Enig i at batteriet burde vært noe større. På den annen side så har det sine miljømessige sider, og i forhold til norsk kjøremønster, vil denne bilen, som andre biler med lite batteri, faktisk kunne stå for det store flertallet av kjøreturer / dager med kjøring for en gjennomsnittlig nordmann med førerkort.
https://www.toi.no/getfile.php/1340016/mmarkiv/Bilder/7020-TOI_faktaark_bilreiser-3k.pdf6 mil om vinteren høres latterlig ut. Vi har en Evalia også, nyere årsmodell og langt færre km. Nå om sommeren kommer jeg meg ca like langt med de to bilene, så da tipper jeg de ligner om vinteren også (tar forbehold om batterivarmesystem o.l). Jeg kom meg vanligvis rundt 8 mil fra 80%, og over 10 mil om jeg ladet den fullt opp.
Også i januar/februar. Og jeg kommer meg fint til Strømstad, Sandefjord og andre steder vinterstid med Evaliaen.
Jeg føler at Peugeoten er noe mer aerodynamisk (uten at jeg har regnet på dette), men det er vel ikke utenkelig da den er lavere.
Ang. kjørekomfort, har jeg faktisk mindre "varebil"-følelse i Partneren enn i Evaliaen, selv om jeg hater å innrømme det. Nå har jeg bare prøvd Hyundai Ioniq og Leaf med elektrisk drivlinje, men synes ingen av dem er like gode som kassebilene. Har noe med hvor høyt (lavt) man sitter. Hater å måtte kjøre Saab stasjonsvogn, Toyota Yaris, eller Ford C-max, som er biler jeg ellers har (hatt) tilgang til. Så det er nok ganske individuelt hva som regnes som god kjørekomfort. (Jeg har forøvrig endel helseproblemer som gjør at jeg tidvis må benytte rullestol, så jeg er ikke akkurat insensitiv i forhold til sittekomfort).
Nå mener jeg ikke at alle bør kjøre kassevogner - de forbruker jo mer om man kjører over en gitt fart, gir dårligere oversikt for myke trafikanter og er sikkert dårligere for fotgjengeren ved en evt. påkjørsel.
Men for endel mennesker er ikke Leaf et alternativ grunnet størrelsen. En ny Evalia koster 50% mer, som heller ikke er helt uvesentlig. Tesla er så langt unna denne prisklassen at den ikke er et alternativ (en brukt Tesla uten garanti blir vel også fort dyr).
Dette er ikke bilen for de som skal kjøre seg selv og matpakken til og fra jobb (de kan fint bruke trilling/leaf eller gjerne sykkel, slik jeg gjorde før, inkl t/r Oslo Sentrum-Sandvika om vinteren). Dette er en bil for de som trenger å frakte flere mennesker og/eller stæsj regelmessig over noen mil. Prøv å få inn både 2 barn og et hundebur til en typisk familiehund i en Leaf.
Og da er den faktisk gunstig priset, om man helst vil ha ny bil.
Nå er faktum at nesten 60% av husholdningene med to førerkort, også har tilgang til minst to biler (Se link over). Så lange utredninger om hvor håpløst det blir å dra Oslo-Bodø i denne bilen er ikke et issue.
Bottom line: for en familie som ønsker en ny bil, trenger stor plass og hovedsakelig kjører under 5 mil av gangen, er dette et godt sommertilbud. Det beste tilbudet jeg har sett på lenge når det gjelder bil.