Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Installering av tesla wall connector

Startet av Dolly82, fredag 17. august 2018, klokken 23:35

« forrige - neste »

Dolly82

I morgen skal vi få installert TWC i garasjen og skal legge en 32a kabel ned i garasjen med nytt sikringsskap.. vi har 400v med 3 faser

Så er spørsmålet holder det med en 16a eller må vi ha 32?

Elektrikeren hadde ikke vert borti tesla lader, men det finner han nok utav...

Min far som og har denne mener at 16 er nok da den lader bilen opp på ca 4 timer og at bilen kun tar 7,2 eller 7,4 kw i timen uansett.. jeg skjønner ikke helt men vil forhøre meg her inne

elektrolux

Din far har rett. e-Golf vil ikke lade raskere fra 32A 3 fase TN nett.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Thorbjørn Hellehaven

Tsja, eGolf klarer bare å utnytte 1-fase. Det er vel mest bare Tesla og Renault som kan utnytte 3-fase.
2.gen eGolf kan lade 7.2kW på 32A om det er 1 eller 3 faser. Med 16A (1-fase eller 3-fase) får du 3.6kW og dobbel ladetid. Jeg klarer meg stort sett fint med 13A og 3kW, men noen få ganger hadde det vært fint med med mer, men 1.gen kan maks utnytte 16A. Jeg ønsker å installere 32A 1-fase, for fremtiden, men tror ikke jeg satser på 3 fase.

Jeg har mening om at bilene burde få 3×10.6A med mulighet for å kjøre 3-fase eller 32A 1-fase, men det blir litt off topic.

Dolly82

Men mine foreldre lader ca 7kw på tesla lader og 16a ikke 3,6

jkirkebo

Hvis dette er en FL eGolf (med stort batteri) kan den lade på 2-fase. 2x16A gir 7,4kW. Så du klarer deg fint med 3x16A til ladestasjonen. Men klart, har du 3x63A hovesikring er det bare å legge opp 3x32A. De fleste har dog 3x40A hovedsikring om de har 400V TN, og da bør man nok begrense lading til maks 3x16A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

PTh

#5
Jeg har 3x16A, så golfen lader med ca 7,2 kW. Har aldri hatt behov for noe raskere. Tror ikke heller vi kommer å se biler i fremtiden som lader raskere enn 11kW på "normallading", se bare på Tesla som gikk fra 22 kW til 11 kW. Men jeg håper det blir standard med 3x16A lader i bilene og ikke 1x32A ladere som f.eks. leaf har. For det er vel ulempen med å sette opp 3x16A at japanene kun lader med 3,7 kW da...

storeulv

Er det prisforskjell på 32 og 16? Og fremover vil vel effektbehovet øke etter hvert som det kommer nyere biler, hvorfor da ikke legge opp til maks effekt med en gang?

Eller misforstår jeg hvordan denne virker?
VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

geear

En del forskjell i kabelpris på 2,5/4mm2 og 10mm2, men totalt sett ofte småpenger. En tusenlapp fra eller til? Avhengig av avstand såklart. Veggladeren er den samme (i TWC sitt tilfelle).

Ulempe med å velge 3-fas 16A er at mange elbiler kun støtter 1-fas, og vil da kun få 3,6kW på et slikt oppsett (feks i-Pace og Kona), mens legger du inn 32A 3-fas får de fleste ladet maks av det de kan ta i mot, enten det er 1-fas eller 3-fas.

Thorbjørn Hellehaven

Sitat fra: PTh på lørdag 18. august 2018, klokken 17:53
Men jeg håper det blir standard med 3x16A lader i bilene og ikke 1x32A ladere som f.eks. leaf har. For det er vel ulempen med å sette opp 3x16A at japanene kun lader med 3,7 kW da...
Det bør ikke være noe problem å ha tre ladere som kan koble mellom 3-fase og parellell i 1-fase. Så kan man bruke begge deler.

PTh

Det hadde jo vært der optimale. Er det så e-golf er satt opp?

Lars C. Krogenæs

Hvis dagens elbil er den siste elbilen du eier, så holder det lenge med 16A enfas.

Hvis du tror at du kommer til å kjøpe en annen elbil på et senere stadie i livet, ville jeg gått for "så mye som mulig" når du først gjør jobben....

Kan du velge 32A 3-fas er det en "nobrainer" selv om det kan koste en tusenlapp ekstra.

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

storeulv

VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

JorEl

Vi lader med medfølgende ladekladd på 10amp, holder fint for vår bruk.
Trenger man å kjøre mye, så er kanskje ikke Egolf den bilen jeg hadde kjøpt nå. (Kona,TM3)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

storeulv

SitatVi lader med medfølgende ladekladd på 10amp, holder fint for vår bruk.

Om du med det meer at du har permanent lading fra vanlig stikk så er det visse forskriftskrav til slik lading som må oppfylles. Jeg er ingen ekspert, men rent praktisk går det så vidt jeg forstår ut på at man må ha en egen kurs fra sikringsskapet og med en dedikert jordfeilbryter. Det holder gjerne rent praktisk ift. bruken av bilen, men man kan altså da få et forklaringsproblem overfor DSB  og/eller forsikringsselskapet om noe plutselig blir varmt og tar fyr.
VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA