Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Waze taxi mode også for elbiler

Startet av Nuvolari, lørdag 18. august 2018, klokken 21:53

« forrige - neste »

Nuvolari

I siste versjon av waze er det kommet en taxi mode. Den skal ta høyde for kollektivfelt når den anbefaler raskeste vei. Noen som har testet dette?
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

sylwester

Kom siste versjon for noen år siden?Jeg har hatt på taximodus i flere år.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Nuvolari

Sitat fra: sylwester på lørdag 18. august 2018, klokken 21:57
Kom siste versjon for noen år siden?Jeg har hatt på taximodus i flere år.

Mulig det har vært en stund. Bruker ikke waze til daglig og leste at det var nytt. Men det fungerer ift at det taes høyde for kollektivfelt?
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

hanche

Apropos dette (litt off-topic, men ikke helt): Jeg er ikke helt sikker på hva jeg har lov til. Men jeg tror ikke jeg har lov til å kjøre alle steder der taxier kan kjøre. I Trondheim, for eksempel, har vi gatestubber skiltet med Forbudt for motorkjøretøy og underskilt: Gjelder ikke buss og taxi. Jeg har aldri gitt meg inn på å kjøre der med elbilen min. Dette er jo ikke snakk om et kollektivfelt, men en kollektivvei. (Jeg har opplevd at en buss bak meg la seg på hornet da jeg syklet på en slik gate, men sist jeg sjekket, var ikke sykler motorkjøretøy. (Den er ikke en gang elektrisk.))

Hvis jeg har rett i min tolkning, så kan det fort bli til at waze i taxi-modus leder deg til å kjøre ulovlig. (Og så var vi plutselig on-topic, likevel.)
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Philip Marlowe

Elbiler har ikke lov til å kjøre der det er skiltet forbudt for motorvogn, dvs skilt 306.1.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

hanche

Takk for opplysningen. Det var det jeg trodde. Og det bekrefter at waze i taximodus må brukes med omtanke og forsiktighet.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

sylwester

Ja, jeg har opplevd at Waze har forsøkt å dra meg forbi  et påbudt kjøreretning-skilt og de får vi ikke lov å trosse.
Dvs. i nesten alle taxifelt, mens buss og taxi kan kjøre rett igjennom av/påkjøring så må vi ut av taxifeltet og inn igjen etter skiltet er passert.

Uansett så er dette ikke så stort problem så jeg har taximodus på og følger trafikkreglene. Dvs. jeg følger skiltene og Waze finner alternative ruter. På kjente ruter vet jeg hvor mye lengre tid en slik omkjøring vil ta og velger en annen rute. Det er en grei kombinasjon :-)
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Philip Marlowe

Det kan jo bli et problem hvis ukjente har tenkt seg til hovedstaden og bruker denne navigasjonen. Det er ikke lett å finne lovlige veier gjennom sentrum lenger, men det er en annen diskusjon.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Kim Morten

Jeg satt på motorsykkel i stedet for, da jeg tenkte på akkurat slike situasjoner. Det burde vel passe bedre..?
Sort E-Golf
Oslo

sylwester

Mer enn 2 hjuls motorsykkel har ikke lov til å være i taxifelt unntatt når de er ansett som elbiler.
2 hjuls motorsykler kan ferdes i taxifeltet som en elbil, men de er heller ikke taxi/buss og må følge påbudt kjøreretning og forbudtskilt der kun buss/taxi er unntatt.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Orbit

Sitat fra: Philip Marlowe på mandag 20. august 2018, klokken 21:02
Det er ikke lett å finne lovlige veier gjennom sentrum lenger, men det er en annen diskusjon.
Det er faktisk ingen lovlige gjennomkjøringsmuligheter for motorkjøretøy øst/vest i sentrum av Oslo etter siste omlegginger. All slik trafikk må enten via Festningstunnellen, eller ring 1 (eller noe utenfor denne). Men det er som du sa en annen diskusjon....
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA