Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

hvor mye er gratis supercharging egentlig verdt?

Startet av xerxes, lørdag 25. august 2018, klokken 13:14

« forrige - neste »

Øyvind.h

Har aldri sagt det er noe galt med å være tung bruker?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Neida, men du kaller det ekstreme brukere. Jeg tror ganske mange lader mere enn det på SuC.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

mthoring

Gitt at man starter turen med (nesten) full tank, så vil de 400kwt holde for mange. For at fri superlading skal ha noen verdi utover maks noen få hundrelapper i året, så må man ha et bruksmønster som mest sannsynlig er i mindretall blant teslaeiere, i hvertfall blant de som har tilgang på hjemmelading.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Øyvind.h

Sitat fra: turfsurf på lørdag 25. august 2018, klokken 21:36
Neida, men du kaller det ekstreme brukere. Jeg tror ganske mange lader mere enn det på SuC.
Det tror jeg også. I antall. Men jeg tror det er en svært liten andel som har særlig økonomisk gevinst av differansen mellom 400kWh og ubegrenset.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daktari

Noen som har sjekket hva betalt superlading koster i Danmark og Tyskland? Ser ut som vanlig hurtiglading er vesentlig dyrere.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Sjekket selv på kartet i bilen men der står bare "idle fees". Det er vel ikkr kostnader pr lading? Tyskland,Frankrike,Italia, Benelux €0,35 min, Danmark 2,6 DKK/min, Sverige 3,20 SEK/min.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h link=topic=41[emoji64639.msg76487#msg76487 date=153527845]
Det tror jeg også. I antall. Men jeg tror det er en svært liten andel som har særlig økonomisk gevinst av differansen mellom 4kWh og ubegrenset.
Gitt at man holder seg i Norge. Det er vesentlig dyrere med SuC nedover Europa.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

Det er det. Har aldri vært lenger enn ned mot grensen til Tyskland. Selv om det var supercharger 15 min fra hytta ladet jeg alt på hytta. Det året gikk det ca 270kWh fra supercharger.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

1000kwh

Kjørte til Nord-Norge i sommer og da må det ha gått 500kwh bare da.

Pluss masse andre langturer er vi laaaangt forbi 400kwh i året. Men vi har vel alle forskjellige behov. Jeg sparer hvertfall ikke på mine gratise kwh.

Cirion

Hvis du tenker roadtrips en gang i året, go for it!

Jeg har tatt meg årlig roadtrip til Alicante siden jeg fikk min første i august 2013. I fjor var unntaket, da det ble først en Monte Carlo roadtrip 17.mai helgen og så en 4 ukers Europa rundtur i juli. Først ned til Alicante og så videre ned til Gibraltar  før vi møtte noen venner i Split og så ble med dem ned til Dubrovnic før vi dro hjem. Det ble en fantastisk ferie, med 12 land besøkt masse inntrykk. Kun 1 sted på hele turen hvor det ikke ble brukt Superlader og det var i Mallaga på vei hjem fra Gibraltar. Der ladet  vi på gratis destination charger. Cullar var siste i Superlader i Spania før Gibraltar i fjor sommer, i år er det  både i Granada og  Malaga så da vil det aldri være noe mer problem.

Kø opplevde vi kun 1 sted totalt på en av roadtrips'ene. Det var i Varazze (Italia). Det var skogbrann like ved som tok strømmen og da ble det naturlig nok en flaskehals der,  vi hadde heldigvis nok til å nå neste så vi kjørte da likesågodt videre.

Anbefaler å ta en titt på dette kartet:
https://www.tesla.com/no_NO/findus#/bounds/45.729796727178886,13.312558500000023,41.9968876521493,2.765683500000023,d?search=supercharger,&name=Europe&place=ryggesupercharger

Røde betyr aktive Superladere (gå inn på en for mer info), Grå betyr kommer snart (gå inn på en for å se når).
Trykker du knappen for "Destination Charging" så ser du Svarte, som da er hoteller, butikker,  shoppinsenter, museum, severdigheter osv.. som har  avtale med Tesla om gratis lading for kunder (enkelte for alle).
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Espen Hugaas Andersen

Brukte 1400 kWh på en tur til Kroatia i år, der kanskje 1100 kWh var superlading. At jeg bruker 2000 kWh med superlading per år er ikke usannsynlig. Jeg bestilte bil uten ubegrenset superlading, og så fikk jeg ubegrenset superlading allikevel, så jeg er er ganske fornøyd med det.

Om min noenlunde harde bruk fortsetter i 10 år, så er verdien for meg i forhold til kun 400 kWh/år omkring (2000 kWh/år - 400 kWh/år) x 10 år x 2 kr/kWh = 32.000 kroner.

Og verdien for meg i forhold til CHAdeMO/CCS er omkring 2000 kWh/år x 10 år x 5 kr/kWh = 100.000 kroner.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

SabreMan

Hva legger du i begrepet grunnmodell?

Hva med en nyere brukt Model S med mye utstyr og superlading inkludert?
Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

xerxes

i det begrepet «grunnmodell» legger jeg «billigste variant,mest mulig ribbet for utstyr, dvs model s 75D». autopilot er litt tricky å velge bort,  siden den koster 20 løk ekstra å legge til i etterkant.

brukt model s utgår siden de fleste brukte er deøyt overpriset ift ny bil. mye ekstrautstyr er nå inkludert i grunnmodellen. i tillegg er det snakk om garanti, nybilfølelse, lykter og f eks støyisolering.

eksempelvis å kjøpe en pre-facelift bil til over 500 000, som nærmer seg utgått garanti, når man kan få en flunkende ny bil til 660 000 inkl AP2 med 1% rente, må være selve essensen av å «spare seg til fant» etter min mening.

Braxze

Sitat fra: xerxes på mandag 27. august 2018, klokken 14:55
i det begrepet «grunnmodell» legger jeg «billigste variant,mest mulig ribbet for utstyr, dvs model s 75D». autopilot er litt tricky å velge bort,  siden den koster 20 løk ekstra å legge til i etterkant.

brukt model s utgår siden de fleste brukte er deøyt overpriset ift ny bil. mye ekstrautstyr er nå inkludert i grunnmodellen. i tillegg er det snakk om garanti, nybilfølelse, lykter og f eks støyisolering.

eksempelvis å kjøpe en pre-facelift bil til over 500 000, som nærmer seg utgått garanti, når man kan få en flunkende ny bil til 660 000 inkl AP2 med 1% rente, må være selve essensen av å «spare seg til fant» etter min mening.

hvordan klarer du å få en ny S75D med AP2 til 660k??? Ser at de koster 690 nå :/

mthoring

#29
681.900,- med AP2 aktivert. Lånefordelen kan vel fort utgjøre 80k hvis man sammenligner med billige billån ellers over 10 år.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA