Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla spesifikasjoner på wikipedia

Startet av Simen1, fredag 17. august 2018, klokken 11:57

« forrige - neste »

Simen1

Joda, klype salt og alt det der. Jeg stusser over spesifikasjonene på model S på wikipedia. Det ser ut som det er kun de mest optimistiske tallene som legges ut og at ingen filtrerer bort de som er for optimistiske. For eksempel oppgitt motoreffekt, batterieffekt, aksellerasjon og forbrukstall. 90D sitt forbruk er antagelig kun den med facelift. P85 og P85D har samme rekkevidde som henholdsvis 85 og 85D. Er det riktig?

En annen ting er at Tesla oppgir på sine norske sider at Roadster 2020 skal kunne aksellerere 0-100 km/t på 2,1 sekunder. I musk sin presentasjon sa han 1,9 sekunder for 0-97 km/t. Jeg får det ikke helt til å stemme at 3% økt hastighet skal ta 10,5% mer tid. Videre sa Musk at dette gjalt basis-utgaven og at det kommer en premium-utgave også. Tilsvarende med topphastigheter og rekkevidde. Konverteringen til metriske mål avrundes konsekvent i pessimistisk retning.

Hvorfor presenterer ikke Tesla spesifikasjonene detaljert og nøyaktig selv slik at vi kan ha en fasit å forholde oss til? Helst så lett tilgjengelig at man slipper tvil på grunn av at infoen er for vanskelig tilgjengelig til at noen gidder å sjekke.

PS. Beklager at jeg startet en egen tråd bare for dette. Jeg fant ikke noen café-tråd for ting som er for smått til en egen tråd.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Jon65

Kanskje 1,9sek er med rolling start og 2,1sek er fra stillestående?

geear

Wiki er ikke offisiell info, og Tesla selv vil neppe engasjere seg der. ALLE kan redigere på Wiki, så det er bare å trå til selv om du har noe å bidra med.

Espen Hugaas Andersen

#3
1,9 sekunder er 0-60 mph med 1 foot rollout. Altså de starter ikke klokken før bilen har bevegd seg 30,5 cm, og stopper den på 96,6 km/t. De 30,5 cm høres kanskje ikke mye ut, men det kan fint gå med 0,2 sekunder.

I europa brukes 1 ft rollout kun unntaksvis. Det er vanlig å oppgi 0-100 km/t uten noen som helst triksing.

Men det er greit å huske spesifikasjonene for 2020 Roadster er ikke endelige. Først når Tesla har konkludert med hvor bra de faktisk klarer å gjøre bilen, så vil kundene få vite.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

jkirkebo

Sitat fra: Simen1 på fredag 17. august 2018, klokken 11:57
En annen ting er at Tesla oppgir på sine norske sider at Roadster 2020 skal kunne aksellerere 0-100 km/t på 2,1 sekunder. I musk sin presentasjon sa han 1,9 sekunder for 0-97 km/t. Jeg får det ikke helt til å stemme at 3% økt hastighet skal ta 10,5% mer tid.

Det kan være avrunding inne i bildet. F.eks 1,94 sekunder på 0-60mph og 2,06 sekunder på 0-100km/t. Da er forskjellen bare 6,2%.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA