Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny Peugeot Partner Tepee Electric - stor 5-seter for 200.000 kr!

Startet av Osloensis, torsdag 23. august 2018, klokken 13:12

« forrige - neste »

Osloensis

Var innom Bertel O. Steen idag, og så et tilbud jeg synes fortjener å bli promotert her inne:

Stor nybil til 200.000 med masse, masse plass.

https://www.peugeot.no/modell/peugeot-modeller/partner-tepee-electric.html

Jeg har selv en Peugeot Partner Electric (varebil), og er godt fornøyd med bilen. Den er lite omtalt her inne, men er god å kjøre, har gode dempere (bedre enn Evaliaen over fartshumper), og jeg kjører uproblematisk tur/retur Oslo-Hønefoss uten mellomlading (v.h.a gliding og myk kjørestil). Den lader med full fart på Chademo.

Selv om den har noen mangler (f.eks ikke Drive+Break, ei heller cruicekontroll), så er den totalt sett mye bil for pengene.

Man får plass til vanvittig mye mer i den enn i en Leaf, og jeg kommer meg lenger i den enn en venninne gjør i sin Leaf fra samme år (2014). Så om man ofte må frakte rundt barn med sportsutstyr, hund av en viss størrelse eller annet, så er dette et utrolig godt tilbud.


Nissan e-NV200 Evalia 2015 (overtatt okt 2017)

Electrix

Den er nok litt glemt ja, og 170km NEDC er jo ennå dårligere enn Leaf fra 2010, de burde absolutt hatt et alternativ med større batterier.

Men prisen er jo veldig bra da, og det at de bare krever service hvert 2. år eller 40 000 km er jo et stort pluss!
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Jeronan

Why should a terrible car like this be promoted anno 2018?

The current price list with minimum "utstyr" is 223.500 NOK. So that 199.900 NOK is classic misleading clickbait advertisement.
https://media-ct-ndp.peugeot.com/file/69/1/partner-electric.421691.pdf

And have you seen the options list? Lot of stuff there that you get even standard on a Nissan Leaf. Add those options to the 223.500 NOK price ( +/- 30k NOK extra ) and you start to get very close to for example the 2018 Nissan Leaf with a 40kWh battery pack. You can as well add another 20k NOK and get a superior car.

So who in earth would want to buy this car? If you want to spend max. 200k NOK, you better off looking for a 2nd hand 33kW Nissan Leaf that will with no doubt offer double the range in winter time.

170km NEDC. That means you get perhaps 100-120km on warm summer days and you're lucky to get 50-60km on the coldest winter days with this car that has the aerodynamics of a brick.

This car will be so limited in use during a cold long winter. It's just baffling why Peugeot would release this car with such a tiny batterypack in 2018, when the competition is launching cars left and right with larger batterypacks.

Peugeot could be excused if they released this car 5 years ago, when these kind of battery packs and range estimate were the norm, but not in 2018! What the hell.... sorry.  :-1:
This is a classic absolute minimum effort compliance car. Nothing more. As their real first effort into EV's on their new CMP platform isn't expected before earliest next year and even those specs are very underwhelming compared to with what the competition is coming with.  >:(
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Måkemannen

Plussiden er mye plass, og at den faktisk kan hurtiglades. Men jeg er enig med Jeronan, dette er ganske tamme greier å komme med i 2018.

Sent fra min Moto G (4) via Tapatalk


1317142119

Uansett hvor billig den er, det er fremdeles en varebil bygget om til personbil. Det har aldri resultert i utmerkede kjøretøy. En fellesnevner er mye støy og merkelige kjøreegenskaper.

Det hjelper heller ikke at interiøret minner meg om pizzabiler (ja, jeg har kjørt pizza i mine yngre dager).

Osloensis

Enig i at batteriet burde vært noe større. På den annen side så har det sine miljømessige sider, og i forhold til norsk kjøremønster, vil denne bilen, som andre biler med lite batteri, faktisk kunne stå for det store flertallet av kjøreturer / dager med kjøring for en gjennomsnittlig nordmann med førerkort.
https://www.toi.no/getfile.php/1340016/mmarkiv/Bilder/7020-TOI_faktaark_bilreiser-3k.pdf

6 mil om vinteren høres latterlig ut. Vi har en Evalia også, nyere årsmodell og langt færre km. Nå om sommeren kommer jeg meg ca like langt med de to bilene, så da tipper jeg de ligner om vinteren også (tar forbehold om batterivarmesystem o.l). Jeg kom meg vanligvis rundt 8 mil fra 80%, og over 10 mil om jeg ladet den fullt opp.
Også i januar/februar. Og jeg kommer meg fint til Strømstad, Sandefjord og andre steder vinterstid med Evaliaen. 
Jeg føler at Peugeoten er noe mer aerodynamisk (uten at jeg har regnet på dette), men det er vel ikke utenkelig da den er lavere.

Ang. kjørekomfort, har jeg faktisk mindre "varebil"-følelse i Partneren enn i Evaliaen, selv om jeg hater å innrømme det. Nå har jeg bare prøvd Hyundai Ioniq og Leaf med elektrisk drivlinje, men synes ingen av dem er like gode som kassebilene. Har noe med hvor høyt (lavt) man sitter. Hater å måtte kjøre Saab stasjonsvogn, Toyota Yaris, eller Ford C-max, som er biler jeg ellers har (hatt) tilgang til. Så det er nok ganske individuelt hva som regnes som god kjørekomfort. (Jeg har forøvrig endel helseproblemer som gjør at jeg tidvis må benytte rullestol, så jeg er ikke akkurat insensitiv i forhold til sittekomfort).

Nå mener jeg ikke at alle bør kjøre kassevogner - de forbruker jo mer om man kjører over en gitt fart, gir dårligere oversikt for myke trafikanter og er sikkert dårligere for fotgjengeren ved en evt. påkjørsel.

Men for endel mennesker er ikke Leaf et alternativ grunnet størrelsen. En ny Evalia koster 50% mer, som heller ikke er helt uvesentlig. Tesla er så langt unna denne prisklassen at den ikke er et alternativ (en brukt Tesla uten garanti blir vel også fort dyr).
Dette er ikke bilen for de som skal kjøre seg selv og matpakken til og fra jobb (de kan fint bruke trilling/leaf eller gjerne sykkel, slik jeg gjorde før, inkl t/r Oslo Sentrum-Sandvika om vinteren). Dette er en bil for de som trenger å frakte flere mennesker og/eller stæsj regelmessig over noen mil. Prøv å få inn både 2 barn og et hundebur til en typisk familiehund i en Leaf.
Og da er den faktisk gunstig priset, om man helst vil ha ny bil.

Nå er faktum at nesten 60% av husholdningene med to førerkort, også har tilgang til minst to biler (Se link over). Så lange utredninger om hvor håpløst det blir å dra Oslo-Bodø i denne bilen er ikke et issue.

Bottom line: for en familie som ønsker en ny bil, trenger stor plass og hovedsakelig kjører under 5 mil av gangen, er dette et godt sommertilbud.  Det beste tilbudet jeg har sett på lenge når det gjelder bil.
Nissan e-NV200 Evalia 2015 (overtatt okt 2017)

Jeronan

Sitat fra: Osloensis på torsdag 23. august 2018, klokken 16:00
Bottom line: for en familie som ønsker en ny bil, trenger stor plass og hovedsakelig kjører under 5 mil av gangen, er dette et godt sommertilbud.  Det beste tilbudet jeg har sett på lenge når det gjelder bil.

Not at all! It's an absolute terrible offer! Did you even read what I wrote? Did you check that pricelist link?

223.500 NOK gives you an absolute barebones car! You don't even get side collison curtain airbags included standard! It's a paid option. They even charge extra for color Navigation haha! Seriously, are they for real?
You have to add another 30k NOK to get even close to the same level as a Nissan Leaf or Hyundai Ioniq for that matter.

The Hyundai Ioniq is barely more with starting price at 247.900 NOK and offers way more, much better features, range and drive comfort! You get way more for the money. It's still able to even give the 2018 Nissan Leaf a run for it's money.

Like the first replier said, this car sits on the same level as the first Leaf from 2010. We are in late 2018 now! This car is at least 5 years late.  :-1:
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Gordon Retriever

Dagens generasjon Peugeot Partner/Citroën Berlingo har vært på markedet siden 2008 og er på vei ut - den nye generasjonen ble presentert i vår.  Bilene for salg nå bør derfor være særs gunstig priset, og selv ville jeg ventet på den nye generasjonen, der vi ikke minst kan forvente vesentlig  mer oppdatert sikkerhetsutstyr.

I framtiden vil også Opel Combo bli produsert på Partner-/Berlingo-platformen, så når/dersom det kommer en elektrisk utgave av disse bilene, kan det kanskje være mulig å kjøpe elektrisk Opel i Norge. :)

Daniel_0007

#8
altfor dårlig rekkevidde, e-nv200 evalia er mye bedre kjøp, riktignok 100 000 mer men er verdt det for nesten dobbel rekkevidde eller så er kangoo maxi ze 5 seter og bedre kjøp som starter på 263 000  hvis man klarer seg uten hurtiglading
Model 3 2019 LR Rwd

Osloensis

#9
@Jeronan: First: Did you not see that there is a summer offer, making the bare bone version more than 20.000 nok cheaper at the moment?

I had an Ioniq (hybrid, but I guess they are quite similar) for 2-3 months. I could not get a wheelchair in it in an easy way. I would never have been able to transport both a few kids and a dog crate there (for a labrador or the like). The Ioniq or the Leaf could never have been a real alternative for me. Sure I have some special needs, but there are plenty of families that need to transport kids with loads of sports equipment to and from training, for instance.
Even if the need is probably often more psychological than real in Norway, it is quite common for Norwegians to claim that they need a Stasjonsvogn, and not only for their vacations.

I agree that lack of security features are a minus. But for the rest:

Navigation: I only use google maps. The one in Leaf/Evalia sucks anyways, and with google, I can see if there is a queue somewhere. I don't really like the one in the Toyota or the brand new Ford C-max I recently used, either. I know quite a few others as well that prefer google on their own phones.

Personally, I need a rearview camera, since I cannot move my neck a lot. But I have now rented out cars to quite a few people, and most of them just look at it as a bonus, not as an essential item. A simple external camera can be bought for 1200 nok.

Regarding the battery size: The triplets are still being sold, with a range not surpassing this one.
As noted: I have been able to go from the center of Oslo to Hønefoss and back without charging. And that with a car whose former owner seems to have been pretty negligent.

As for comfort: You might not believe it, but it is way more comfortable for me to drive this car than an Ioniq (apart from the lacking cruise control, but I am pretty good at using the gear(?) to regulate the speed). It mainly stems from a better overview (I am far from 1.80 tall). In some ways, it is even better than the Evalia (mainly because the suspensions are better).
When I came home from abroad and the Ford C-max, it was a treat to get into my beat-up Peugeot Partner instead. My body is less painful in this old, bare bone car than in a brand new Ford C-max. 
As a passenger, I would probably prefer to be in an Ioniq. But not as a driver. I remember how weird I found Americans to be since they all seemed to have these really huge SUVs, even when hardly leaving their suburban areas. They explained to me then that they got such a good overview. Now I understand (even if I still don't appreciate the usage of environmental monsters for that sake). It doesn't mean that the Peugeot Partner is a more comfortable car for everyone. But it means that for a significant number of people, comfort is also dependent on your relative height above the ground.

So once more:

1. There are plenty of people that claim that they need more space for their daily transport needs than the typical electric car (Leaf/Ioniq) can provide. Dogs, bulky sports equipment and the like are typical examples that cannot fit into a typical electric car without losing the rear seats.

2. Most car owners in Norway drive way less than 80 km on a daily basis. A car with this range, should be able to cover 90% of the trips of a typical car owner.

3. More than half the households with two driver licenses have two cars (or more), so that a longer range car might already be available.

4. The closest alternative to this car is the Nissan Evalia, that costs from 328.000 and up. That is 64% more (while the summer offer lasts). Sure the battery is bigger and the equipment better. But 128.000 isn't a trivial amount of money for quite a number of people. If you don't need GPS, DAB, cruise control, integrated rearview camera and the like, and don't drive long stretches most days, why pay extra for it?


Nissan e-NV200 Evalia 2015 (overtatt okt 2017)


Jeronan

Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

elektrolux

#12
Hovedbilen min er Berlingo varebil versjonen av denne. Har bare godord om den. Samme har de som har leid den via Nabobil.

Nesten uendelig med plass, og kjører glatt 1000 km på en helg. (Testet av Nabobil kunde)

100-120 km praktisk rekkevidde holder for plenty for mitt bruk. Har vurdert Diesel Webasto for å beholde rekkevidden også vinterstid.

Og så ser den bedre ut enn en gammel Leaf. :D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Prøvekjørte en Partner Tepee electric bar for å ha vært borti det meste av det som kan rulle helelektrisk.
Lånte bilen over 1 døgn, fikk mine ca 50 km hver vei til og fra jobb på krevende topografi + noe turer utenom.

Akilleshæl:
Rekkevidde. Forbruk er muligens så vidt lavere enn e-NV200 med 24kWh batteripakke.
Men: De som klarer seg med rekkevidden til en trilling, Fiat 500e, brukt Leaf 2011/12 vil klare seg og kan muligens vurdere enn ny bil for familie på 5 med tvillingvogn til samme prisen som en del av bruktbilene ute.

Setet er høydejusterbart og ratt kan justeres i både høyde & lenge (begge pluss over e-NV200), men det er mykt og gir lite støtte. Merkelig at det ikke er noen midtkonsoll eller brukbar koppholder:)

Men for barnefamilier er det mulighet for 3 individuelle seter (extra) og bedre utsikt fra vinduene enn skyteskårene i en e-NV200 bak.

For de som klarer seg med rekkevidden og vilbruke en slik bil i stedet for ting&tang i stedet for tilhenger så har den noen veldig praktiske egenskaper. Seterygg på passasjersete kan felles ned (ikke mulig på Evalia) og baksetene kan enkel plukkes ut (vanskelig på Evalia). Bagasjenetting fra gulv til tak som er mer solid enn det meste unntatt stålgitter kan flyttes fra bak baksetene til bak fremsetene og det blir en virkelig kombo mellom varebil og familiebil.
Støy og vaggende kjøreegenskaper hører med til kassebil/klassisk fransk fjæring.

Ubrukelig som pendlerbil for meg fra Finnøy til Forus, men veldig mange klarer seg faktisk med rekkevidden til en trilling/500e/brukt Leaf og for disse med familie/behov for kassebil er det et alternativ.

Forresten pluss for Apple Carplay når den manglet innebygget navi, ingen rattvarme og bare ett trinn på setevarme :)
Det ser ut til å være mulig å få gode priser under villedende, f,eks, gitt tilbud på 219.000 inkl vinterdekk og noe ekstras.

Om 2-3 år kommer sikkert en 50kWhbatteripakke til Citroen/Peugeot/Opel i Berlingo/Partner/Combo drakt. Sannsynligvis vil den bli mer attraktiv enn Kangoo ZE og Evalia når den kommer, men sikkert også noen prishakk opp.

Marecat

Har tidligere hatt en Citroen Berlingo fossilbil og skulle prøve den nye elektrifiserte utgaven. Førersetet var OK, men det doble passasjersetet foran var håpløst. Sikkert fint for frakt av barn over korte distanser, men fruen var ikke fristet av  tanken om å sitte der i litt lengre tid. Selv om det er dårlig med batterikapasitet er det nok en utmerket  bil for frakt av barn og sportsutstyr i hverdagen over kortere distanser. Lavt stort bagasjerom så bikkja kunne nesten spasere rett inn.  Glemte å spørre selgeren om den er registrert for 6 personer? Hadde vært en super bil for mange med et «ordentlig» passasjersete foran og lengre rekkevidde.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA