Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Legger ned hydrogenstasjoner i Norge

Startet av Hybrid-mannen, onsdag 29. august 2018, klokken 11:31

« forrige - neste »

THE

Tror tanken er at et atomkraftverk har lite mulighet til å regulere produksjon, og må gå døgnet rundt selv om det kun er behov for elektrisiteten det produserer 10 timer i døgnet. Da kan man bruke overskuddsenergien de siste 14 timene i døgnet til å produserer hydrogen.

Produksjonsanlegg for hydrogen er slik jeg forstår det ganske kostbare, og bør gå 24/7 for å sørge for at økonomien i prosjektet skal bli tilfredsstillende. Hvis de kan få gratis strøm til H2-produksjon som ellers hadde gått til "å fyre for kråka" 14 timer i døgnet, så er det god utnyttelse av overskuddenergien OG et bidrag som kan gjøre H2-produksjon økonomisk lønnsomt i tillegg.

Spørsmålet er om hydrogenet som blir produsert skal langtidslagres for bruk til energiproduksjon på en annen tid av året, eller om den skal brukes i løpet av kort tid. For langtidslagring av energi er nok hydrogen mer egnet enn batteri, men om hydrogen brukes som et buffer for å utjevne døgnvariasjoner i energibehov. f.eks. produsere H2 med overskuddsenergi på natt, og deretter bruke H2 neste dag for å levere ut mer elektrisk energi på nettet, så er det en dårlig løsning. Da er det mye bedre å bruke batteri som energibuffer vil jeg tro.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

cra

Sitat fra: Jejl på onsdag 29. august 2018, klokken 23:29
En optimist som har importert en hvit og en blå Mirai fra USA. Tror han skal slite lenge med å selge disse. Kanskje han får solgt dem til et museum til slutt?

Mulig å bygge om til elektrisk, kanskje? :)


Sitat fra: Electrix på torsdag 30. august 2018, klokken 08:26
Er det trivielt å bygge om et eldre atomkraftverk til å produsere hydrogen?

Både ja og nei. Selve kraftverket trenger man ikke endre noe på, men man må jo bygge en hydrogenfabrikk vegg i vegg og plugge i kontakten, i den grad det er trivielt eller ikke. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Lars C. Krogenæs

På 90-tallet hadde Japan et kraftoverskudd på nattestid, fordi kjernekraftverkene produserte strøm ingen hadde brukt for. Idéen var da å bruke strøm om natten til å produsere hydrogen. Etter Fukushima ulykken har ikke Japan noe overskudd man kan sløse bort til fremstilling av hydrogen. I Norge har vi ingen fornuftige forutsetninger for å produsere hydrogen, da vår vannkraft lett lar seg regulere i forhold til etterspørsel, med stadig større utenlandskabler, greier vi, sammen med kraftverk i Alpene også å regulere tilbudet av strøm.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

cra

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 30. august 2018, klokken 09:49
I Norge har vi ingen fornuftige forutsetninger for å produsere hydrogen, da vår vannkraft lett lar seg regulere i forhold til etterspørsel, med stadig større utenlandskabler, greier vi, sammen med kraftverk i Alpene også å regulere tilbudet av strøm.

Og kraftverkene kan lett gjøres om slik at overskuddskraft (fra f.eks. sol, vind, bølgekraft) som ikke er lett regulerbar kan brukes til å pumpe vann opp i magasinene igjen. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Amatøren

Akkurat det var det en artikkel om (tror det var TU.no) som hadde den en gang, hvor vindkraftverk ble bygget med vannreservoarer og vannturbin i tillegg.

Dermed kunne de produsere en viss mengde strøm når det var vindstille perioder/tider på døgnet.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Simen1

#21
Sitat fra: Jejl på onsdag 29. august 2018, klokken 23:29https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=126141495

En optimist som har importert en hvit og en blå Mirai fra USA. Tror han skal slite lenge med å selge disse. Kanskje han får solgt dem til et museum til slutt?
Jeg trykker hjerteknappen for å kunne følge med på prisutviklingen. Den ligger allerede på 50% av norsk nypris for 2 år siden.

SitatRegistrert første gang i Norge    22.08.2018
Registrert første gang på eier    22.08.2018
Så sprak nyheten om nedleggelsen 29.8.2018. Snakk om uflaks!

Her ble en til hydrogenbil lagt ut for salg i dag, Hyundai ix35: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=128038594
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Svein_H

Sitat fra: Simen1 på torsdag 30. august 2018, klokken 18:13
Her ble en til hydrogenbil lagt ut for salg i dag, Hyundai ix35: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=128038594

Annonsen her er jo direkte villedende, så her kan nok Birger N. Haug gå på en skikkelig smell.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Svein_H på torsdag 30. august 2018, klokken 19:21Annonsen her er jo direkte villedende, så her kan nok Birger N. Haug gå på en skikkelig smell.
Jeg kan ikke se noe feil?
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Roy Aasen

Det står:  "Hyundai ix35 Fuelcell Hydrogen"

Er vel ikke noe feil i annonsen

Svein_H

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 30. august 2018, klokken 19:25
Sitat fra: Svein_H på torsdag 30. august 2018, klokken 19:21Annonsen her er jo direkte villedende, så her kan nok Birger N. Haug gå på en skikkelig smell.
Jeg kan ikke se noe feil?

Hva med "Hydrogendrevne biler er på vei inn i markedet med stormskritt og mange spår at dette er kommet for å bli og kommer til å bety mye for fremtiden og vil være hovedenergikilden til våre kjøretøy."? Er ikke dette ganske villedende gitt dagens situasjon og de siste opplysningene fra HYOP..?
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Espen Hugaas Andersen

"mange spår" gjelder mye rart. Inkludert dette utsagnet. Det er veldig mange folk i verden.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Svein_H

Du leser annonsen som Fanden leser Bibelen skjønner jeg, da gidder ikke jeg bruke tid på videre diskusjon.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

1000kwh

Men mange spår jo at Hydrogen er fremtiden :p

Likevel, det burde opplyses om at det behefter store usikkeheter rundt hvorvidt det er mulig å tanke bilen i fremtiden

Gardin

Selv etter at Hyop legger ned vil hydrogenstasjontilbudet likevel være bedre enn det var for et år siden. Etter at Uno-X åpnet hydrogenstasjonene ved Bergen og i Sandvika har det blitt mulig å kjøre hydrogenbil mellom Oslo og Bergen. Med dagens elbiler blir man tvunget til å ta minst en pause på en slik tur. Det er naturligvis lurt å ta minst en pause i løpet av en så lang kjøretur, men det er noen som foretrekker å kjøre denne strekningen i et strekk. Nå har også disse muligheten til å gjøre dette i utslippsfrie biler.

Dette var ikke mulig tidligere. For et år siden fantes det bare hydrogenstasjoner i Oslo-området og en i Porsgrunn, som i praksis betød at det knapt nok var mulig å kjøre lengre distanser med hydrogenbil enn det som kan tilbakelegges med elbil uten å lade underveis. Dermed var det veldig liten nytte i å kunne fylle tanken på bare 3 minutter.

Hydrogenbileierene trenger ikke Hyop. Uno-X sine hydrogenstasjoner gir et mer nyttig tilbud. For første gang finnes det et reisemønster hvor hydrogenbiler har en fordel over elbiler: nemlig folk som ofte kjører non-stop mellom Oslo og Bergen, og som aldri kjører langturer noen andre steder.

Dette er forresten kanskje et ganske begrenset marked :-\

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA