Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Webasto eller byta till en Leaf med varmepumpe?

Startet av tomatchili, mandag 27. august 2018, klokken 23:48

« forrige - neste »

leafnor

Akkurat hentet 5kW dieselvarmer. Med gebyr og mva utlegg til posten kom den seg på 1675,- kroner.
"Sinnsykt" billig.
Blir montering i helgen om jeg ikke får noen andre "påfunn".

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

lifern

SVART EUROLEAF 2013

tomrh

#17
Jeg har strevd med knapp rekkevidde hver sesong siden 2015 da jeg mistet lademuligheten på jobb. Små modifiseringer kompenserer for årlig batteridegradering på 3%. I 15/16 sesongen var det dekk- og felgbytte + isolasjon av slanger i klima som gjorde susen. I 16/17 modifiserte jeg klima à la TorC's kit + tetting av grill. I 17/18 var det Leafbox. Denne sesongen tenkte jeg å satse på moonkapsler, men jeg orker ikke strekke strikken lenger, kjører tog deler av strekningen nå i vinter mens vi venter på ny elbil. Dieselvarmer kunne nok ha kjøpt meg enda en sesong.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

leafnor

#18
Sitat fra: lifern på torsdag 03. januar 2019, klokken 19:45
Kan du legge ut bilder etter montering?
Kunne tenkt å plassere brenner på annet sted enn i bagasjerommet. Men den er akkurat for stor til å passe inn i mulige plasser. Skal opp på bukk på lørdag å se om det er noen muligheter under bilen.  Blir mest arbeidssomme løsning om en får brenner på utsiden, men det blir den stilleste og peneste.
Ja, legger ut bilder når den tid kommer.




Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

TorC

Er den prisen inkludert både tank og monteringssett? Det er jo sykt billig. Legger du ut lenken til der du kjøpte den?
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

leafnor

#20
Ja, sykt billig, derfor jeg ikke kunne la være å kjøpe ;)
Inkluderer alt som trengs, tank også. Eneste som mangler er batteriet i fjernkontrollen.

eBay er plassen:
https://www.ebay.com/itm/12V-5KW-Air-Diesel-Heater-10L-Tank-LCD-Switch-Remote-F-Trucks-Car-Boat-Trailers-/273526596429?hash=item3faf74a34d
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

leafnor

Sitat fra: leafnor på torsdag 03. januar 2019, klokken 23:53
Sitat fra: lifern på torsdag 03. januar 2019, klokken 19:45
Kan du legge ut bilder etter montering?
Kunne tenkt å plassere brenner på annet sted enn i bagasjerommet. Men den er akkurat for stor til å passe inn i mulige plasser. Skal opp på bukk på lørdag å se om det er noen muligheter under bilen.  Blir mest arbeidssomme løsning om en får brenner på utsiden, men det blir den stilleste og peneste.
Ja, legger ut bilder når den tid kommer.
Bukken jeg kan bruke er opptatt i helgen, å jeg fikk ikke sjekket en mulig plassering i kanalen under bilen, mellom batteri og fremre travers. Der tror jeg det er plass, og det kunne blitt ført varme rett i fotbrønnen.
Det får bli i bagasjerommet. Plassering bak og fører tilluft for brenner og eksos rett ut bakover. Det er to hull der med riktig avstand, trenger bare noe større diameter.
I dag er det + 6 grader, neste helg er det -8 og kald vinter. Ville vært kjekt med god varme!
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Electrix

Men er det ikke en veldig dårlig løsning å føre varmluften inn bak?

For det første blir det lett blokkert av bagasje og for det andre så får man da varmluften fram over bakseteryggen i hodehøyde. I kaldt vær må man da ha på varme på bena fra varmeapparatet uansett, så da får man bare redusert litt av vareforbruket.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

leafnor

Enig, ikke optimalt, men det som praktisk var enklest med tanke på på få montert en slik luftvarmer.
Det kan være det er plass under bilen i kanalen foran hovedbatteriet, og med det kort veg å få ført luft inn i bilen.
Men, alle monner drar. Så med litt slitent batteri så ser jeg for meg at dette vil holde bilen 1-2 år lengre for vårt nærbruk. Som er aksen Trondheim-Stjørdal (32 km) i all slags vær.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Electrix

OK, vet du hvor varm lufta er ut fra varmeren? Kunne det vært mulig å montere den i motorrommet slik at den blåser inn i luftinntaket? Må da ikke være så varm luft at man smelter plasten der...

Da kan man fremdeles regulere hvor man vil ha varmlufta, og bare skru av varmeelementet med modifiseringen når man trenger ekstra rekkevidde.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

leafnor

Utblås er ikke så varm at plast smelter. 80 grader omtrent.
Problemet er plassen. Det er ikke rom nok fremme til å montere den.
Har å sett på om det er plass å føre rør fremover under bilen, men det er det ikke.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA