Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Info! Nå!!!

Startet av ToWalkOrDrive, fredag 24. august 2018, klokken 18:38

« forrige - neste »

JorEl

Her kommer litt info, nå, fra side3.no
Får skryt nok, men jeg henger meg littegranne opp i dette. Selv om det kanskje ikke trenger være en svakhet, men heller styrke. Hva vet jeg, som ikke er en audi-gutt :)
"– for dette er Audi tvers gjennom, med unntak av motor og drivlinje som altså er elektrisk. Interiøret er nesten identisk med nye A6." 
Altså A6, med elmotor ;) Kunne det vært mer? Men ok, fine ord om den.

https://www.side3.no/motor/provekjort-audi-e-tron-6692964
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Trond.m

Synes absolutt det er positivt å bli sammenliknet med nye A6. Hadde en prøvetur med nye A6 nylig, og interiøret ga en fantastisk kvalitetsfølelse. Det eneste negativet var at det var mye knirking og knaking i taket på bilen jeg testet, men vi får håpe det ikke er et vanlig problem. Bilen hadde takluke, og jeg har litt blandede erfaring med det også i BMW. Så jeg jeg vurderer å velge bil uten takluke for å unngå problemet.

JorEl

Om denne bilen kommer med awd/quatro og luftdempere til 650Nok, så står den seg vel bra til TMX?
Hvilken pakke må man ha for å få HUD? Hengerfeste tør jeg ikke ha, siden jeg har en i familien som alltid er på jakt etter en bil til å dra hengeren hans, samt hjelpe med alt mulig rart :o
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

forzaman

Sitat fra: JorEl på lørdag 13. oktober 2018, klokken 20:07
Her kommer litt info, nå, fra side3.no
Får skryt nok, men jeg henger meg littegranne opp i dette. Selv om det kanskje ikke trenger være en svakhet, men heller styrke. Hva vet jeg, som ikke er en audi-gutt :)
"– for dette er Audi tvers gjennom, med unntak av motor og drivlinje som altså er elektrisk. Interiøret er nesten identisk med nye A6." 
Altså A6, med elmotor ;) Kunne det vært mer? Men ok, fine ord om den.

https://www.side3.no/motor/provekjort-audi-e-tron-6692964

Når du skal sette inn et sitat, er det viktig at du får med deg hele sitatet. Hvor står det at dette er en A6 med elmotor, slik du prøver å få det til????

Hele sitatet er som følger: "Super-kortversjonen er at dette kunne vært nesten hvilken som helst Audi-SUV. Jeg tror de gjør noe smart og riktig her – for dette er Audi tvers gjennom, med unntak av motor og drivlinje som altså er elektrisk. Interiøret er nesten identisk med nye A6."

Her står det tydelig at dette kunne vært hvilken som helst Audi-SUV. At interiøret er likt A6 gjør ikke at bilen ellers også må være lik A6.

Uansett, tror dette blir en super bil å kjøre og eie. Er nok bare å glede seg, og håpe at tiden går fryktelig fort til de begynner levering :-) Jeg gleder meg i hvertfall som en liten unge før julaften. Ser ut som om julaften for noen voksen kommer litt senere i år (eller tidlig neste år....)

JorEl

Som sagt er jeg ingen audi-gutt. Linken var rett under, ingen skade skjedd.
Super-kortversjonen er at dette kunne vært nesten hvilken som helst Audi... ;)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Sandvika

#260
Sitat fra: JorEl på lørdag 13. oktober 2018, klokken 20:57
Om denne bilen kommer med awd/quatro og luftdempere til 650Nok, så står den seg vel bra til TMX?
Hvilken pakke må man ha for å få HUD? Hengerfeste tør jeg ikke ha, siden jeg har en i familien som alltid er på jakt etter en bil til å dra hengeren hans, samt hjelpe med alt mulig rart :o
Det sammenlignes stadig med TMX grunnet SUV betegnelsen, men dimensjoner, bagasjeplass og antall seter tatt i betraktning så er det vel Model Som ligger nærmest. Men poenget ditt står seg forsåvidt..

JorEl

Tusen takk ;) For meg er det to store familie-elbiler. Begge "litt" utenfor min økonomiske rekkevidde, der audien vel kan bli den billigste, men Tesla har noen herlige finansieringsordninger.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Orbit

Sitat fra: https://www.audi.no/no/web/no/bilmodeller/audi-tron/audi-elbil/ordliste-for-ladeteknologi.html
Varmepumpe

En varmepumpe kan varme opp og kjøle ned svært effektivt ved å absorbere varme fra omgivelsene. I Audi e-tron bruker den spillvarme fra elektriske komponenter for å transportere så mye som 3 kW termisk energi. Varmepumpen er ikke en separat fysisk komponent, men snarere en etterspørseldrevet tilkobling mellom kjølevæskekretsen og lavtemperatur-kjølekretsen

Dersom jeg forstår dette rett, er det ingen vanlig varmepumpe i e-tron!! I motsetning til andre elbiler kan den ikke hente varmeenergi fra omgivelsene for kupévarming, men kun overskuddsvarme fra batteri og motorer. Er det nok energi å hente der da? Norsk landeveiskjøring i kulde gir av erfaring større kjøleeffekt på batteri enn hva varmen fra tap i strømuttak bidrar med. Det er heller et behov for å dytte varme inn i batteriet under kjøring på vinteren....


2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Sandvika

Ikke noe problem. Varmepumpe er nok ikke så viktig som på biler med små batterier. Om vinteren bruker man et noen kWh på varmekolber for å få batteriet og kabinen opp i driftstemperatur etter dette så er det spillvarme nok til kabinen. På store batterier så er det ikke så kritisk å miste 3-4kwh på dette som på små batterier. Mange av de små batteriene har heller ikke vannkjøling slik at man ikke får brukt dette til kabinopppvarming og må fortsette å kjøre varmeapparat hele veien. Tesla kjører samme prinsipp og man slipper ekstra komponenter, vedlikehold og vekt.

Carkub

Ikke minst mer stillegående uten varmepumpe! Spesielt Zoe har en varmepumpe som høres veldig godt utenfra, støyer nesten mer enn en forbrenningsmotor.
Audi e-tron levert mai 2019, egenspesifisert
Kia e-Niro "i familien" levert mai 2019

Trond.m

Sitat fra: Carkub på tirsdag 16. oktober 2018, klokken 06:56
Ikke minst mer stillegående uten varmepumpe! Spesielt Zoe har en varmepumpe som høres veldig godt utenfra, støyer nesten mer enn en forbrenningsmotor.
Støy er ikke akkurat noe argument for ikke å ha varmepumpe. Har ikke vært plaget med støy i Leaf eller i3, og varmepumpen høres mest utendørs når bilen står stille. Mener bestemt at EQC har varmepumpe, i-Pace er jeg usikker på.

4Matic Fanatic


chargedup

Sitat fra: Orbit på mandag 15. oktober 2018, klokken 21:07
Sitat fra: https://www.audi.no/no/web/no/bilmodeller/audi-tron/audi-elbil/ordliste-for-ladeteknologi.html
Varmepumpe

En varmepumpe kan varme opp og kjøle ned svært effektivt ved å absorbere varme fra omgivelsene. I Audi e-tron bruker den spillvarme fra elektriske komponenter for å transportere så mye som 3 kW termisk energi. Varmepumpen er ikke en separat fysisk komponent, men snarere en etterspørseldrevet tilkobling mellom kjølevæskekretsen og lavtemperatur-kjølekretsen

Jeg vil tolke dette som at den er som andre varmepumper som henter energi fra omgivelsene, men i tillegg kan den også hente overskuddsvarme fra batteri/motor. Dvs at hvis det er 3Kw med spillvarme fra motor/batteri bruker den heller det for å varme kupeen enn å hente energien fra luft utenfra. Dette sparer strøm, da det krever mer å løfte iskald luft til varm luft fra feks -5°C luft enn å løfte den fra 15°C (glykol fra motor/batteri). Dette styres normalt sett av opptil flere 3 og 4 veisventiler under panseret som blander mellom varmepumpe og spillvarme slik at det kreves minst mulig strøm for å få den optimale temperaturen både for batteri/motor og kupeen.
Vanlige fossilmotorer bruker seg også av spillvarmen fra motoren (tapet i en slik motor er mye større enn en elmotor, dermed "får" man mer gratis varme, så her er behovet for varmepumpe mindre) for å varme kupeen.
I tillegg til varmepumpe har også alle (jeg vet om) elbiler varmeelement, da varmepumpens virkningsgrad synker når temperaturer synker og man fortsatt trenger varme. Se tabell her for virkningsgraden til en vanlig varmepumpe til hus: https://general.no/wp-content/uploads/Tabell-effekt-LZ.jpg

Dette er altså ikke noe revolusjonerende (tror BMW i3 har samme løsning) og ved kalde dager vil man nok fortsatt høre varmepumpe utenfra dersom bilen og batteri/motor er kald.

Ved å ikke ha varmepumpe slipper man muligens noen få deler og noe vekt. Forskjellen på en husvarmepumpe og en "huskjøler" er kun en 4 veisventil som snur om på hvilken vei kuldemediet går etter kompressoren, altså til inne eller utedel. Dette gjelder da også for bil som allerede har en aircondition kompressor for å kjøle ned bilen (kupe og motor/batteri), man trenger bare å snu hvilken vei kuldemediet går etter kompressoren. Dermed er vekt og ekstra komponenter som Tesla eiere ofte skriver som begrunnelse her på forumet minimal, men kjølesystemet/varmepumpen kan trenge mer vedlikehold (da den brukes hele året og ikke kun sommerhalvåret).
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Øggen

Skal avgårde og spekke bil 07.11. I og med det ikkje finns prisa for utstyr og slik enda, vil forhåpentligvis det være klart til da. Nokken så he fått bekrefta det?
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

zbk

Ble oppringt i dag, men det virka mest til å være for å sjekke at jeg hadde fått med meg visningen i Stavanger den 31. Fikk ikke noen informasjon om priser eller konfigurering.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA