Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkeviddetest 10 ulike elbiler

Startet av Imagine, onsdag 22. august 2018, klokken 07:45

« forrige - neste »

Imagine

Nylig utført rekkeviddetest med Model S 100D, Model X 100D, I-Pace, nye Leaf, I3 94ah, Ionic, Soul, egolf «300km», Zoe «400km», Ampera-E - osv

Noen skuffet og andre skuffet litt mindre.
https://www.tv2.no/broom/9988910/

Betraktninger:

Må si Ampera-E gir mye rekkevidde for pengene. Den fremstår som et kupp, dessverre føles den litt billig også.
Ampera går mye lenger enn nyeste selveste kostbare I-Pace, som riktignok er en førproduksjonsbil.

Generelt er det vel ingen av elbilene som gir ekstremt god rekkevidde per i dag. I testen var begge Teslaene 100D, maks rekkevidde. Likevel klarer de bare nesten dobbel praktisk rekkevidde av rimelige biler som E-Golf og i3.

Orbit

I slutten av orginalartikkelen har de som kjørte de respektive bilene til null beskrevet bilens oppførsel, og hvor langt en faktisk kommer etter at GOM sier null. Verd å lese, selv om det blir litt anekdotisk med bare ett forsøk per bil.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Øyvind.h

Nå har jeg ikke lest den opprinnelige testen, men denne testen må være litt mer utfordrende i praksis enn å bare ligge i 70km/t flatt på sommeren.
I fjor sommer kjørte jeg langtur med X90D på typisk 60-80km/t landeveier. Kjørte 40 mil uten lading og ville klart ca 44 mil. X100D har 12kWh ekstra og ville lett gått 500km+

Men dette gjelder jo da alle bilene i testen. Den er med andre ord ikke representativ for pen langkjøring på sommeren.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

THE

Som Øyvind.h sier er det nok godt mulig å oppnå lengre rekkevidde på norske veier enn det denne testen viser. Med X100D på langkjøring vinterstid har jeg ca 400 km rekkevidde. Tallene i denne testen kan jo da sannsynligvis være oppnåelig rekkevidde med dårlige forhold i Norge, og det vil jo sannsynligvis gjelde for alle bilene i testen.

Det at man klarer betydelig lengre rekkevidde med gunstige forhold blir en bonus, men det er jo mer interessant å vite hva som er oppnåelig rekkevidde under ugunstige forhold.

Samtidig kan man også si at resultatene i testen er urealistisk optimistiske hvis målet er å vite hvor langt man kommer med "flat pedal" på autobahn.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

JPM

Avventer panikk inntil det er utført en troverdig test med ny SW i Jaguar`n. Men dersom reell rekkevidde er 30% lavere enn oppgitt, ønsker jeg enten rabatt på bilen, eller kansellering kjøpet. 

goggo

Noen som har funnet noe info om hvordan testene ble utført? Hvilke hastigheter, hvilke temperaturer, terrengforhold etc.

Og hva er de to forskjellige resultatene pr bil? Forskjellige sjåfører på samme ruta, eller to forskjellige ruter? Siden de hadde disse avanserte instrumentene i bilene så må de da vel kunne presentere noe mer enn det som vises i disse artiklene?

Selv om jeg er en fornøyd SOUL eier så finner jeg det litt merkelig og vanskelig å tro at de fikk bedre rekkevidde på Ionic enn på Soul...

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

JorgenM

Står jo litt på Autobest hvis du bare sjekker ;)

testen ble altså utført i Barcelona-området, ikke spesielt lave temperaturer der i sommer.

The test started and finished at Barcelona-Catalunya Circuit where the cars were also recharged. All the vehicles used were production models (except the Jaguar, a pre-production unit with a prototype level build and running with a prototype level of software), tested with one person onboard, the climate system on and the tyre pressure set to the recommended pressure by the respective brand.

Mixed trip: road, motorway and urban environment.
All the vehicles travelled the same 180km journey mixing motorway, conventional roads and urban streets. The cars with an extended homologated range followed a new journey with similar characteristics. All the vehicles were used in normal mode (without Eco or Sport mode), and all were fitted with a measuring device from Blunik. This piece of hardware is used in regularity rallies and known for its precision in measuring distances.

All the drivers exchanged cars at 30- 40 km to avoid the effect of the driving style in the final results. All the vehicles drove in convoy behind a lead car which indicated the correct route and established the average speed.

AUTOBEST and coches.net performed the test twice to obtain two different measurements and get an average real range. Two inspectors from Bureau Veritas observed the test regarding a possible official validation in future editions of this test the years to come.

All the cars entered the Barcelona-Catalunya GP Track with an amount of less than 50 km remaining range and ran at 70 km/h average speed until the cars indicators announced a 0% battery level. Then, the cars were still run in the paddock until they stopped completely.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Disqusor

Har i3 94Ap med erfart forbruk på 10.8 kw/h, følger "normal" trafikk, (sommerkjøring), oversikten angir 14.8 kw/h forbruk antar jeg er snitt per år, sommer/vinter.

Magster

Reagerer spesielt på to ting, merkelig høyt forbruk på I-pace, og rekkevidde/forbruk på E-golf som ikke stemmer? Har ikke E-golf 33kwh tilgjengelig batterikapasitet? 23.27 x 12,4kw/h = 28,7. hmm.

Gordon Retriever

Som nyhet er denne saken én måned gammel, og ble blant annet diskutert endel i i-Pace delforumet.  Kan tenke meg at Bil og Motorbloggen har hatt 30 dagers enerett på omtale av denne "testen" i Norge.

For nye lesere anbefaler jeg å studere forskjellene i måten løypen er kjørt for biler med hhv. kort og lang rekkevidde. :)

goggo

Sitat fra: JorgenM på onsdag 22. august 2018, klokken 12:24
Står jo litt på Autobest hvis du bare sjekker ;)

Ja, jo, du har rett i at jeg ikke hadde fått med meg alt dette, men likevel... 
Det hadde jo vært greit å vite hvor stor del av testen som var på motorvei og med hvilken hastighet.

Jeg har fremdeles vanskelig for å forstå hvordan man skal få bedre rekkevidde på SOUL enn IONIC, spesielt hvis noe av kjøringen er over 100 km/time. 
Nå har vel SOUL en eller to KWh mer netto på batteriet, men alle som har kjørt SOUL vet at på høye hastigheter mister man mere rekkevidde enn på andre biler. 
Jeg trodde faktisk at IONIC var mer effektiv og hadde bedre rekkevidde enn SOUL i alle hastigheter. 

De sier også at SOULen viser helt ned til 1 KM gjenværende på GOM når man kjører batteriet tomt, mens jeg mener å huske at ikke viser noe under ca 6 km gjenværende. Mulig det er endret i senere SW oppgraderinger, jeg har kun testet dette (ufrivillig) på 2016 modellen jeg hadde og ikke på 2018 modellen.

Jeg er fremdeles skeptisk til denne testen, men det er jo egentlig bare mitt problem så jeg skal ikke kverulere mere...
 
mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

eivhelle

Sitat fra: Magster på onsdag 22. august 2018, klokken 12:37
Reagerer spesielt på to ting, merkelig høyt forbruk på I-pace, og rekkevidde/forbruk på E-golf som ikke stemmer? Har ikke E-golf 33kwh tilgjengelig batterikapasitet? 23.27 x 12,4kw/h = 28,7. hmm.
Tilgjengelig kapasitet på e-golf er 31.5kWh netto. Brutto batterikapasitet er 35,8kWh.

Så et forbruk på 12.4 kWh/100km skulle i teorien gitt en rekkevidde på 254 km.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Moas

#12
I følge Paristesten av alle Soul ev er dette den mest effektive elbilen som finnes. Den norske testen bekrefter dette.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

I denne testen er forbruket målt tilsynelatende i kilowatt per time - ikke kWh/100km som er mer normalt.
De har også kjørt med A/C på en veldig varm dag med litt ulik temp i bilene. Kraftig bruk av AC hvis trafikken går sakte i varmt klima gir i høyt energiforbruk pr time og kan ha påvirkning på utfall av rekkevidde.

Soul vs Ioniq:
Dersom trafikken ikke går veldig fort vil Soul med større nettobatteri enn Ioniq tjene noen kilometer uten å bli bremset av luftmotstand som vil være tilfelle med høyere fart. (Soul og Ioniq har jo samme drivlinje og samme varme/AC løsning)

Moas

#14
Sitat fra: Finnøy (Arne Johan Larsen) på onsdag 22. august 2018, klokken 23:46
I denne testen er forbruket målt tilsynelatende i kilowatt per time - ikke kWh/100km som er mer normalt.
De har også kjørt med A/C på en veldig varm dag med litt ulik temp i bilene. Kraftig bruk av AC hvis trafikken går sakte i varmt klima gir i høyt energiforbruk pr time og kan ha påvirkning på utfall av rekkevidde.

Soul vs Ioniq:
Dersom trafikken ikke går veldig fort vil Soul med større nettobatteri enn Ioniq tjene noen kilometer uten å bli bremset av luftmotstand som vil være tilfelle med høyere fart. (Soul og Ioniq har jo samme drivlinje og samme varme/AC løsning)
tester viser at alt i under 110 soner i -20'c så er Kia sin løsning den som gir mest ktw pr krone. Du får altså omtrent 200 km med Soul med effektiv VP for 265k. Med Leaf 36 kWh netto uten kjøling  for 100k mer og uten riktig VP gass  og dermed med økt forbruk så er rekkeviden dårligere enn 2014 Soul  med første generasjon batteri:D

I tillegg betyr aktiv termisk styring av batteriene at hurtiglading ikke blir ned til 11 kWh som på Leaf, men opp til 60 Kwh som på koreabilene.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA