Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Enfas lading, max.. ?

Startet av Måkemannen, onsdag 22. august 2018, klokken 07:37

« forrige - neste »

Måkemannen

Hvor mye kan egentlig Zoe ta på enfas, 7,4 kW? (Vet kraftselskapene ikke er så glad i skjevbelastning, og vil vel heist ikke ha større trekk en 20 amp på en fase osv. Vil bare vite hva bilen er bygd for å takle)



Sent fra min Moto G (4) via Tapatalk


minibiti

I think it can take anything up to 22 kW as long as you can supply it.
220V*32A gives you 7 kW indeed
400V*32A gives you 12 kW
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

hsa77

#2
Man må jo ha TN nett for å lade zoe,  og da har man vel gjerne tilgang på 400v og kan like gjerne lade med 3fas?

Skal man lade enfas 7kw fra it-nett må man ha en annen skilletrafo enn den Renault leverer med bilen, da kan man vel like gjerne kjøpe en trefas. Har man imidlertid 2fas it nett kan man jo ikke velge, da må man gå for en enfas skilletrafo, men da har man gjerne så små hovedsikringer at det ikke er lurt å installere mer enn 16A lader uansett...
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Måkemannen



Sitat fra: hsa77 på onsdag 22. august 2018, klokken 13:23
Man må jo ha TN nett for å lade zoe,  og da har man vel gjerne tilgang på 400v og kan like gjerne lade med 3fas?

Skal man lade enfas 7kw fra it-nett må man ha en annen skilletrafo enn den Renault leverer med bilen, da kan man vel like gjerne kjøpe en trefas. Har man imidlertid 2fas it nett kan man jo ikke velge, da må man gå for en enfas skilletrafo, men da har man gjerne så små hovedsikringer at det ikke er lurt å installere mer enn 16A lader uansett...

Dette er på ei hytte, og det er ren TN, men ikke tilgang på trefas (kun 1 fase + N på inntaket), og dermed ingen tilgang på 400V. Selvfølgelig hadde trefas vert urimelig artig, men den muligheten har jeg altså ikke.

Men siden både du og minibiti snakker om rundt 7kW regner jeg med bilen kan ta imot det på en fase? Skal få elektriker til å sette opp et 32 amp blått industristikk, om jeg klarer å overtale vedkommende til å sette inn en 20 amp sikring i skapet. Hvis ikke blir det å bruke 16 amp sikringen som allerede er der, og gå ned til 16 amp CEE.

Sent fra min Moto G (4) via Tapatalk


hsa77

Jepp, ZOE kan ta inntil 7kw på enfas.

På ei hytte står man vel uansett parkert noen timer og behovet for rask lading er kanskje ikke så stort. Nå som effekttariffene kanskje kommer ville jeg ihvertfall sørger for å montere en ladestasjon hvor ladefart kan justeres. Med et industristikk vil du jo kunne bruke en semiportabel ladestasjon som kan justeres, då det er sikkert en grei løsning.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Måkemannen

Sitat fra: hsa77 på onsdag 22. august 2018, klokken 19:11
Jepp, ZOE kan ta inntil 7kw på enfas.

På ei hytte står man vel uansett parkert noen timer og behovet for rask lading er kanskje ikke så stort. Nå som effekttariffene kanskje kommer ville jeg ihvertfall sørger for å montere en ladestasjon hvor ladefart kan justeres. Med et industristikk vil du jo kunne bruke en semiportabel ladestasjon som kan justeres, då det er sikkert en grei løsning.
Blir enten semiportabel, vanlig ladestasjon med CEE plugg, eller en ladekladd med CEE plugg. Vil følge med om det dukker opp et noenlunde tilbud.

I mellomtiden vil jeg bruke den vanlige 10 amp schuko-kladden. Eneste aberet med en 32amp CEE er vel at jeg må sikre den ned til 16/10 amp? Kladden trekker ikke mer enn 10 amp uansett, men skal det være etter boka kan jeg vel strengt tatt ikke mekke en overgang selv. Slik sett er det visst lettere med en 16 amp CEE, der trenger man vel ikke den sikringen?

Siden det funker fint med 10 amp idag, så MÅ jeg strengt tatt ikke ha trefas og 22kW. ;)

Sent fra min Moto G (4) via Tapatalk


elektrolux

Den gamle R210 klarer vel 1 x 63A altså 14,5 kW fra 1 fase. Vet kun om en semiportabel ladestasjon som støtter dette.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Måkemannen

Wow! Var ikke klar over at den kunne dra såpass fra en fase. Men det "følger vel med", siden den kan trekke 43kW på trefas 400? På enfas vil du få en rimelig heftig skjevbelastning. Er det noen kraftselskaper som tillater såpass?
Sitat fra: elektrolux på torsdag 23. august 2018, klokken 19:01
Den gamle R210 klarer vel 1 x 63A altså 14,5 kW fra 1 fase. Vet kun om en semiportabel ladestasjon som støtter dette.

Sent fra min Moto G (4) via Tapatalk


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA