resever.

Amoss

Sitat fra: Gardin på torsdag 30. august 2018, klokken 21:38
Du verden, det har du rett i.

Eksemplet mellom Oslo og Bergen ble visst feil. Jeg mente mellom Halden og Askøy :-X  Da blir det visst et enda mindre marked...

Det hjelper lite med 3 minutters fylling dersom man må kjøre fra Halden til Gardermoen for å fylle - evnt. må markedet være for de som er ute etter en bil som *bare* kjører Halden Askøy og tilbake - og aldri noe nevneverdig lokal kjøring?  Det blir nok da ett enda mindre marked :p
Model S 85D

Espen Hugaas Andersen

#34
Sitat fra: Trekkoppbil på torsdag 30. august 2018, klokken 23:09Dersom elektriske kjøretøy skal bli dominerende, trenger vi ulike alternative drivstoff.
Vi har kanskje 3 kg lithiumreserver pr innbygger, og det er estimert til å være 63kg lithium i en Tesla 70kwt.

https://www.statista.com/statistics/268790/countries-with-the-largest-lithium-reserves-worldwide/
https://electrek.co/2016/11/01/breakdown-raw-materials-tesla-batteries-possible-bottleneck/
Det er ikke så galt. For det første blander du LCE, litium-karbonat-ekvivalent, og rent litium. Verdens reserver i LCE er 75 millioner tonn, altså da har man ca 10 kg per person i verden. Og det er bare det som er økonomisk utvinnbart med dagens priser. I tillegg finnes det påviste litiumressurser på omkring 20 kg LCE per person i verden, som kan bli økonomisk utvinnbart i fremtiden. Altså på sikt er det ikke umulig at ca annenhver person i verden kan ha en Tesla...

Og det som er greit å huske er at i dag leter man ikke til særlig grad etter litium - det er så billig og dagens reserver er så store. Om prisene går opp og reservene ned så blir det som med olje, man vil lete etter mer litium, og man vil finne mer litium. I tillegg kan det også nevnes at det finnes milliarder av tonn litium i sjøvann, som kan bli mulig å utvinne på sikt.

Litium er altså ikke veldig stor bekymring. Kobolt er mer utfordrende. Reservene er mye mindre og prisene mye høyere. Men det jobbes med å redusere mengden kobolt i litium-ion batterier. Tesla er nede i ca 55 gram/kWh.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Elbil fundamentalist

Australia og USA har man i avsaltnigsanlegg funnet metode for utvinning av Lithium. Altså både rent drikkevann fra havet og litium i en fremtid foran med mangel på rent vann og behov og avfossilisering.
Da er det vel teoretisk ubegrenset adgang til Lithium, kun avgrenset av mengden som en faktor av hvor mye vann man avsalter.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Jejl

Er det egentlig riktig med 3 minutter fylling for full tank? Husker for endel år tilbake en som hadde kjørte hydrogenbil som skrev at fylletiden i praksis var nærmere 10 minutt for full tank.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Jejl på fredag 31. august 2018, klokken 08:55Er det egentlig riktig med 3 minutter fylling for full tank? Husker for endel år tilbake en som hadde kjørte hydrogenbil som skrev at fylletiden i praksis var nærmere 10 minutt for full tank.
Det kommer an på fyllestasjonen og pågangen. Om f.eks det har vært stor pågang, og alt hydrogen som er kjølt ned på forhånd er tatt, så kan det gå en time mens fyllestasjonen kjøler ned nye 5 kg. Men 5-10 minutter er mer normalt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Simen1

#38
Sitat fra: Jejl på fredag 31. august 2018, klokken 08:55Er det egentlig riktig med 3 minutter fylling for full tank? Husker for endel år tilbake en som hadde kjørte hydrogenbil som skrev at fylletiden i praksis var nærmere 10 minutt for full tank.
Hvis man uansett skal forbi en hydrogenstasjon så er nok 5-10 minutter rikig, men ofte skal man ikke den veien og må bruke tid på å ta omveien dit. Med en reduksjon til to stasjoner i hele landet kan det bli ganske mye omvei for å få fylt.

Min nærmeste hydrogenstasjoner ligger ca 21 timer kjøring unna hjemmet mitt. Ja, tjueen. (Om vi ser bort fra det faktum at man måtte bestilt bilberging lenge før det). Rettelse: 16 timer om vi tar med svenske fyllestasjoner.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

arnkl

Sitat fra: Gardin på torsdag 30. august 2018, klokken 20:52
Selv etter at Hyop legger ned vil hydrogenstasjontilbudet likevel være bedre enn det var for et år siden. Etter at Uno-X åpnet hydrogenstasjonene ved Bergen og i Sandvika har det blitt mulig å kjøre hydrogenbil mellom Oslo og Bergen.

Eg ville ikkje lagt ut på ein slik reise med hydrogenbil om vinteren. Bane Nor kom kun 250 km med Toyota Mirai vinterstid. https://www.banenor.no/Nyheter/Nyhetsarkiv/2017/satser-pa-klimavennlige-biler/

Sitat
Med dagens elbiler blir man tvunget til å ta minst en pause på en slik tur.

Tesla Model S100D kan køyre mellom Oslo og Bergen om sommaren utan å lade. Det er dokumentert.
https://www.side3.no/motor/test-tesla-model-s-100d-pa-langtur-4418530

Det var 20% batterikapasitet att når dei kom fram. Så sannsynlegvis ville ein elbil som Kona også klart dette utan å lade.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

arnkl

S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

Stikkkontakt

Opel Ampera-e har også kjørt Oslo-Bergen uten å lade. Jeg har ikke prøvt, men andre har gjort det. Den er forbausende effektiv ved "riktig" temperatur.

Gardin

Sitat fra: Amoss på torsdag 30. august 2018, klokken 23:12
Det hjelper lite med 3 minutters fylling dersom man må kjøre fra Halden til Gardermoen for å fylle - evnt. må markedet være for de som er ute etter en bil som *bare* kjører Halden Askøy og tilbake - og aldri noe nevneverdig lokal kjøring?  Det blir nok da ett enda mindre marked :p
Stemmer. Man trenger en elbil i tillegg til lokalkjøring.

Han jeg giddet å oppdatere meg på hvordan elbilenes rekkevidde har økt de siste årene istedenfor å basere meg på utdatert informasjon, og i tillegg tenkt igjennom at forbruket er vesentlig lavere på landeveier hvor man kjører i 60-70 enn motorveier hvor man kjører i 110 som vi er vant med på østlandet, så hadde jeg nok innsett at det bare er ekstremt sære tilfeller hvor hydrogenbil kan være nyttig her i landet uavhengig av hvor godt utbygd hydrogenforsyningen skulle bli. Når man kan kjøre i elbil i 7 timer på typiske norske langkjøringsveier uten å måtte lade, så blir det ca. ingen som har noen nytte av å kunne kjøre noe lenger uten pause.

Når det er så og si ingen som har noen nytte av hydrogenbiler vil det for all fremtid være umulig å tjene penger på å drive hydrogenstasjoner. Så det er et klokt valg av Hyop å legge ned driften. Det blir spennede å se hvor lenge det går får Uno-X følger etter.

THE

Hadde vært interessant å vite hvor mange søknader Enova fikk inn i siste søknadsrunde for tilskudd til hydrogenfyllestasjoner. Søknadsfristen var 18. september.

https://www.enova.no/download?objectPath=upload_images/B51517EBF254434CA7EA9C8EDEC1C10A.pdf&filename=3%20Programtekst%20Hydrogeninfrastruktur.pdf
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Simen1

Jeg har sendt spørsmålet videre til to personer i Enova som jobber med dette og rapporterer tilbake her når jeg får svar.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA