Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lys på nye NV200 E

Startet av Tai, torsdag 16. august 2018, klokken 10:31

« forrige - neste »

Tai

Etter å ha overtalt sjefen fikk jeg ny firmabil i juni. Er for det meste fornøyd med bilen men er usikker på hvordan lys virker på bilen.

På de fleste nyere biler har man DRL foran og ingen lys bak før det blir mørkt, eller kjører inn i tunnel. Da går baklys og nærlys på.
På bilen min kommer det ingen lys på når det blir mørkt eller i tunnel. Da må jeg manuelt sette lysene på. Så må jeg skru de av når jeg parkerer. Kan dette være riktig?

Spurte de ansatte på autocenteret i Bergen, de ble veldig usikker og har satt meg opp til time i ettermiddag.

Jeg vet at det tidligere var påbudt med nærlys og baklys, men at et EU regulativ fjernet dette. Men er det ikke påbudt at lys kommer på automatisk?

Tai
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

Electrix

Så vidt jeg vet er påbudet at lys skal komme på automatisk enten når det blir mørkt eller når du starter bilen.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Ebe

Kan du ikke la lysbryteren stå på hele tiden? Min leaf slår selv av lysene når jeg slår av motoren og åpner førerdøren.

Men det har blitt oppdaget at Evalia 2.Zero-versjonen (lanseringsmodellen av 40kwh) er uten både automatisk lys- og regnsensor.

Har også ljøpt av Autocentrtet i Åsane, Bergen, så skal sjekke dette når jeg skal hente bilen (denne eller neste uke).
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Gordon Retriever

Personbiler skal ha energieffektive dagskjørelys siden ca. 2011.
Er varebiler unntatt fra denne regelen?

jkirkebo

Sitat fra: Gordon Retriever på torsdag 16. august 2018, klokken 14:09
Personbiler skal ha energieffektive dagskjørelys siden ca. 2011.
Er varebiler unntatt fra denne regelen?

Kjørelys foran skal komme på automatisk. Det er derimot ikke noe krav om lyssensor som setter på nærlys og baklys automatisk i tunneler. Dessverre.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Ebe

Testa hos forhandler nå. Om du setter lysbryteren på ON, så slår lysa seg likevel av når du åpner førerdøra. Gjør du det flere ganger på rad uten å starte bilen, så piper den når du poner døre (men slår ikke av lysa).
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Ebe

Jeg ser at de nyeste (ikke lanseringsmodell) har både autolys og auto regnssensor. Sånn til info.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Mr Oizo

Sitat fra: Ebe på torsdag 16. august 2018, klokken 15:33
Jeg ser at de nyeste (ikke lanseringsmodell) har både autolys og auto regnssensor. Sånn til info.
Det er jo helt utrolig at de leverer nye biler uten slike elementære funksjoner. Min 2015 har dette men det finnes mange utstyrsversjoner alt etter hvilket land den var solgt ny i. Ser mange biler tilsalgs som er svært mangelfullt utstyrt. Jeg kunne f.eks ikke klart meg uten regnsensor, 6.6 kw lader, sete/rattvarme og apptilgang, der apptilgang (for min del) er minst kritisk, men av og til er det svært hendig. Det er også topp å ha den "store" navien da alt av bilens funksjoner kan kontrolleres mye lettere.

Ebe

Ja, 2.zero-utgaven er tydeligvis en specc som instørre grad er universell for europa. Skuffende syntes jeg, men nå får jeg bilen «tidlig». Så veier litt opp.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Tai

Jeg hadde faktisk verksted time hos autocenteret i dag på grunn av disse lysene. Bilen var på verksted i 45 minutter før en mekaniker kom ut og sa at slik var bilen.

Jeg synes dette var uakseptabelt, og henvendte meg til en selger. Han avfeide meg bryskt og uhøflig med at slik var lanseringsmodellen. Mitt argument var at jeg da kunne ventet en måned og fått med denne funksjonen, men han var overhodet ikke interessert. Han kunne ikke vite at de endret på dette, og var ville ikke høre på meg.

Jeg synes det er svært provoserende av en selger å bruke en slik oppførsel! Har gått mange runder i firmaet for å få kjøpe denne bilen, og nå skal vi ha 2 elbiler til.
Gjett hvor vi ikke kommer til å kjøpe bil!

Men det er helt latterlig å produsere en liten mengde biler uten autolys og kalle det "introduksjonsmodell"! Tipper nissan hadde gamle deler de ville bruke opp og lurte de på forbrukerene med dette trikset.

@mr oizo : bilen har heller ikke app tilgang eller regnsensor. Kan ikke justere rattet, passasjersetet og førersetet kun i lengderetning.

Tai
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

Ebe

Jo, bilen skal ha tilgang til app. Det står i utstyrslista.

Eller kanskje ikke varebilen har dette? Personbilen skal i alle fall ha dette.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Ebe

Har kjørt bilen nå i skiftende Bergensvær, og det er ikke noe problem å bare la lysbryteren stå på hele tiden. Så dette med automatisk viser seg å være et ikke-problem.

Bilen har app. Rattet kan justeres opp og ned, men ikke i lengderetningen. Setene bare i lengderetningen. 
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA