Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Begrensing av last ved bruk av to ZAPPI

Startet av Torkor, fredag 24. august 2018, klokken 12:42

« forrige - neste »

Torkor

Dette har også vært noe berørt i tråden om 3-FAS IT med lastdeling, men jeg lar det stå til: 
Har installert to zappier i garasjen og en harvi inne. De fungerer helt etter hensikten, og jeg er godt fornøyd. Imidlertid ønsker jeg å begrense effekten til Zappiene slik at totalforbruket i huset ikke overstiger 19kkW når vinteren setter inn. Etter timer med frustrasjoner har jeg  fått med meg at det må en SW oppdgradering til. Men siden jeg allerede kan lese av både strømforbruk i A og effekt i W for hver av de tre fasene i zappi, er jeg fremdeles litt i stuss. Når jeg legger sammen forbruket i displayet på Zappi, stemmer det, men når zappi selv legger sammen, måler den ca halvparten av effekten. Jeg skal gi beskjed hvis jeg får ordnet det,  men tar gjerne imot tips.
230V 3x50Ah inn i huset.

KjellG

#1
Med forbehold, jeg kjenner ikke Zappi.

Antar at Zappi er et en-spennings/tofasekoblet ladeuttak med én strømsensor koblet til én av faselederne og foran hovedsikringen. Max ladestrøm 16A.

Her er det koblet opp to uavhengige Zappi og dette de eneste laster i huset.

Senario 1:
Z1 er koblet L1-L2, sensor i L2, trekker 16A
Z2 er koblet L1-L3, sensor i L3, trekker 16A

Hver Zappi måler og tror at huset trekker 3680W uavhengig av hva det andre ladeuttaket driver med. I virkeligheten trekker huset 7360W.

Senario 2
Z1 er koblet L1-L2, sensor i L1, trekker 16A
Z2 er koblet L1-L3, sensor i L1, trekker 16A

Begge Zappi måler 28A og begge tror at huset samlet trekker 6440W. I virkeligheten trekker huset 7360W. 

Nå kobler vi i tillegg inn en 20 kW last mellom L2 og L3. Samlet last i huset er nå 27360W, men begge Zappi tror det er 6440W og vil ikke regulere ned.

En kunne koblet Zappi i parallell:
Z1 er koblet L1-L2, sensor i L1 eller L2, trekker 16A
Z2 er koblet L1-L2, sensor i L1 eller L2, trekker 16A

Ulempen er at du har ca 19kW tilgjengelig. Zappi vil nå beslaglegge 12,7 kW, men levere bare 7,4kW. Total tilgjengelig effekt går ned til ca 13 kW fra 19kW, gitt full fart på ladingen i to biler.



Torkor

Tusen takk for utfyllende svar. Det var nyttig informasjon, men forutsetningene er andre enn de du la til grunn - jeg burde gitt flere opplysninger innledningsvis.

Begge Zappiene er koblet til dedikert 3X40 sikring. Z1 til L1- L2, Z2 til L2-L3
Hver Zappi kan trekke 32A.  Når totalfobruket i huset når 19kWh, skal systemet redusere effekten til ladestasjonene.

Zappiene er koblet til en trådløs lastmåler med tre sensorer.  Jeg har satt en sensor på hver av inntaksledningene til hovedsikringen i huset. Er ganske sikker på at det stemmer - jeg får avlesninger både i Ampere og Watt som ser ut til å stemme med totalforbruket, samt faseforskyvningene.  Så det er nok et settings - softwareproblem - enten hos meg, eller i Zappiene.

Nordlands

Burde ikke avlesningene i Watt vært positive for alle fasene, eller stemmer det at du har solceller el. som produserer 4 kW?
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

Rav4_EV

Ser sånn ut. Prøv å snu retningen på sensor 2 og 3.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

KjellG

Stusset over det samme, men gir det mening at sensorene (strømtransformatorer) er fortegnssensitive?

Nordlands

Jeg vet ikke, men for TN-nett står det i hvert fall i Harvi manual at sensor-retning skal reverseres om den brukes på nøytralleder.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

Torkor

#7
Jeg har snudd sensorene i alle mulige retninger, og får aldri positivt på alle tre samtidig, så det er nok Software som ikke takler tre-FAS enda. Har sendt spm.  til produsenten nå.

KjellG

Sitat fra: Torkor på lørdag 25. august 2018, klokken 15:14
Jeg har snudd sensorene i alle mulige retninger, og får aldri positivt på alle tre samtidig, så det er nok Software som ikke takler tre-FAS enda. Har sendt som.  til produsenten nå.

Hvorfor ikke sette den på 3. faseleder?

Torkor


elektrolux

De som har 3 fase må nok vente på software V2 for ordentlig avlesning av totalforbruket.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

KjellG

Nå har jeg skummet manual for harvi og Zappi. Med alle forbehold! Det følgende  er løs droddling!

Systemet (utbygget med solceller) er meget sensitivt for strømretninger jfr montering av strømspoler. Jeg antar at en bruker faseforskjell mellom strøm og spenning for å bestemme energiretning. (Har ikke satt meg inn i slike målinger.)

Jeg ser ingen steder noe om TN eller IT, men det jeg leser gir meg inntrykk av at systemet pt kun er basert på TN. Videre er det oppgitt at full 3-fasefunksjonalitet kommer i SW v.2. Vi er ikke der. Mao, det er bingo hva zappi gjør med 3 sensorer tilknyttet.

I tillegg kan en fundere på IT/TN.
I TN sternekoblet, må en måle strømmen i hver faseleder, multiplisere med spenningen og addere for totaleffekt. Dette for å holde styr på hva som skjer i N-leder.

I IT vil all effekt gå kun gjennom faselederne. Det er tilstrekkelig å måle strømmen i to faseledere og multiplisere. Strømmen i 3. leder er vektorsummen av de to andre.

I herværende oppsett vil sensorene stå i hver sin faseleder (IT). Systemet kan regne ut effekten, men tror at det hele er koblet mot TN. Med to Zappi koblet i åpen trekant og pt 16A lading, vil hver Zappi ha mulighet for å måle sin effekt korrekt basert på målte 16A, men resultanten 28A målt i 3. leder? Systemet antar seg basert på TN. Da vil det regne som om det ligger en 28A last på 3. faseleder.

Jeg håper v2 med 3-fase blir i stand til å håndtere både TN og IT-nett.

(PS, med 2 zappi IT så kan det være strømmen, ikke effekten som i en gitt situasjon må begrenses. Hvordan blir de enige om hvem som skal slakke av, hva med prioritert lading??)


KjellG

Noe er feil med de viste fasevinklene. Alle tre ligger i 3. kvadrant nær 220 grader. Om vi endrer fortegn på 181, så ligger en fase på 001 ok , en på 242 ok, men den siste?

Hva skal forbruker med disse faseverdiene? Sluttbruker er primært kun interessert i Watt, det hen betaler for.

Torkor

Takk KjellG. 
Når det gjelder prioritering, så er det enkelt å sette opp hvilken ZAPPI som skal være nr 1 og nr 2, og hvem av de som skal redusere effekten først. Brukergrensesnittet er helt OK.

KjellG

Er det mulig for deg å rigge begge Zappi i lading, forskjellig ladeeffekt. Ingen annen last i huset og lese av alle tilgjengelige data?

Deretter samme men nå med én kjent last på f.eks 1kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA