Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hengerfeste - hva skal til?

Startet av Bjoris, søndag 19. august 2018, klokken 01:05

« forrige - neste »

Zett

Sitat fra: Joltus på torsdag 23. august 2018, klokken 08:56
Problemet er jo at soltaket koster like mye med og uten moms.

Hvor havner mellomlegget da? Ikke til staten som i utgangspunktet skulle hatt momsen hvertfall. Og da utnytter forhandlerne momsfritaket til å tjene ekstra penger.

Feil feil feil.

Jeg klarer ikke å forstå hvorfor noen mener at dette er feil. Forhandleren står jo fritt å sette prisen akkurat som de vil, og du som kunde kan velge å ikke kjøpe det til den prisen.

Hvis du mener at forhandler ikke bør sette prisen på forskjellige ting fritt, hva er da regelen de skal følge? Skal alt prises til X% fortjeneste?

Er tilbud på en utstyrspakke da feil, feil, feil siden det ikke er samme margin som andre ting hos forhandler? Eller må de sette ned prisen på alt i butikken samtidig?


Joltus

Ja de gjør jo neppe noe ulovlig.

De er bare douchebags som utnytter et smutthull.

Kårepåsporet

Vi kan være så misfornøyd vi bare bil mtp mva på ekstrautstyr, men det er bare en ting vi kan gjøre: droppe å kjøpe Kia!
Men det driter nok Kia i nå når markedet skriker etter nye elbiler, når hverdagen kommer blir det annerledes.
Da velger mange fort bort Kia hvis/når en får feks eGolf stasjonsvogn med firhjulstrekk til konkurransedyktig pris.

Limodriver

Sitat fra: Kårepåsporet på torsdag 23. august 2018, klokken 12:23
Vi kan være så misfornøyd vi bare bil mtp mva på ekstrautstyr, men det er bare en ting vi kan gjøre: droppe å kjøpe Kia!
Men det driter nok Kia i nå når markedet skriker etter nye elbiler, når hverdagen kommer blir det annerledes.
Da velger mange fort bort Kia hvis/når en får feks eGolf stasjonsvogn med firhjulstrekk til konkurransedyktig pris.

Helt riktig. Dessverre ser det ikke ut til at de norske importørene til de bilfabrikkene som lanserer elbiler tenker særlig langsiktig. Jeg har selv erfaring med Nissan og står langt fremme i rotekøen til Hyundai. Opel har heller ikke håndtert det godt, de var så overlegne og kjekke før leveringsproblemene tiltok at det var utrolig. Vi får håpe Kia blir litt bedre. Prinsippielt er jeg enig i at de burde redusert prisen på soltaket, men det er også riktig at det er rimelig i forhold til andre som f.eks Hyundai med kr 10 000. Jeg har ikke erfaring med VW sin håndtering av e-golf salget, men jeg har ikke plukket opp mye negativitet rundt dette.

Men som Kårepåsporet skriver kommer hverdagen når det er flere produsenter som har både leveringskapasitet og aktuelle konkurrerende modeller. Da vil ihvertfall jeg vurdere erfaringene mine med forhandlere/merker som oppførte seg ugreit i deres gode tider og høyst sannsynlig velge dem bort.

Det forundrer meg at importørene ikke tenker mer langsiktig og sørger for gode kundeopplevelser i tillegg til å tjene gode penger. Gode penger kan de tjene, men hvorfor ikke oppføre seg ordentlig overfor kundene?

geear

Spot on, Limodriver!

De som er tidlig med elbiler nå (trenger ikke være gode elbiler engang) selger i bøtter og spann og har kjempemuligheter for å skaffe seg et godt fotfeste på norsk jord, men dessverre er det ikke alle som har skjønt dette og klarer å bruke det på god måte. En kollega har kjøpt Ampera-e, uten å ha hatt Opel før, og kundebehandlingen gjennom denne tragiske ventetiden har vært fullstendig horribel, og det frister neppe til gjentakelse.

Hyundai burde også sett utenfor egne dører og brukt samme oppskrift som andre på gigantiske reservasjonslister, åpnet gradvis, i stedet for å prøve å tvinge meg til å ta en beslutning om å skrive kontrakt allerede nå på en bil jeg kunne få på uvisst tidspunkt i 2020, etter å ha stått på liste siden 2017. Helt greit at de ikke kan levere meg bil, men da burde de heller ikke tvinge meg til å signere kontrakt før et halvår før levering, og allikevel latt meg stå på liste. Det er mye som kan forandre mitt bilbehov på to år.

Og her kommer Kia også inn, ingen hadde reagert om de la på 1500,- på grunnprisen på bilen, men slike åpenbare "feil" som at identisk soltak plutselig koster mer å lage på elutgaven er så ufattelig lett å avsløre, og selv om det er en bagatell så gir det en ørliten negativ eim over bilen. Helt unødvendig!

Gordon Retriever

Sitat fra: Kårepåsporet på torsdag 23. august 2018, klokken 12:23
Vi kan være så misfornøyd vi bare bil mtp mva på ekstrautstyr, men det er bare en ting vi kan gjøre: droppe å kjøpe Kia!
Men det driter nok Kia i nå når markedet skriker etter nye elbiler, når hverdagen kommer blir det annerledes.
Da velger mange fort bort Kia hvis/når en får feks eGolf stasjonsvogn med firhjulstrekk til konkurransedyktig pris.

Når mange tydeligvis alt har glemt at Volkswagen står bak en av de største bedragene av bilkunder og myndigheter de seneste årene, tviler jeg på at de samme kundene i framtiden vil straffe Kia fordi soltaket framstod som noen tusen kroner dyrere enn det burde i 2018.

Elektrisk C-segment stasjonsvogn (som VW Golf) med firehjulsdrift kommer vi vel nesten garantert aldri til å se.

Gordon Retriever

Sitat fra: Kia

Det er dog ikke så enkelt som at man kan si at du kan dele alt av priser for utstyr og ekstrautstyr til Hybrid eller Plug-in Hybrid på 1,25 for å finne prisen for utstyret til en elektrisk bil.

Det gjøres en grundig jobb med våre prisberegninger, og det er en helhetsvurdering som gjøres når vi bestemmer priser på bilene våre og utstyr, der også prisene fra vår fabrikk på bilene og utstyret spiller en vesentlig rolle. En elektrisk bil blir ikke priset på samme måte som andre biler fra vår fabrikk, og dette vil også gjenspeile seg i våre kundepriser.

Kia Norge har et poeng i det de skriver:  Prissetting er et resultat av forhandlinger mellom produsent og importør, og det er fullt mulig at man i Norge må selge Niro EV med mindre fortjeneste enn hva man gjør i endel andre europeiske land, og derfor satser på større marginer på ekstrautstyr. 

Prisene på ekstrautstyr vil likeledes variere fra marked til marked - Hyundais soltak koster under det halve i Korea sammenlignet med Norge, og sammenligner man priser for fossilbiler, vil f.eks. et ryggekamera være dyrere i Norge enn i Tyskland, mens forholdet for en fabrikkmontert Webasto kan være det stikk motsatte.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Gordon Retriever på torsdag 23. august 2018, klokken 13:46
Sitat fra: Kia

Det er dog ikke så enkelt som at man kan si at du kan dele alt av priser for utstyr og ekstrautstyr til Hybrid eller Plug-in Hybrid på 1,25 for å finne prisen for utstyret til en elektrisk bil.

Det gjøres en grundig jobb med våre prisberegninger, og det er en helhetsvurdering som gjøres når vi bestemmer priser på bilene våre og utstyr, der også prisene fra vår fabrikk på bilene og utstyret spiller en vesentlig rolle. En elektrisk bil blir ikke priset på samme måte som andre biler fra vår fabrikk, og dette vil også gjenspeile seg i våre kundepriser.

Kia Norge har et poeng i det de skriver:  Prissetting er et resultat av forhandlinger mellom produsent og importør, og det er fullt mulig at man i Norge må selge Niro EV med mindre fortjeneste enn hva man gjør i endel andre europeiske land, og derfor satser på større marginer på ekstrautstyr. 

Prisene på ekstrautstyr vil likeledes variere fra marked til marked - Hyundais soltak koster under det halve i Korea sammenlignet med Norge, og sammenligner man priser for fossilbiler, vil f.eks. et ryggekamera være dyrere i Norge enn i Tyskland, mens forholdet for en fabrikkmontert Webasto kan være det stikk motsatte.
Gode og reflekterte betraktninger!

Sjekk også for eksempel prissetting av elbiler mellom Nederland og Norge, som for eksempel Kia Soul. Bilen er relativt sett mye rimeligere i Norge, men godt mulig at ekstrautstyr er dyrere i Norge etterpå uten at forbruker trenger føle seg flådd. Verre er det for andre merker der bil både og ustyrt er dyrt i Norge (og fortsatt er det kø på kø av villige kjøpere).
Prisen er i Norge vs Nederland; gir en indikasjon på importørs avanse i Norge.

goev

Tesla Model Y LR Blå HF 07/3-2022
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014 - Venter på batteribytte
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019 - Solgt 9/2-2022
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt Mai-2019
Hyundai Kona 64kWh Jan -2019 - Solgt Feb-2019
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro/Kona på OVMS.

Thorbjørn Hellehaven

Kan være interessant konsept for vanlig henger også.
Kan brukes bak ICE også, regen på henger kan være fint for å spare bremser utfor lange og/eller bratte bakker, og blir en form for hybrid når hengeren kan gi fremdrift selv.

Limodriver

Sitat fra: Thorbjørn Hellehaven på fredag 24. august 2018, klokken 14:33
Kan være interessant konsept for vanlig henger også.
Kan brukes bak ICE også, regen på henger kan være fint for å spare bremser utfor lange og/eller bratte bakker, og blir en form for hybrid når hengeren kan gi fremdrift selv.

Jeg ser en viss risiko ved å ha regenerering på henger. Se for deg situasjonen der en bil med regenerering på hengeren kommer kjørende på glatt føre i en sving...... Det kan bli litt som leddbusser med drift på de bakerste hjulene.

Thorbjørn Hellehaven

Jeg ser ikke den store forskjellen på at man har en føler i draget, som registrerer komprimering og aktiverer regenerering nok til å hindre at mekanisk bremser går på, men ikke så mye at den holder igjen bilen. Det bør utgjøre omtrent samme bremsekraft, men den største forskjell at man kan bruke energien igjen, og slipper at tilhengerbremsen ligger svakt på og blir varme mens man kjøre ned en bakke på lavt gir.

Selvfølgelig må man være forsiktig med kraftig regen som kan føre til blokkering av hjul, men her kan man sannsynlig implementere en form for abs-regen. Som kan være bedre enn konvensjonelle tilhengerbremser.

Rygging med konvensjonelle bremser er også en utfordring ved at man må ha en kraft for å frikjøre bremsene i revers. Med ATV så har jeg opplevd at vogntoget "skyter rygg" så bakhjulene kommer i luften, og detter til siden. Med bil er det lett at man bruker mye clutch, hvis man skal rygge opp en bakke.

For akselerasjon (og kjøring) må tilhengeren registrere hvor hart bilen drar, og gi fremdrift i forhold til dette, gjerne med en form for antispinn.

Limodriver

For moro skyld sjekket jeg prisen på hengerfeste til Niro på eBay. Avtagbart hengerfeste ink kontaktsett (begge typer) koster ca €250. Dette er ink tysk mva. Det blir spennende å se hva Kia skal ha for hengerfeste på elversjonen.

Fordelen med Niro vs Kona er at priser på en del utstyr er kommunisert INK mva til Niro hybrid. Således blir det lettere å sammenligne priser med tanke på mva fritaket. Hyundai har nok grepet sjansen til å ta mva delen i egen lomme. Noe det ikke ser ut som Kia gjorde på soltak da dette er dyrere på Niro hybrid.

trykkertor

Sitat fra: Limodriver på søndag 02. september 2018, klokken 13:15
Fordelen med Niro vs Kona er at priser på en del utstyr er kommunisert INK mva til Niro hybrid. Således blir det lettere å sammenligne priser med tanke på mva fritaket. Hyundai har nok grepet sjansen til å ta mva delen i egen lomme. Noe det ikke ser ut som Kia gjorde på soltak da dette er dyrere på Niro hybrid.
Men er det ikke samme situasjon med Kona EV versus Kona Bensin da? Regner med mye utstyr passer begge modellene.

navyelsen

Sitat fra: Limodriver på søndag 02. september 2018, klokken 13:15

Fordelen med Niro vs Kona er at priser på en del utstyr er kommunisert INK mva til Niro hybrid. Således blir det lettere å sammenligne priser med tanke på mva fritaket. Hyundai har nok grepet sjansen til å ta mva delen i egen lomme. Noe det ikke ser ut som Kia gjorde på soltak da dette er dyrere på Niro hybrid.

Joda, Kia gjorde det samme de også. Soltak kostet 5900 inkl MVA til hybrid. Den samme prisen var det også for soltak til elektrisk, selv om dette er uten MVA. Altså tar også Kia momsen i egen lomme.

(PS: Kia oppdaterte prislisten sin 22. august, slik at prisen på soltak til hybrid nå er 7900)
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA