Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Pigg eller piggfritt på Tesla X

Startet av Futurecar, mandag 13. august 2018, klokken 14:22

« forrige - neste »

o.b.lix

Du hører dekkstøy veldig godt i X, kanskje fordi det ikke er annen støy, men og fordi de ikke støyisolerer bilen veldig mye.

Men selv i Mercedes-SUV jeg hadde, hørte jeg piggdekkstøy veldig godt.

Gode kvalitets piggfrie er minst like gode som piggdekk i hverdagen. Spesielt til tunge biler som X.
Har kjørt masse på fjelloverganger, snøføre, hytte på fjellet, isbane og rare steder med model S og senere model X med priggfrie dekk i tre vintre. Helt fantastisk. Står aldri fast, klarer alltid å stoppe. Men liker å kjøre snilt, det er tross alt 2,5 tonn i stor fart som skal stoppes.

Dekk som anbefales er Nokian R2 (kommer nå R3), Michelin X-Ice3, conti CVC6 (kommer nå CVC7) og noen sier også Nereus (billigdekk). Jeg fortrekker CVC6 selv da jeg synes disse bråker minst, mens jeg synes x-ice er hakket vassere på is og hakket mer slitesterk, men har litt mer lamellstøy. R2 er litt myke men veldig stille, kanskje jeg skal prøve de neste gang?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

geear

Mye dekkstøy i TMX handler også om dekkdimensjonen de har valgt å putte på den. X5en min støyet ganske brutalt med 20" den også, 18" var en helt annen verden, selv 18" pigg tror jeg var bedre enn 20" sommerdekk.

Generelt er piggstøy fremtredende i elbil.

Elbil fundamentalist

Sitat fra: georglu på torsdag 16. august 2018, klokken 16:11
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 16. august 2018, klokken 15:42
Sitat fra: Futurecar på torsdag 16. august 2018, klokken 15:16
Er jo litt kjedelig å ikke kunne kjøre på fjellet vinters tid i frykt for å treffe glatte veier.
På vinteren opplever man glatte veier. Derfor setter man på gode vinterdekk med nordisk profil. Å ikke dra på hytta på fjellet fordi det er vinter ville vært merkelig for meg. Nå har jeg bare kjørt piggfritt i 17 år, men grøfta er ikke akkurat høyt på fryktlista.

Jeg kan også skrive under på dette. Jeg har kjørt bil i 25 år og har så og si aldri kjørt med pigger og har aldri kjent behov for pigg. De fleste langturer på vinteren er opp på fjellet på Østlandet med dertil glatte veier. Gode, nye piggfrie dekk for nordiske forhold (f.eks. Nokian R2) leverer varene alltid. Siden dekk er ferskvare (det gjelder spesielt piggfrie vinterdekk pga mykere gummi) er det viktig at dekkene ikke er for gamle selv om de ikke er utslitt. En gylden regel er maks 2-3 sesonger tror jeg.

Andre deler av landet og/eller andre kjøremønster kan selvsagt gi andre behov og jeg tviler ikke på at det for noen er det kun piggdekk som gjelder.
Nå har jeg kjørt bil i 30-år og har aldri hatt bruk for sikkerhetsbeltet. Empirien her er at jeg kan demontere bilbeltene da min erfaring og forsiktige kjøring gjør dem helt unødvendige. Det er selvsagt helt feil bruke slike erfaringer som argument mot piggdekk som beviselig er bedre vinterdekk.

Man må være klar over at man påfører seg selv, sine passasjerer og medtrafikanter høyere risiko for ulykker med å kjøre piggfritt.
https://teknikensvarld.se/dubbdack-leder-till-farre-olyckor-och-omkomna-178237/ og mange studier som sier det samme om man Googler.
Økt risiko må man kompensere med å kjøre mer forsiktig og at man er ekstra oppmerksom på glatte partier etc. slik at man kan redusere en god del den ekstra risikoen (dog kun den man selv har kontroll over). Lenken over viser derimot at sjåfører med piggfritt ikke kompenserer nok. Kansje mange piggfrie sjåfører ikke vurdere risikoen tilstrekkelig?

Kjørt mange vintere med piggfritt, men nå kjører vi med 3 hjulsett. Piggfritt i "svartsesongen" og piggdekk i "kjernevinteren" fra vinterferien til påske, hvor deretter sommerdekkene kommer på. På hytteveien er det stor elgfare og mye krattskog tett inntil veien der kjører vi sakte og forsiktig, slik at vi overlever en ev elgpåkjørsel. 2 ganger har jeg måttet bråbremse for elg med vår Model S, og vi kjørte sakte og forsiktig. Piggdekkene bremser mye bedre på is og porselensnø enn piggfritt og det hindret sammenstøt. Bakbeina føk centimetere over panseret.

3 hjulsett er egentlig ikke så mye dyrere, da piggdekkene holder lenger, sparer piggdekk gebyr samt nyter de stille piggfrie vinterdekke første halvdelen av vinteren. Piggdekk er en billig "realforsikring" i mine øyne.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Futurecar

Elbil fundamentalist: jeg støtter denne og har allerede tatt valget om å ha piggdekk. Dette pga ustabile vintre med plutselig holkeføre på enkelte partier. Piggdekk har tidligere gjort situasjoner tryggere når man f.eks er på vei ned en bakke og plutselig merker at det er isføre. Takker ellers for alle svar i denne tråden.
Innlandet = helt topp med piggfritt
Sør/Vestlandet/Nordlandet = piggdekk ved behov:)

1000kwh

Sitat fra: Elbil fundamentalist på mandag 27. august 2018, klokken 23:56
Sitat fra: georglu på torsdag 16. august 2018, klokken 16:11
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 16. august 2018, klokken 15:42
Sitat fra: Futurecar på torsdag 16. august 2018, klokken 15:16
Er jo litt kjedelig å ikke kunne kjøre på fjellet vinters tid i frykt for å treffe glatte veier.
På vinteren opplever man glatte veier. Derfor setter man på gode vinterdekk med nordisk profil. Å ikke dra på hytta på fjellet fordi det er vinter ville vært merkelig for meg. Nå har jeg bare kjørt piggfritt i 17 år, men grøfta er ikke akkurat høyt på fryktlista.

Jeg kan også skrive under på dette. Jeg har kjørt bil i 25 år og har så og si aldri kjørt med pigger og har aldri kjent behov for pigg. De fleste langturer på vinteren er opp på fjellet på Østlandet med dertil glatte veier. Gode, nye piggfrie dekk for nordiske forhold (f.eks. Nokian R2) leverer varene alltid. Siden dekk er ferskvare (det gjelder spesielt piggfrie vinterdekk pga mykere gummi) er det viktig at dekkene ikke er for gamle selv om de ikke er utslitt. En gylden regel er maks 2-3 sesonger tror jeg.

Andre deler av landet og/eller andre kjøremønster kan selvsagt gi andre behov og jeg tviler ikke på at det for noen er det kun piggdekk som gjelder.
Nå har jeg kjørt bil i 30-år og har aldri hatt bruk for sikkerhetsbeltet. Empirien her er at jeg kan demontere bilbeltene da min erfaring og forsiktige kjøring gjør dem helt unødvendige. Det er selvsagt helt feil bruke slike erfaringer som argument mot piggdekk som beviselig er bedre vinterdekk.

Man må være klar over at man påfører seg selv, sine passasjerer og medtrafikanter høyere risiko for ulykker med å kjøre piggfritt.
https://teknikensvarld.se/dubbdack-leder-till-farre-olyckor-och-omkomna-178237/ og mange studier som sier det samme om man Googler.
Økt risiko må man kompensere med å kjøre mer forsiktig og at man er ekstra oppmerksom på glatte partier etc. slik at man kan redusere en god del den ekstra risikoen (dog kun den man selv har kontroll over). Lenken over viser derimot at sjåfører med piggfritt ikke kompenserer nok. Kansje mange piggfrie sjåfører ikke vurdere risikoen tilstrekkelig?

Kjørt mange vintere med piggfritt, men nå kjører vi med 3 hjulsett. Piggfritt i "svartsesongen" og piggdekk i "kjernevinteren" fra vinterferien til påske, hvor deretter sommerdekkene kommer på. På hytteveien er det stor elgfare og mye krattskog tett inntil veien der kjører vi sakte og forsiktig, slik at vi overlever en ev elgpåkjørsel. 2 ganger har jeg måttet bråbremse for elg med vår Model S, og vi kjørte sakte og forsiktig. Piggdekkene bremser mye bedre på is og porselensnø enn piggfritt og det hindret sammenstøt. Bakbeina føk centimetere over panseret.

3 hjulsett er egentlig ikke så mye dyrere, da piggdekkene holder lenger, sparer piggdekk gebyr samt nyter de stille piggfrie vinterdekke første halvdelen av vinteren. Piggdekk er en billig "realforsikring" i mine øyne.
Det er jo en vanlig hypotese at piggdekkførerne har for mye tiltro til dekkene og dermed kjører fortere enn de med piggfritt. I så tilfelle er hele sikkerhetsfordelen spist opp.

Har ikke sett noe tall fra Norge på om pigg har noe å si for skadestatistikken. Men vi vet at manglende bilbeltebruk tar livet av mange..

Simen1

Nok en gang kommer den gamle drømmen om å ha dekk med fjernstyrte pigger.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

o.b.lix

Sitat fra: Elbil fundamentalist på mandag 27. august 2018, klokken 23:56
Man må være klar over at man påfører seg selv, sine passasjerer og medtrafikanter høyere risiko for ulykker med å kjøre piggfritt.
https://teknikensvarld.se/dubbdack-leder-till-farre-olyckor-och-omkomna-178237/ og mange studier som sier det samme om man Googler.

Det er flere undersøkelser som viser dette dersom man ikke har ESP på bilen. For biler med ESP er det ingen forskjell. Og Tesla har jo en svært god ESP.


Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 28. august 2018, klokken 08:22
Har ikke sett noe tall fra Norge på om pigg har noe å si for skadestatistikken.

Piggdekk gir falsk trygghet
Ikke flere ulykker med piggfrie vinterdekk
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA