Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Legger ned hydrogenstasjoner i Norge

Startet av Hybrid-mannen, onsdag 29. august 2018, klokken 11:31

« forrige - neste »

Løve

Oi så overrasket... Det er INGENTING med hydrogen som drivstoff som er fornuftig. Ikke når en har batterier og ren eldrift. at vi skal bygge en hydrogenferge i dette landet er en skandale når vi har kommet så langt på batteriferger som vi har.

Lars C. Krogenæs

Dette har ligget i kortene helt siden starten. Den eneste som har hatt glede av millionene som Akershus Fylkeskommune har bevilget er daglig leder i Hyop Ulf Hafseld, som har bevilget seg selv millionlønn. I tillegg har flere politikere bevilget seg selv hyggelige studieturer til California.

Hydrogenbil var et OK prosjekt på 90-talllet, den gang blybatteriet var "state of the art", og rekkevidden på elbiler var 4-5 mil. Utover 2000-tallet økte rekkevidden og vi fikk bedre og bedre batterier. Nå er ikke rekkevidde lenger noe problem og nye hurtigladere blir nå etablert hver uke. Når vi i tillegg vet at elbilen bruker1/4 av energien en hydrogenbil bruker (brønn til hjul), har de fleste av oss sett at hydrogen og Hyop har vært et dødfødt prosjekt.

RIP hydrogenbilsatsingen og Hyop!
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Klara_Bon

Enig i det du skriver Lars.

Men utover rekkevidde så er det særlig ett problem som bør nevnes. Hydrogen er meget ustabilt og farlig å behandle. Med 700 bar tanker er det som å legge dynamittkubber under bilen og håpe på det beste. Det hevdes at sikkerhetsventiler vil slippe ut gassen på kontrollert måte og at det er "like sikkert som bensin". Jeg har likevel svært lite sans for denne løsningen.

Maximus

#4
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 29. august 2018, klokken 18:19Hydrogenbil var et OK prosjekt på 90-tallet, ...

Ja, nittitallet var nok brenselcellenes sjanse når det kommer til personbiler, og kanskje i det store og hele. En heftig satsing fra bilfabrikantenes side den gangen, og hydrogen kunne muligens fått et historisk mellomspill som energibærer.

Nå tror jeg den hurtige utviklingen av batterier, både mht energitetthet og kostnad, slår beina under nesten all storskalabruk av hydrogen til energilagring og transport.

Mulig blir det noen hydrogenlastebiler borte i statene, NEL og Nikola kjører vel på det de klarer for å komme Tesla Semi i forkjøpet.


Gordon Retriever

Pent brukt Toyota Mirai selges rimelig.
Bør hentes på tilhenger.  8)

Espen Hugaas Andersen

#6
Sitat fra: Maximus på onsdag 29. august 2018, klokken 20:43Mulig blir det noen hydrogenlastebiler borte i statene, NEL og Nikola kjører vel på det de klarer for å komme Tesla Semi i forkjøpet.
Det er ikke bare å kjøre på. Tesla leder med god margin, da de blant annet har fungerende prototyper. Og de planlegger å starte opp produksjonen et år tidligere.

Nikola har aldri solgt/levert et eneste kjøretøy, så selv om de gir på alt de har, så er det ikke unaturlig om lastebilen deres er noen år forsinket og noen ganger dyrere å utvikle enn forventet. Det er vanskelig å produsere kjøretøy.

Og så er garantiforpliktelsene et åpent spørsmål. Ingen har klart å få hydrogenkjøretøy til å være spesielt pålitelige, og lastebiler er definitivt et produkt som tilnærmet aldri bør få alvorlige feil. Når man ser det i forhold til at Nikola aldri har produsert et kjøretøy før, så er det ekstremt bekymringsverdig. Om Nikola ikke er konk eller kjøpt opp for småpenger om 5 år så blir jeg veldig overrasket.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Jejl

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=126141495

En optimist som har importert en hvit og en blå Mirai fra USA. Tror han skal slite lenge med å selge disse. Kanskje han får solgt dem til et museum til slutt?

jokr

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 29. august 2018, klokken 23:04
Sitat fra: Maximus på onsdag 29. august 2018, klokken 20:43Mulig blir det noen hydrogenlastebiler borte i statene, NEL og Nikola kjører vel på det de klarer for å komme Tesla Semi i forkjøpet.
Det er ikke bare å kjøre på. Tesla leder med god margin, da de blant annet har fungerende prototyper. Og de planlegger å starte opp produksjonen et år tidligere.

Nikola har aldri solgt/levert et eneste kjøretøy, så selv om de gir på alt de har, så er det ikke unaturlig om lastebilen deres er noen år forsinket og noen ganger dyrere å utvikle enn forventet. Det er vanskelig å produsere kjøretøy.

Og så er garantiforpliktelsene et åpent spørsmål. Ingen har klart å få hydrogenkjøretøy til å være spesielt pålitelige, og lastebiler er definitivt et produkt som tilnærmet aldri bør få alvorlige feil. Når man ser det i forhold til at Nikola aldri har produsert et kjøretøy før, så er det ekstremt bekymringsverdig. Om Nikola ikke er konk eller kjøpt opp for småpenger om 5 år så blir jeg veldig overrasket.

med den argumentasjonen lover det ikke godt for tesla heller
2018 Nissan Leaf Tekna

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Jejl på onsdag 29. august 2018, klokken 23:29
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=126141495

En optimist som har importert en hvit og en blå Mirai fra USA. Tror han skal slite lenge med å selge disse. Kanskje han får solgt dem til et museum til slutt?
Fullstendig galskap. Plutselig kan brenselcellen dø, og så sitter selgeren med et reklamasjonsansvar til hundretusener av kroner. Toyota Norge vil så klart aldri vurdere å dekke noe på garanti.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

#10
Sitat fra: jokr på onsdag 29. august 2018, klokken 23:34med den argumentasjonen lover det ikke godt for tesla heller
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

jokr

for sent på kvelden... men vi er enige der. men å si at de er dømt til å misslykkes fordi de aldri har bygget en bil blir feil. tror det som feller nikola er valget av «drivstoff». hadde de komnet på banen for 5 år siden hadde de kanskje klart å få til noe, men tror det for sent nå.
2018 Nissan Leaf Tekna

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: jokr på onsdag 29. august 2018, klokken 23:43for sent på kvelden... men vi er enige der. men å si at de er dømt til å misslykkes fordi de aldri har bygget en bil blir feil. tror det som feller nikola er valget av «drivstoff». hadde de komnet på banen for 5 år siden hadde de kanskje klart å få til noe, men tror det for sent nå.
Ganske enig. Om de hadde kommet for fem år siden så hadde de kanskje kunne fått spillerommet til å jobbe seg gjennom lærekurven. Nå vil de bli revet i stykker av markedet.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

sylwester

Hydrogen kan være greit de stedene i verden med eldre atomkraft. Dvs. en kan lage hydrogen istedenfor å produsere varme for å kvitte seg med overproduksjonen. Sånn sett er strømmen "gratis" i forhold til i Norge hvor strømmen kan bli i magasinene når de ikke trengs.

Jeg tror Hydrogen blir en greie til slutt, men først må det komme krav om nullutslipp.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Electrix

Sitat fra: sylwester på torsdag 30. august 2018, klokken 01:05
Hydrogen kan være greit de stedene i verden med eldre atomkraft. Dvs. en kan lage hydrogen istedenfor å produsere varme for å kvitte seg med overproduksjonen. Sånn sett er strømmen "gratis" i forhold til i Norge hvor strømmen kan bli i magasinene når de ikke trengs.

Jeg tror Hydrogen blir en greie til slutt, men først må det komme krav om nullutslipp.
Er det trivielt å bygge om et eldre atomkraftverk til å produsere hydrogen? Ser for meg at dette fort koster noen milliarder, og at det ikke er mulig å dekke dette inn igjen via hydrogensalg. Når atomkraftverk stort sett ikke er lønnsomme i utgangspunktet blir det ikke stort bedre.


Krav om nullutslipp vil nok heller fremskynde overgangen til batterielektriske løsninger siden i de fleste tilfeller er bedre for både miljøet og lommeboka. Skip og fly for lange distanser er et område batteri ikke dekker i dag, men der har jo ikke hydrogen noen løsning heller i dag...
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA