Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Info! Nå!!!

Startet av ToWalkOrDrive, fredag 24. august 2018, klokken 18:38

« forrige - neste »

forzaman

Legg også merke til grillene på bilen. Den røde har prototype grill, mens det ser ut som om den sorte (i bakgrunnen til venstre) og den hvite (så vidt synlig bak til høyre) har en produksjonsgrill (som etter min mening er mye penere or renere en prototypen sin).

weaverwaver


Kåre Knatten

#17
Jeg henviste til artikkelen i bilnorge, her er det en rød bil under presenningen. I en tidligere video snakker en av sjefene på fabrikken i Belgia om at de "griner" når de ser en rød bil, for den skal til crash-test. Men jeg skal ikke påstå noe

AJ82

Sitat fra: forzaman på mandag 03. september 2018, klokken 15:53
Legg også merke til grillene på bilen. Den røde har prototype grill, mens det ser ut som om den sorte (i bakgrunnen til venstre) og den hvite (så vidt synlig bak til høyre) har en produksjonsgrill (som etter min mening er mye penere or renere en prototypen sin).

Bilde av dette?

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

forzaman

Sitat fra: AJ82 på mandag 03. september 2018, klokken 17:36
Sitat fra: forzaman på mandag 03. september 2018, klokken 15:53
Legg også merke til grillene på bilen. Den røde har prototype grill, mens det ser ut som om den sorte (i bakgrunnen til venstre) og den hvite (så vidt synlig bak til høyre) har en produksjonsgrill (som etter min mening er mye penere or renere en prototypen sin).

Bilde av dette?

A.J.

Refererte til bildene lengre opp i tråden. Se på denne: https://www.audi-mediacenter.com/en/press-releases/start-of-production-of-the-audi-e-tron-10637

Løve

Har noen fått med seg hvor mange av disse Audi har tenkt å lage per år?

THE

Det har versert noen rykter og antagelser om opp mot 70000 biler i året fordelt på eTron og eTron Sportback. Det er vel ingen som vet sikkert, men antagelsene er basert på at det tidligere har vært produsert opp til 110000 Audi A1 ved samme fabrikk.

Det er vel bare Audi som sitter på riktige tall. Man kan jo håpe at Audi vil øke produksjonen om etterspørselen er stor også, men det vil tiden vise. Det er i alle fall håp om at det vil komme et stort antall biler til Norge, og at man slipper uendelig lang leveringstid slik som Hyundai legger opp til med Kona.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Orbit

De lagde tidligere ca 100.000 A1/S1 årlig i den fabrikken, som skal kun brukes til e-tron fremover. De forventer å beholde samme bemanning og to-skifts produksjon. Så kanskje 30-50.000 biler i året når de har kommet skikkelig i gang?

Sitat fra: https://www.volkswagenag.com/en/news/stories/2017/06/e-factory.htmlWe plan to retain the same number of workers currently building the A1 in two shifts. Because the larg­er SUV has more production content than the smaller Audi A1, the workforce will still be running at full capacity. [....]

Motorfabrikken i Ungarn er så langt skalert for 400 motorer om dagen, dvs tilsvarende 200 biler. Det gir igjen ca 4-5000 biler i måneden.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Løve

Audi ligger an til veldig høy markedsandel på veldig kort tid her på berget da. Det betyr at det blir press på andre produsenter også. Lurer på om det vil legge press på Nissan og Hyundai?

Orbit

#24
100% spekulativt, tro jeg Audi "tar en Jaguar" og sender flest mulig biler til Nederland før nyttår (før elbilavgiftene der økes fra 4% til 22%). Det stemmer i alle fall med utsagn om at det ikke leveres biler til Norge før 2019.

Edit
...eller: I Nederland antyder de samme leveringstid:
SitatBegin 2019 wordt de Audi e-tron in ons land leverbaar. Uw dealer kan de verwachte leveringsdatum bevestigen tijdens de definitieve configuratie en/of bestelling van uw Audi e-tron. De definitieve leveringsdatum is afhankelijk van de besteldatum bij uw dealer. Bovendien kan ook een individuele configuratie met speciale uitrustingen de leveringsdatum beïnvloeden.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Siggen

10000 enheter er allokert til Norden iløpet av 2019 så tilgangen på biler bør være god. Ved reservasjon nå så bør det være mulig å ha sin bil tidlig Q3 2019, gitt alle som står på reservasjonslisten i Norden ender opp med å bestille.

AJ82

Sitat fra: Siggen på tirsdag 04. september 2018, klokken 07:48
10000 enheter er allokert til Norden iløpet av 2019 så tilgangen på biler bør være god. Ved reservasjon nå så bør det være mulig å ha sin bil tidlig Q3 2019, gitt alle som står på reservasjonslisten i Norden ender opp med å bestille.

Noen som har ide om når man kan få bil hvis man står blant de 5000 første i Norge?

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

Orbit

Sitat fra: Orbit på tirsdag 19. juni 2018, klokken 15:54
Siste pressemelding om ladeløsninger og integrasjon med strømstyring etc har med 22kW AC-lader som opsjon (Ladesystem connect), uten at det er nevnt om dette først kommer i 2019 eller ikke.

Så spørs det om "Ladesystem connect" kommer allerede fra introduksjon, og om evt ladeport på begge sider er en del av/avhengig av denne pakken.

Noen utklipp fra nyere info på de norske sidene:
SitatAudi e-tron leveres med det mobile ladesystemet Compact. Det inkluderer to forskjellige strømkabler: én for vanlig 230 volts husholdningskontakt med en ladeeffekt på opptil 2,3 kW og én for enfaset industrikontakt på 230 volt med opptil 7,2 kW.
SitatAudi vil også tilby Connect ladesystem som ekstrautstyr. Dette gjør det mulig å lade med en effekt på 22 kW avhengig av elanlegget ditt, slik at full oppladning kan ta 3,5 timer. Den sekundære laderen som trengs til dette, blir tilgjengelig som ekstrautstyr en gang i 2019. Kabelen som går fra Connect ladesystemets berøringsskjerm, har en standardlengde på 2,5 meter. 7,5 meter kan leveres som ekstrautstyr. Uautorisert bruk av laderen kan hindres ved å bruke en PIN til å låse ladesystemet, en svært fornuftig løsning for eksempel i en åpen garasje.
SitatAudi tilbyr forskjellige løsninger for å lade hjemme: Ladesystemet Compact (standardutstyr) lader med en utgangseffekt på inntil 11 kW. Connect ladesystem (OBS: ekstrautstyr som ikke leveres fra lansering) kan doble effekten til 22 kW, forutsatt at Audi e-tron er utstyrt med en tilleggslader.
SitatLading med inntil 22 kW: på offentlige AC-ladestasjoner I tillegg til lading med likestrøm på DC-ladestasjoner kan Audi e-tron også lades på farten med vekselstrøm fra AC-ladere, med inntil 11 kW som standard og 22 kW som tilvalg. Sistnevnte er mulig hvis elbilen er utstyrt med tilleggsladeren (ekstrautstyr).

Jeg tolker dette som:

  • Standardutstyr

    • 10A ladekabel (EVSE) med Schuko
    • 32A ladekabel (EVSE) med 1-fase industrikontakt (32A blåstikk)
    • 32A type-2 ladekabel 6m
    • 11kW ombordlader, som både kan brukes som 3-fas 16A og 1-fas 32A
  • Ekstrautstyr

    • 22kW tilleggslader (dobbeltlader), tilgjengelig ved lansering (som også gir ladeluke på begge forskjermer)
    • 22kW ladestasjon hjemme (Connect ladesystem) med fast type-2 kabel og integrering mot bilens app og huset forøvrig. Og det er da denne som først er tilgjengelig ut i 2019
Ønsketenkning, eller leser andre det samme ut av dette? 22kW lader i bilen fra starten av trodde jeg hadde utgått (pga tidligere skriverier om Connect-løsningen), men det ser nå ut som dette er to uavhengige ektrautstyrsvarianter (utover at en må ha tilleggsladeren for å utnytte Connect fullt ut på effekt). Jeg ville heller ikke bli veldig forundret om ladekabelen med industrikontakt også kan leveres med 16A rødstikk (11kW).

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Stikkkontakt

3,5 timers ladetid ved 22 kw=77kwh.. Lover ikke bra.

Håvar

I tillegg vil ikke de siste prosentene lades med 22kW effekt, så da virker det som om netto kapasitet er ned mot 70kWh
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA