Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Raskere AC-lading etter hvert?

Startet av E_S, søndag 26. august 2018, klokken 13:06

« forrige - neste »

E_S

Noen som har noen tanker på sannsynligheten for at Kona kan bli levert med bedre AC-lading enn 32A 1-fas etter hvert? Det virker som det stabiliserer seg på 11kW (16A 3-fas) som standard på de tyske elbilene, og det ryktes at Nissan Leaf kan få mulighet for 22kW-lading når den kommer med 60kWh-batteri..

Jeg vurderer sterkt å skrive kontrakt på Kona, men jeg er ikke veldig lysten på å gi opp 22kW-lademuligheten jeg har på Teslaen, da jeg reiser en del utenlands hvor det ofte er gode 22kW-lademuligheter, men lite annet.

:)

Limodriver

Rent intuitivt vil jeg ikke tro det endres med det første. Bilen er tross alt relativt nyutviklet. Jeg ser definitivt fordelen med å kunne lade fra 0-100% på tre timer uten bruk av hurtiglader, men er det et reelt behov eller Nice to have. 6 timer fra 0-100% er ikke ille det heller.

Jeg ville tatt utgangspunkt i dagens ladehastighet ved kontraktssignering, en endring må bli en uventet positiv overraskelse.

E_S

Tja, det er jo forskjellen på å bruke 3 eller 9 timer på å lade opp bilen. Det ene er helt greit mens man ser seg litt om, spiser middag eller lignende, det andre er ubrukelig med mindre man skal overnatte eller være et sted hele dagen, så det er ganske stor praktisk forskjell på de to alternativene.

For meg fremstår det merkelig at de ikke tilbyr noe bedre. Spesielt tatt i betraktning at utbygging av 22kW-ladeinfrastruktur er relativt enkelt og billig i forhold til DC-hurtigladere..
:)

TorC

Det blir jo stadig utbygd DC QC også i utlandet så jeg ser iallefall ikke helt behovet for mitt vedkommende.

I verste fall kan jeg hurtiglade litt før jeg setter bilen på treglading...
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Limodriver

22kw lading krever relativt stor strømstyrke som ikke er tilgjengelig alle steder uten å være spesielt beregnet for lading. 22000/1,7(roten av 3)/230 vil si at det er behov for ca 56amp trefas. Det er ikke alle steder en kan forvente en så kraftig strømstyrke forå lade når en har lyst til det.

E_S

Sitat fra: Limodriver på søndag 26. august 2018, klokken 18:48
22kw lading krever relativt stor strømstyrke som ikke er tilgjengelig alle steder uten å være spesielt beregnet for lading. 22000/1,7(roten av 3)/230 vil si at det er behov for ca 56amp trefas. Det er ikke alle steder en kan forvente en så kraftig strømstyrke forå lade når en har lyst til det.

22kW er en 32A 3-faskurs når man har 400V TN. Om det er snakk om et sted med det særnorske 230V IT-nettet må man ha trafo og mer strøm, ja. Som sagt, i Norge er det ikke noe stort problem, men utenlands er det ofte mye 22kW-ladepunkter, og det er kjipt å bare kunne utnytte 1/3 av dette.
:)

E_S

Sitat fra: TorC på søndag 26. august 2018, klokken 18:13
Det blir jo stadig utbygd DC QC også i utlandet så jeg ser iallefall ikke helt behovet for mitt vedkommende.

I verste fall kan jeg hurtiglade litt før jeg setter bilen på treglading...

Et gjentakende problem er at det er hundrevis av tilbydere med hvert sitt regime med avtaler, RFID-tager, apper, kontrakter og styr slik at det sjelden er veldig enkelt å faktisk få brukt en av disse laderne, mens 22kW-punkter ofte finnes i parkeringshus og lignende.
:)

Limodriver

Her er jeg tydeligvis på gyngende grunn. Jeg trodde en ikke fikk lov til å etablere 400v uttak i forbindelse med privatboliger eller publikumstilgjengelige punkter.

Når det gjelder DC hurtigladere er jeg enig i at det både er knotete og ofte dyrt med forskjellige tilgangssystemer. Jeg bruker ikke elbil om jeg ikke når frem til destinasjonen uten hurtiglading.

E_S

Sitat fra: Limodriver på søndag 26. august 2018, klokken 19:37
Her er jeg tydeligvis på gyngende grunn. Jeg trodde en ikke fikk lov til å etablere 400v uttak i forbindelse med privatboliger eller publikumstilgjengelige punkter.

Når det gjelder DC hurtigladere er jeg enig i at det både er knotete og ofte dyrt med forskjellige tilgangssystemer. Jeg bruker ikke elbil om jeg ikke når frem til destinasjonen uten hurtiglading.

400V er helt vanlig TN og det som utelukkende brukes i alle andre land i Europa mens Norge har en miks av 230V IT og 400V TN. På 400V TN er det kun mellom fasene spenningen er 400V, spenning mellom fase og nøytral er 230V. Det bilene bruker er en eller flere faser og nøytral, altså en eller flere ganger 230V, og har man en 32A-kurs blir det bilen med 3-faslader ser rett og slett 3 stk. 32A 1-faskurser, for å si det litt enkelt, siden man på TN-nett kan utnytte alle tre fasene fullt ut. 230V 32A = 7,4 kW, og ganger man dette med 3 får man 22,2 kW = 22kW maksimal effekt.

Har man derimot 230V IT blir alt annerledes; man har ingen nøytralleder, men spenningen mellom fasene er 230V. 3-faslading er uansett ikke mulig uten å bruke en trafo og lage sitt eget lille 400V TN-nett. Regnestykket blir også helt annerledes, og der dukker kvadratroten av 3 (1,73) opp. Her må man ta kapasiteten på en fase (fremdeles 7,4kW) og gange med 1,73 for å få maksimal effekt. 7,4 x 1,73 = 12,8 kW.

Altså er tilgjengelig effekt på samme størrelse sikring, samme dimensjon kabel etc. mye lavere med 230V IT.

Alle offentlige ladestasjoner med effekt på 11 eller 22 kW er tilkoblet 400V TN, enten fordi det er det i området i utgangspunktet, eller ved hjelp av en trafo.

Alle nye områder har 400V TN som standard siden midten av 90-tallet, men siden alle anlegg tilknyttet en trafostasjon må bygges om dersom man skal konvertere fra 230V IT til 400V TN er det ikke praktisk gjennomførbart å "konvertere" eldre anlegg i boligområder.
:)

jkirkebo

Sitat fra: E_S på søndag 26. august 2018, klokken 18:59
Sitat fra: TorC på søndag 26. august 2018, klokken 18:13
Det blir jo stadig utbygd DC QC også i utlandet så jeg ser iallefall ikke helt behovet for mitt vedkommende.

I verste fall kan jeg hurtiglade litt før jeg setter bilen på treglading...

Et gjentakende problem er at det er hundrevis av tilbydere med hvert sitt regime med avtaler, RFID-tager, apper, kontrakter og styr slik at det sjelden er veldig enkelt å faktisk få brukt en av disse laderne, mens 22kW-punkter ofte finnes i parkeringshus og lignende.

Og de krever ofte RFID-aktivisering de også. Noen få er gratis, men i Norge og Danmark ihvertfall gjelder det bare et lite mindretall. Noen av de som er gratis krever også RFID-aktivisering.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

E_S

Sitat fra: jkirkebo på søndag 26. august 2018, klokken 21:03

Og de krever ofte RFID-aktivisering de også. Noen få er gratis, men i Norge og Danmark ihvertfall gjelder det bare et lite mindretall. Noen av de som er gratis krever også RFID-aktivisering.

Ja, dessverre, men jeg ser i hvert fall at ofte i Øst-Europa er det slik at man får låne en tag/kort for å aktivere av betjeningen i P-huset, kjøpesenteret eller lignende. For eksempel i Ungarn var det slik at man scannet en QR-kode på P-billetten for å lade, det fungerte igrunn bra..
:)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA