Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Buss vs elbil

Startet av elektrolux, søndag 26. august 2018, klokken 06:43

« forrige - neste »

Simen1

Falsum:
Forutsetningene til trådstarter er ikke bevisførsel, men en personlig observasjon. Det er nok flere overdrivelser i innlegget, akkurat som når du forfalsker sitatet 2-6 passasjerer til 2-4 passasjerer. At du nekter å tro at han har observert det får være din sak. Jeg opplever det samme på lavtrafikk-tidspunkt i Tromsø. I teorien kunne en Kewet erstattet flere av disse avgangene, men bussen vet jo aldri på forhånd om det holder eller ikke, derfor kjører de med 90% tommer seter bare i tilfelle. De har neppe så mange kjøretøy og neppe lett tilgjengelig for hver rute til at de kan bytte til et mindre på lavtrafikktidspunktene. Kapasiteten på bussene er beregnet for rushen og de får dermed enorm overkapasitet på deler av døgnet og særlig ytterst på rutene. Jeg fant for noen år siden tall på antall årlige reiser for Nobina i Tromsø, antall kjørte ruter og gjennomsnittlig andel av ruten hver passasjer kjører. Så vidt jeg husker ble det rundt 10 passasjerer i gjennomsnitt per bybuss.

Bussene i Tromsø er utelukkende dieseldrevet. Ingen andre drivstoff brukes i disse bussene selv om de kaller de hybridbusser. De har forsøkt to rene elbusser et par uker og avsluttet det forsøket.

Dieselbussene bruker ca 3 liter på mila og kjører i gjennomsnitt ca dobbelt så langt som nødvendig. Altså sammenlignet med raskeste vei A-B for hver enkelt passasjer dersom de kjørte alene i en bil. Det er fordi disse rutene legges bevisst gjennom mest mulig snirklete 30-50 soner for å ha størst mulig passasjergrunnlag. Bybussene i Tromsø stopper og starter i gjennomsnitt 40 ganger per rundtur. En bil med én person ville startet 2 ganger og stoppet 2 ganger per rundtur. Starting og stopping med et 6 tonn kjøretøy med i gjennomsnitt 800 kg passasjerer krever selvsagt mye mer energi enn start og stopp med 1,5 tonn kjøretøy inklusive fører.

Regner vi at bussen bruker 3 liter på mila og kjører dobbelt så langt som en bil som bruker 0,6 liter på mila bruker den akkurat 10 ganger mer drivstoff på å frakte 10 ganger flere personer. Diesel for diesel likt forbruk altså. Bytter man ut dieselbilen med elbil faller selvsagt det regnestykket i favør elbilen.

En liten elbil som frakter 1 person koster ca 0,2 millioner kroner, mens en buss som frakter i gjennomsnitt 10 personer koster ca 2 millioner.

Når det gjelder behov for parkeringsplass og plass på veien så har du et poeng. Den er jeg enig i, men veier det opp for alle ulempene? Tidsbruk, subsidier etc? Men hva om man begynner å fylle opp bilene i stedet for å kjøre alene? I rushen i Tromsø utgjør buss-setene ca 20% av setene i trafikken og bilsetene ca 80%. Bussene er i gjennomsnitt 60% fulle i rushen og bilene i gjennomsnitt 30% fulle. Totalt fraktes det dobbelt så mange personer i bil en i buss i rushen. Den ledige kapasiteten i bilene er enorm. Ca 6,7 ganger mer enn det bussene frakter i dag. En liten holdningsendring og økning i antall passasjerer kan potensielt utrydde behovet for buss.

Apropos subsidier. I Tromsø koster en bussbillett ca 28 kr om man betaler med kort, men det er bare kostnaden den direktebetalte kostnaden. Nobinas inntekter fra subsidier er såvidt høyere. Totalt koster hver reise ca 60 kr, derav 28 kr direktebetalt av brukeren, resten av brukere og ikke-brukere gjennom skatteseddelen.

Ser vi framover, f.eks 10 år, så vil sikkert bussene elektrifiseres, men bilene står jo ikke på stedet hvil i utvikling de heller. Selvkjørende biler er stadig nærmere og vil eliminere behovet for buss. Det er dumt å planlegge framtidig infrastruktur for buss nå. Det er bedre å legge til rette for selvkjørende biler og små busser. Dette vil eliminere behovet for parkeringsareal i byene og kraftig redusere arealbehovet på veiene. Framtiden er altså selvkjørende elbiler i varierende størrelse fra ca 2-10 personer, ikke busser, hverken på diesel eller el.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

xyzzy

Sitat fra: automat på fredag 12. oktober 2018, klokken 23:10
Sitat fra: Falsum på fredag 12. oktober 2018, klokken 15:41


Fra et transportøkonomisk ståsted høres det ut som en dårlig idé å erstatte busser med små elbiler. Først og fremst av arealmessige hensyn. Transport basert på privatbiler legger beslag på et vannvittig mye større areal per personkilometer enn buss. Både på vei fra A til B, men ikke minst fordi privatbilen forutsetter at det må være en parkeringsplass både ved A og B for hver bil. Dette legger beslag på enorme arealressurser som kunne hatt en langt bedre samfunnsmessig utnyttelse.


Du må ikke glemme bussens ulemper i regnestykket, og det er tidsbruk. Der vil bussen ofte tape stort mot bilen, spesielt når det ikke går noen direktebuss fra A til B.

Og ser man på tilfeller der tid har en målbar kostnad, f.eks. tjenestereiser, så foregår de i liten grad med buss.

Komfortnivået i busser kan også være ubehagelig lavt.

Den ideelle tidsbruken er ofte mye bedre med bil. Om man droppet bussene og alle kjørte, ville derimot tidsforbruket gå i været for alle. I tettbygde strøk er det ikke ikke kapasitet, og det kan heller ikke bygges nok kapasitet.

Komforten er først og fremst et problem når det er fullt  - og det er i de samme områdene bilen ikke er et mulig alternativ for alle, fordi trafikken ville bryte sammen.

automat

Sitat fra: xyzzy på lørdag 13. oktober 2018, klokken 17:31


Den ideelle tidsbruken er ofte mye bedre med bil. Om man droppet bussene og alle kjørte, ville derimot tidsforbruket gå i været for alle. I tettbygde strøk er det ikke ikke kapasitet, og det kan heller ikke bygges nok kapasitet.

Komforten er først og fremst et problem når det er fullt  - og det er i de samme områdene bilen ikke er et mulig alternativ for alle, fordi trafikken ville bryte sammen.

Man kan selvfølgelig ikke avvikle all busstrafikk over natta. Det endrer ikke det faktum at buss i en god del tilfeller ikke er særlig effektivt.

Samtidig har privatbiler som allikevel er ute å kjører mye ledig passasjerkapasitet. Man må bare finne gode nok metoder for å organisere samkjøring.

Ang komfort, så har typiske forstadsbusser så trange seter at det er rene torturinstrument hvis man er over middels høy.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

emurof

Sitat fra: Burger på fredag 12. oktober 2018, klokken 21:51Dersom man regner tyngde så er det bedre å kjøre masse biler, men slitasje som skaper svevestøv så er det bedre om en til tar bussen enn å kjøre egen bil.

Nei, personbiler skaper vel lite svevestøv fra veien. Det er tungtransport som står for det meste av det. Tungtransport og piggdekk.

xyzzy

Sitat fra: automat på lørdag 13. oktober 2018, klokken 19:01
Sitat fra: xyzzy på lørdag 13. oktober 2018, klokken 17:31


Den ideelle tidsbruken er ofte mye bedre med bil. Om man droppet bussene og alle kjørte, ville derimot tidsforbruket gå i været for alle. I tettbygde strøk er det ikke ikke kapasitet, og det kan heller ikke bygges nok kapasitet.

Komforten er først og fremst et problem når det er fullt  - og det er i de samme områdene bilen ikke er et mulig alternativ for alle, fordi trafikken ville bryte sammen.

Man kan selvfølgelig ikke avvikle all busstrafikk over natta. Det endrer ikke det faktum at buss i en god del tilfeller ikke er særlig effektivt.

Samtidig har privatbiler som allikevel er ute å kjører mye ledig passasjerkapasitet. Man må bare finne gode nok metoder for å organisere samkjøring.

Ang komfort, så har typiske forstadsbusser så trange seter at det er rene torturinstrument hvis man er over middels høy.

Bussene i Oslo fungerer ihvertfall ganske bra komfortmessig, så lenge de ikke er overfulle - noe de ofte er. Selv ser jeg frem til selvkjørende kollektivtransport fra A til B. Skulle også ønske at det var mer fokus på på totalreisene... om jeg skal fra Nordstrand til Fornebu tar det 1t 4 min med kollektiv og 23 min med bil, for å ta et eksempel.

Electrix

Sitat fra: emurof på mandag 15. oktober 2018, klokken 08:20
Sitat fra: Burger på fredag 12. oktober 2018, klokken 21:51Dersom man regner tyngde så er det bedre å kjøre masse biler, men slitasje som skaper svevestøv så er det bedre om en til tar bussen enn å kjøre egen bil.

Nei, personbiler skaper vel lite svevestøv fra veien. Det er tungtransport som står for det meste av det. Tungtransport og piggdekk.
Det litt grovere svevestøvet PM10 kommer hovedsakelig fra piggdekk, det fineste svevestøvet, PM2,5 kommer hovedsaklig fra forbrenningsmotorer og fyring.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Simen1

Det skapes også en del støv når grus og sand kvernes mellom piggfrie dekk og asfalt. Her er løsninga å rengjøre bygatene oftere, spesielt på våren.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

automat

Sitat fra: xyzzy på mandag 15. oktober 2018, klokken 10:54

Bussene i Oslo fungerer ihvertfall ganske bra komfortmessig, så lenge de ikke er overfulle - noe de ofte er. Selv ser jeg frem til selvkjørende kollektivtransport fra A til B. Skulle også ønske at det var mer fokus på på totalreisene... om jeg skal fra Nordstrand til Fornebu tar det 1t 4 min med kollektiv og 23 min med bil, for å ta et eksempel.

Ruter Region bussene som jeg reiser med er stort sett en komfortmessig katastrofe.

Forøvrig enig i at det er altfor lite fokus på hele reisen.

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

xyzzy

Sitat fra: automat på mandag 15. oktober 2018, klokken 23:56
Sitat fra: xyzzy på mandag 15. oktober 2018, klokken 10:54

Bussene i Oslo fungerer ihvertfall ganske bra komfortmessig, så lenge de ikke er overfulle - noe de ofte er. Selv ser jeg frem til selvkjørende kollektivtransport fra A til B. Skulle også ønske at det var mer fokus på på totalreisene... om jeg skal fra Nordstrand til Fornebu tar det 1t 4 min med kollektiv og 23 min med bil, for å ta et eksempel.

Ruter Region bussene som jeg reiser med er stort sett en komfortmessig katastrofe.

Forøvrig enig i at det er altfor lite fokus på hele reisen.

På sitt beste er komforten i kollektivtrafikken mye bedre enn i bil - jeg kan sitte og lese bøker, aviser, post etc. På sitt verste er det sild i tønne og kamp om å komme ombord på et overfylt tog fordi man jo må med når alternativet er å vente i sprengkulda på neste tog om 30 min - da er det bare å kvesse albuene og presse på.

Simen1

#39
Sist jeg brukte buss var det godt med plass, men setene var så skitne og stinket så jævlig at det bare var så vidt jeg hærtes å sette meg. Kuktegninger på seterygger og vegger gjorde ikke akkurat atmosfæren koseligere. Sjåføren dundret fram i runkjøringene som om han eide veien. Flere bilister måtte bråbremse. Et stopp senere så lå han i 40 i 70-sonen med en rekke biler bak som kikket etter forbikjøringsmulighet. Ennå et stopp senere kom det på et gammelt ektepar. Sjåføren tråkket gassen i bånn før de hadde satt seg. Så for meg at det skulle gå noen lårhalser der et øyeblikk.

Dette er ikke unikt. Sånn gå no dagan på bussen.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA