Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Info! Nå!!!

Startet av ToWalkOrDrive, fredag 24. august 2018, klokken 18:38

« forrige - neste »

Pingle

Sitat fra: Jalla på søndag 21. oktober 2018, klokken 20:51
Audi delays e-tron 4 weeks on software bug.
http://europe.autonews.com/article/20181021/ANE/181029934/audi-delays-e-tron-4-weeks-on-software-bug
...i første omgang.
Og er låst i forhandlinger med LG Chem, som ønsker 10% ekstra pga økt etterspørsel, iflg samme artikkel.
Det forklarer kanskje hvorfor wltp ikke er offentliggjort.
Litt usikker på om det betyr løp og kjøp når vi får tilbud.
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

Stikkkontakt

Sitat fra: TM på søndag 21. oktober 2018, klokken 19:38
Betyr det at man kan kontakte et tysk VAG verksted og kjøpe forlenget garanti for en norsk bil ? Det ville vært smart. Om bilen må framviser er det vel bare å ta en harrytur til Sverige ?

Nei. Jeg tror det må gjøres mens bilen er registrert i Tyskland. Jeg forsøkte å få tysk garanti på danske biler som ikke var levert. Det gikk ikke.

Trond.m

Sitat fra: Jalla på søndag 21. oktober 2018, klokken 20:51
Audi delays e-tron 4 weeks on software bug.
http://europe.autonews.com/article/20181021/ANE/181029934/audi-delays-e-tron-4-weeks-on-software-bug
«The newspaper also said Audi was locked in price negotiations with LG Chem, the South-Korean supplier of batteries for its electric vehicles, which wants to increase prices by about 10 percent because of high demand»

Kanskje det betyr at prisen må settes opp relativt tidlig, slik vi opplevde med Jaguar. De har nok ikke kalkulert inn en økning i batteriprisen på 10 %.
Det spørs om ikke dette også er grunnen til at Kia ennå ikke har klart å gi en pris på e-Niro.

Pingle

Sitat fra: TM på søndag 21. oktober 2018, klokken 21:32
Sitat fra: Jalla på søndag 21. oktober 2018, klokken 20:51
Audi delays e-tron 4 weeks on software bug.
http://europe.autonews.com/article/20181021/ANE/181029934/audi-delays-e-tron-4-weeks-on-software-bug
«The newspaper also said Audi was locked in price negotiations with LG Chem, the South-Korean supplier of batteries for its electric vehicles, which wants to increase prices by about 10 percent because of high demand»

Kanskje det betyr at prisen må settes opp relativt tidlig, slik vi opplevde med Jaguar. De har nok ikke kalkulert inn en økning i batteriprisen på 10 %.
Det spørs om ikke dette også er grunnen til at Kia ennå ikke har klart å gi en pris på e-Niro.

Frykter en trippel ipace her:
Forsinkelse pga bug.
Lav reell rekkevidde (pga bug?)
Og rask prisøkning etter lanseringen.
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

Pingle

#305
https://m.bild.de/geld/wirtschaft/wirtschaft/audi-elektro-suv-e-tron-kommt-spaeter-57944254.bildMobile.html
Originalkilde for opplysningene over; audi sier fire uker, kilder sier det kan dreie seg om flere måneder.
Ellers ingen tilleggsinformasjon fra det over.
Nb: kilden er altså Bild am sonntag her, dvs søndagsutgaven av en (svært)tabloidavis.
Flott om noen av dere som skal på eksklusive visninger de neste dagene sjekker med Audi.
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

chiller

Gi de litt slakk, det er åpenbart litt hardere å programmere en cheat device som lurer range-testene enn en diesel emission test.

hemi


Stikkkontakt


zbk

Burde jo ikke bety noe annet enn at de første bilene forsinkes og at det kommer dobbelt så mange måneden etter.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Pingle

Sitat fra: zbk på mandag 22. oktober 2018, klokken 07:59
Burde jo ikke bety noe annet enn at de første bilene forsinkes og at det kommer dobbelt så mange måneden etter.
Mtp leveranse til oss: Ja, gitt at det er snakk om uker og ikke måneder forsinkelse.
For de av oss som ønsker å prøvekjøre, eller i det minste lese reportasjer basert på produksjonsutgave, kan dette være svært dårlig nytt. Selv fire uker forsinkelser gjør at det blir tett oppunder jul før de første får prøvekjøre bil.
Da kan dette bli kjøp uten annet enn prototyp-erfaring (i Namibia og på Pike's Peak) i pressen.
Personlig håper jeg at dette er Bild som gjør en fjær til fem høns.
Alternativet, med 10% prisstigning på batteri som en mulighet, er å kjøpe en god bil med dårlig rekkevidde (om det er der bug'en er) og som kanskje ikke passer våre behov, eller å betale 50k ekstra for å få bekreftet at dette riktignok ikke er drømmebilen, men nær nok.

Så jeg håper noen får avkreftet dette hos Møller på visning i dag.  :)
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

Øyvind.h


Audi E-tron må vel være en bil som er trygg å kjøpe uten prøvekjøring? Jeg står såpass langt bak i køen at det ikke blir noe problem for min del, men akkurat prøvekjøring ville jeg tenkt at ikke var noen krise om jeg stod langt fremme i køen. Spesielt om man rekker innom forhåndsvisning. Vurderer å ta en tur fredag kveld når jeg kommer tilbake fra jobbreise da Erik Arnesen Bryn har visning da, men usikker på om jeg prioriterer det.
Det jeg dog er veldig spent på er leveringsevne. Leverer Audi bra, eller går de i fotsporene til Opel, Hyundai og andre som struper produksjon og leveranse. Og ved eventuell treg leveranse – vil de slenge på en god prisøkning slik flere andre har gjort. Må si jeg er usikker på hva jeg forventer av Audi ift leveranseevne og prisstabilitet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Pingle

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 22. oktober 2018, klokken 12:42

Audi E-tron må vel være en bil som er trygg å kjøpe uten prøvekjøring? Jeg står såpass langt bak i køen at det ikke blir noe problem for min del, men akkurat prøvekjøring ville jeg tenkt at ikke var noen krise om jeg stod langt fremme i køen. Spesielt om man rekker innom forhåndsvisning. Vurderer å ta en tur fredag kveld når jeg kommer tilbake fra jobbreise da Erik Arnesen Bryn har visning da, men usikker på om jeg prioriterer det.
Det jeg dog er veldig spent på er leveringsevne. Leverer Audi bra, eller går de i fotsporene til Opel, Hyundai og andre som struper produksjon og leveranse. Og ved eventuell treg leveranse – vil de slenge på en god prisøkning slik flere andre har gjort. Må si jeg er usikker på hva jeg forventer av Audi ift leveranseevne og prisstabilitet.

Opel ble vel strupet av GM. Audi har vel ingen annen unnskyldning enn programvareforbedring, så langt. Det kan i verste fall bety at 3000 etron leveres ved påsketider. Det er overraskende om de låser seg i forhandlinger med LG pga pris, og det dreier seg om 5% av totalpris, og derfor skulle velge å stanse en stor fabrikk og første leveranserunde av etron.
Jeg tror mer på 50k opp i pris så snart ventelisterne har fått undertegnet, om nyhetene stemmer. Dog ser jeg ingen ting på electrek eller insideevs, så det er lov til å håpe at dette bare er rykter.
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

Svg1974

Sitat fra: Pingle på mandag 22. oktober 2018, klokken 13:43
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 22. oktober 2018, klokken 12:42

Audi E-tron må vel være en bil som er trygg å kjøpe uten prøvekjøring? Jeg står såpass langt bak i køen at det ikke blir noe problem for min del, men akkurat prøvekjøring ville jeg tenkt at ikke var noen krise om jeg stod langt fremme i køen. Spesielt om man rekker innom forhåndsvisning. Vurderer å ta en tur fredag kveld når jeg kommer tilbake fra jobbreise da Erik Arnesen Bryn har visning da, men usikker på om jeg prioriterer det.
Det jeg dog er veldig spent på er leveringsevne. Leverer Audi bra, eller går de i fotsporene til Opel, Hyundai og andre som struper produksjon og leveranse. Og ved eventuell treg leveranse – vil de slenge på en god prisøkning slik flere andre har gjort. Må si jeg er usikker på hva jeg forventer av Audi ift leveranseevne og prisstabilitet.

Opel ble vel strupet av GM. Audi har vel ingen annen unnskyldning enn programvareforbedring, så langt. Det kan i verste fall bety at 3000 etron leveres ved påsketider. Det er overraskende om de låser seg i forhandlinger med LG pga pris, og det dreier seg om 5% av totalpris, og derfor skulle velge å stanse en stor fabrikk og første leveranserunde av etron.
Jeg tror mer på 50k opp i pris så snart ventelisterne har fått undertegnet, om nyhetene stemmer. Dog ser jeg ingen ting på electrek eller insideevs, så det er lov til å håpe at dette bare er rykter.

Artikkelen definerer det vel også som regulatorisk godkjenning, dvs SW er med all sannsynlighet ferdig skrevet, men mangler endelig godkjenning. Så lenge Audi har startet produksjonen kan man (optimistisk) anta at de regner godkjenningen som en formalitet.


Pingle

Da er det vel offisielt (tu.no): "Vi spurte Audi hva den varslede fire ukers forsinkelsen vil bety for norske kunder.

Audis norske kommunikasjonssjef Morten Moum sier til TU Elektrisk at utleveringen av kundebiler skjer som planlagt i starten av 2019, og at de åpner for bestilling i slutten av november. Sånn sett har det ingen påvirkning på de norske kundene, ifølge Moum."

Så får vi se om starten betyr januar eller noe helt annet.
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA