Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hengerfeste - hva skal til?

Startet av Bjoris, søndag 19. august 2018, klokken 01:05

« forrige - neste »

Thorbjørn Hellehaven

Tilbake til rekkevidde med henger. Det kan være utfordrende å finne en realistisk målestandard. Forbruk vil være veldig avhengig av mange faktorer. Tilhenger uten brems kan ha en fordel, ved at den ikke konverterer bevegelsesenergi til varme i mekaniske bremser. Hvis man klarer en kjørestil, som ikke fører til at tilhengeren bremser, uten at det forstyrrer annen trafikk kan man vinne en del rekkevidde.

Ved småkjøring hvor rekkevidde ikke er noe problemsilling, vil jeg kjøre som normalt, og "la hengeren bremse".

På langtur kan det være interessant å tilpasse kjørestilen moderat for å begrense farten naturlig uten at hengeren bremser mekanisk. Man kan forske på hvilke nivå av regenerering man maksimalt  kan ha, uten at tilhengerbrems aktiveres. Planlegge farten frem i tid, utforbakker, kryss eller svinger og annet, som ellers vil kreve at man bremser.

geear

Model X (også de europeiske) har tilkobling for elektronisk hengerbrems, slik de bruker i USA. Det burde bli innført også i Europa og bli obligatorisk på alle elbiler med hengerfeste, og være lett tilgjengelig på campingvogner og annet. Det vil kunne programmeres inn mot bilens regen og antiskrenssystem, og tillate mye hardere bremsing før bilen legger inn hengerbremsen.

Jeg har studert påløpsbremsen i kameraet bakover under kjøring med henger (kan stå på uansett fart i TMX), og det er ganske sjelden påløpsbremsen komprimeres og faktisk går på. Det skal forholdsvis hard oppbremsing til før det skjer. Ved virkelig hard brems merker man det i bilen, men med kameraet på så ser man også når den glir sakte sammen, og som sagt, det er sjelden på de hengerne jeg har kjørt med (typisk 1200-2000kg). Påløpsbremsene finnes også i forskjellige versjoner, men har ikke hvilke versjoner de jeg har kjørt med er. Kan tenke meg de er av typen som krever mer kraft, siden det er hengere med forholdsvis høy tillatt totalvekt. Den ene er min egen 2T boggi, lang type.

Thorbjørn Hellehaven

Sitat fra: hELgenen på fredag 26. oktober 2018, klokken 07:32
hvilket også igjen sier til de første kundene at:  "bilen dere får vil snart kunne kjøpes ennå billigere OG med mer ustyr - vi må bare melke markedet litt først...so sorry suckers av FE!"
En liten saksopplysning: Vi som har har så lavt nummer at vi får tilbud om FE, er ikke bundet til å velge denne eller ingen. Vi kan velge å spesifisere annet utstyrsnyvå og/eller farge, men må i så fallvente lengre. I så tilfelle vil det være noen andre som blir lykkelige for å kunne få bilen tidligere ved å velge FE.
Det blir omtrent som i pølsekøen at de sier, "vi har wienerpølser, som er klare nå". De som er først i køen og bare ønsker grillpølse må vente på levering til de er klare, mens de som synes det er greit nok med wienerpølse blir servert med en gang. Samme her, bestillingene blir prioritert etter reservasjonslisten, og så lenge det er FE tilgjengelig får man valget mellom å velge den, eller vente på noe annet. Forskjellen her er at de er en "first-wiener" i begrenset antall, men du kan bestille en vanlig wiener etter at det er slutt på førsteutgaven. (First-wiener kan bare leveres med ketchup, hvis du ønsker sennep (~farge) må du vente. Vi forventer at det blir mulig med løk (~tilhengerfeste), men ikke fra start. Potetsalat eller rekesalat (~app) blir først mulig om 1-2 timer.

hELgenen

Sitat fra: snakkesalig på fredag 26. oktober 2018, klokken 09:08
Sitat fra: navyelsen på fredag 26. oktober 2018, klokken 07:58
Sitat fra: hELgenen på fredag 26. oktober 2018, klokken 07:32
- og når de i tillegg presterer å komme med pressemeldinger ala : "Vi vet ikke prisen ennå fordi vi ikke vet hvor mange biler vi får i år"  - så oser det over av hentydninger til at prisen må justeres løpende etter etterspørsel

Har de virkelig sagt dette i en pressemelding? Det kan ikke jeg huske, kom gjerne med kilde...
Det var vel i et (video)intervju med en norsk avis de ble sagt... En taleleif i farten, ingen big deal i mine øyne ..

Min feil - var IKKE pressemelding, men fra offiselt hold fra en Kia selger som fortalte at de ikke hadde prisen avklart ennå fordi antallet biler som kommer til Norge i 2019 ikke var avklart.
Hvorfor han valgte disse ordene vet jeg ikke, men jeg oppfattet det i alle fall slik at han hadde fått denne informasjonen internt.

Mikael Engmark

Hey

Jeg har måske overset det et sted. Ved "nogen" hvornår/ETA på omkring feste eller ej? Kan det først bekræftes på dagen bilen lander ved forhandler eller hur? Min næste el-bil SKAL være med feste. Haveaffald og camplet(på sigt med et 24-40kw batteri i bunden). Low drag, long distance...

Mikael
Danmark


Mikael Engmark

hmm. Det hjalp ikke meget med hengerfeste. Vi de teste bilen med det eller hur?

lirekassa

Sitat fra: Mikael Engmark på torsdag 01. november 2018, klokken 19:25
hmm. Det hjalp ikke meget med hengerfeste. Vi de teste bilen med det eller hur?

Jeg mener jeg leste et sted at de vil fortsette testingen utover vinteren og at det ikke kom noen avgjørelse før i mars 2019 - men importør i Norge har viderebragt ønske fra mange nordmenn om hengerfeste selv om rekkevidden vil gå betydelig ned ved bruk.

trykkertor

Med mindre henger direkte skader bilen, mener jeg det burde være lov å velge dette, selv om rekkevidden stod igjen med bare 30%!!! (Ekstrem tilfelle).
Mange av oss trenger å trekke en henger innimellom fylt med hageavfall eller lignende. Samt hente hjem en henger eller to med sand, grus, sement eller what not.
Noen skal ha båten opp på land og hjem, eller snart, hjemmefra og til slippen.
De gangene jeg skal bruke henger klarer jeg meg fint med en rekkevidde langt under 50%.
Og ofte trekker en henger med vekt kun ene veien av kjøreturen.

Så igjen. Hvis de bare er redd for rekkevidde. La brukeren/kunden selv vurdere om de ønsker det.
Hvis det skader bilen, skjønner jeg de reserverer seg.

Da jeg kjøpte min besinbil, skrøt de på seg et drivstofforbruk i brosjyren jeg sjelden har vært i nærheten av.
De opplyste ingen steder forbruk med henger.
Det blir jo levert elbiler med sykkelstativ på taket uten at det kreves forbrukstall med maks takutnyttelse.

geear

Det er bare tulleargumentasjon fra Kia. Hvermansen må bare finne seg i at henger, sykkel på taket, motvind, og så videre, faktisk påvirker rekkevidden på en elbil. Kia skal bare sørge for at bilen sikkerhetsmessig takler det, og at ikke noen komponenter overopphetes. Og om så rekkevidden halveres, så har e-Niro 64kWh fortsatt en meget respektabel rekkevidde.

Jeg kjører en del henger på Model X, og at elbil egner seg til å trekke henger med er det liten tvil om. 0-100 er på 7-tallet, med 1,5 tonn bak.

arthur

Sitat fra: lirekassa på torsdag 01. november 2018, klokken 20:51
Sitat fra: Mikael Engmark på torsdag 01. november 2018, klokken 19:25
hmm. Det hjalp ikke meget med hengerfeste. Vi de teste bilen med det eller hur?

Jeg mener jeg leste et sted at de vil fortsette testingen utover vinteren og at det ikke kom noen avgjørelse før i mars 2019 - men importør i Norge har viderebragt ønske fra mange nordmenn om hengerfeste selv om rekkevidden vil gå betydelig ned ved bruk.

Dette sammenfaller helt nøyaktig med hva forhandler sa til meg i går ettermiddag.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

svingen

hørt att test 1 av 2 er gjenomført,1 testen var kjøre med 12% helling og sjekke da att det ikke ble noe problemer hverken med nedbremsing eller batteri osv.
det var kun vintertesten som sto igjen og teste,var og sjekket under på demo bilen og var langt fra samme feste ordning som hybriden ikke så rart kanskje med batteriet ;) men mange bra plasser og feste hengerfeste.

blir spennede og se om det blir som på pluging att bilen må klarekjøres får ekstra sterke bremser eller hvordan det blir.

Men med så få biler som kommer ser det ut til så ville det ikke overaska meg om dem bare ignorerte hele hengerfeste da de får solgt bilen uansett.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

navyelsen

Sitat fra: arthur på fredag 02. november 2018, klokken 07:36
Sitat fra: lirekassa på torsdag 01. november 2018, klokken 20:51
Sitat fra: Mikael Engmark på torsdag 01. november 2018, klokken 19:25
hmm. Det hjalp ikke meget med hengerfeste. Vi de teste bilen med det eller hur?

Jeg mener jeg leste et sted at de vil fortsette testingen utover vinteren og at det ikke kom noen avgjørelse før i mars 2019 - men importør i Norge har viderebragt ønske fra mange nordmenn om hengerfeste selv om rekkevidden vil gå betydelig ned ved bruk.

Dette sammenfaller helt nøyaktig med hva forhandler sa til meg i går ettermiddag.

Det er ikke så rart. Det er samme leksa som Kia Norge har inndoktrinert til alle sine selgere.
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

THE

Kia har venteliste lang som flere vonde år på bilen allerede. Ingenting tyder på at Kia har ønske eller mål om å produsere nok eNiro til å dekke etterspørselen heller. Sannsynligvis vil Kia se behovet for tilhengerfeste i Norge som en måte å korte ned venteliter og leveringstider. Ved å ikke tilby tilhengerfeste slipper de enda større etterspørsel etter bilen, og i tillegg kan de jo håpe at mange kansellerer reservasjonene sin og heller venter på en annen elbilmodell som kan trekke tilhenger.

For Kia er det vinn-vinn og ikke tilby tilhengerfeste. eNiro er jo tross alt en bil som Kia tydeligvis helst ikke vil selge.

Jeg hadde trodd at Kona og Niro var tegn på at koreanerne tok elbilen på alvor, men må si jeg er veldig skuffet over hva de har klart å få til, og enda mer skuffet over at de helt tydelig ikke har planer om å øke produksjonskapasiteten på elbiler heller.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Kårepåsporet

Noe som det ikke har vært fokus på, er prisen på hengerfeste, hvis det kommer. Når pakke med vinterdekk koster 23000 (dette er IKKE Tesla med 19-21" hjul!), hva blir da prisen på selveste Gabrielsen? 30000?
De klarer/vil ikke skalere opp produksjonen, så kan de bare justere opp prisen....

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA