Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

3-fas IT med lastdeling til varmtvannsbereder

Startet av keepitsimple, torsdag 16. august 2018, klokken 08:50

« forrige - neste »

keepitsimple

Vi skal flytte til et hus med IT nett og trenger en ladestasjon til Tesla. Det sitter en varmtvannsbereder på en 3x32A kurs der allerede. Finnes det ladestasjoner med mulighet for lastdeling med varmtvannsberederen? Det er ikke kapasitet for 2x3x32A samtidig.
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

Trekkoppbil

Jeg ser for meg at framtidas hjemmeEVSE'er bør lese av strømmåleren i huset, så man hele tida begrenser seg til ledig kapasitet på strømstyrken.
Det er mye som kan være ukurant på et IT.

elektrolux

#2
Myenergi sin Zappi og Eddi ville klart dette om VVB var 1 fase. Med kommende software også på 3 fase.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Måkemannen

Sitat fra: elektrolux på torsdag 16. august 2018, klokken 09:47
Myenergi sin Zappi og Eddi ville klart dette om VVB var 1 fase. Med kommende software også på 3 fase.
Men takler den IT nett trefas?

Sent fra min Moto G (4) via Tapatalk


Nordlands

Brukes varmtvannsbereder til vannbåren varme? Det virker ellers mye med 3x32A, selv har jeg vvb. på 1x10A kurs. Om det bare er til forbruksvann kan det holde med laststyring i ladestasjon, de få timene vvb. står på spiller ikke så stor rolle om du får ladet med 1x32A resten av tiden. Laststyring mot inntak til hus er også mer fleksibelt mtp. andre forbrukere enn bare lastdeling med vvb.

Om du må ha mer enn 1x32A så er det vel bare TWC som støtter 3x32A på IT nett? Den har så vidt jeg vet bare en funksjon for effektfordeling med opptil 3 andre TWC, jeg vet ikke om den ev. har noe ut-signal som kan brukes til å styre et av/på rele for vvb.

Trekkoppbil, det finnes jo allerede flere 1-fas ladestasjoner som tilbyr laststyring mot inntak, riktignok med separat sensor eller måler.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

jkirkebo

Sitat fra: Nordlands på torsdag 16. august 2018, klokken 13:03
Om du må ha mer enn 1x32A så er det vel bare TWC som støtter 3x32A på IT nett?

Nei, EcoLite støtter også dette. Samt de fleste andre 3-fase ladestasjoner på markedet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

keepitsimple

Sitat fra: Nordlands på torsdag 16. august 2018, klokken 13:03
Brukes varmtvannsbereder til vannbåren varme? Det virker ellers mye med 3x32A, selv har jeg vvb. på 1x10A kurs. Om det bare er til forbruksvann kan det holde med laststyring i ladestasjon, de få timene vvb. står på spiller ikke så stor rolle om du får ladet med 1x32A resten av tiden. Laststyring mot inntak til hus er også mer fleksibelt mtp. andre forbrukere enn bare lastdeling med vvb.

Om du må ha mer enn 1x32A så er det vel bare TWC som støtter 3x32A på IT nett? Den har så vidt jeg vet bare en funksjon for effektfordeling med opptil 3 andre TWC, jeg vet ikke om den ev. har noe ut-signal som kan brukes til å styre et av/på rele for vvb.

Trekkoppbil, det finnes jo allerede flere 1-fas ladestasjoner som tilbyr laststyring mot inntak, riktignok med separat sensor eller måler.
VVB er en ny modell fra NIBE. Den styrer gulvvermen også ventilasjonen. Den har også en modul utomhus med varmepumpe. Så det er noe veldig avansert som jeg selv ikke helt forstår enda..

Skriver du at jeg må ha styringa på VVB og ikke ladestasjonen?
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

fredag

#7
Sitat fra: Trekkoppbil på torsdag 16. august 2018, klokken 09:08
Jeg ser for meg at framtidas hjemmeEVSE'er bør lese av strømmåleren i huset, så man hele tida begrenser seg til ledig kapasitet på strømstyrken.
Det er mye som kan være ukurant på et IT.

De nye automatiske strømmålerne må i 2019 gi ut data om forbruket til huset via en ethernet-utgang HAN-grensesnittet / MBUS.

En enkel raspberry pi eller lignende kan lese av dette og styre signal til en ladeboks om hvor mye strøm som er til overs for lading av elbil.

Det finnes et prosjekt på GitHub for reverse-engineering av signalprotokollen til Tesla Wall Connector, slik at en raspberry pi kan styre hvor mye strøm TWC skal gi ut til bilen.

https://github.com/cdragon/TWCManager

Dessverre har Hafslund sine automatiske strømmålere ikke har begynt å gi ut om forbruk enda, så vidt jeg vet.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

KjellG

HAN-grensesnittet på AMS er vel ikke ethernet selv om pluggen er RJ45?

Chris Neumann Ruud

Sitat fra: KjellG på torsdag 16. august 2018, klokken 17:01
HAN-grensesnittet på AMS er vel ikke ethernet selv om pluggen er RJ45?
Han er RJ45 med MBUS

NEK anbefaler at grensesnittet AMS/HAN tuftes på kommende IEC 62056-7-5, med følgende valg:
1. MBUS (EN 13757-2) velges som elektrisk grensesnitt
2. RJ-45 (ISO/IEC 8877) velges som kontakt
3. Datastrøm fastsettes ved valg av OBIS koder som skal strømme ut på grensesnittet i
predefinerte intervall
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

Nordlands

Sitat fra: keepitsimple på torsdag 16. august 2018, klokken 15:20
VVB er en ny modell fra NIBE. Den styrer gulvvermen også ventilasjonen. Den har også en modul utomhus med varmepumpe. Så det er noe veldig avansert som jeg selv ikke helt forstår enda..

Skriver du at jeg må ha styringa på VVB og ikke ladestasjonen?
Om det er med varmepumpe burde jo ikke varmekolbene brukes noe særlig, sånn at om du bare har laststyring på ladestasjon vil du ikke miste særlig mye lading over tid om vvb. får leve sitt eget liv - du vil da også få utnyttet restkapasitet med tanke på andre forbrukere. Den saken til Nibe har kanskje også mulighet til å sette varmtvann til økonomi-modus om natt el.?

Jeg kjenner ikke til 3-fas ladestasjoner med laststyring, men det finnes trolig, 1x32A med laststyring er nok mer etterspurt og derfor lett tilgjengelig.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

keepitsimple

Sitat fra: Nordlands på søndag 19. august 2018, klokken 21:42
Sitat fra: keepitsimple på torsdag 16. august 2018, klokken 15:20
VVB er en ny modell fra NIBE. Den styrer gulvvermen også ventilasjonen. Den har også en modul utomhus med varmepumpe. Så det er noe veldig avansert som jeg selv ikke helt forstår enda..

Skriver du at jeg må ha styringa på VVB og ikke ladestasjonen?
Om det er med varmepumpe burde jo ikke varmekolbene brukes noe særlig, sånn at om du bare har laststyring på ladestasjon vil du ikke miste særlig mye lading over tid om vvb. får leve sitt eget liv - du vil da også få utnyttet restkapasitet med tanke på andre forbrukere. Den saken til Nibe har kanskje også mulighet til å sette varmtvann til økonomi-modus om natt el.?

Jeg kjenner ikke til 3-fas ladestasjoner med laststyring, men det finnes trolig, 1x32A med laststyring er nok mer etterspurt og derfor lett tilgjengelig.
Ja helt enig. Det jeg trenger er en stasjon som kan lese av alle 3 faser også styre seg selv deretter. Zappi kan vel dette på en fase har jeg forstått.

Jeg betaler gjerne 5000+ for å få dette til uten jobb/problemer for meg så det burde være et marked for slike produkter.
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

elektrolux

Stemmer at Zappi kan kontrollere ene fasen og styre lading deretter. Fra og med ny software V2,0 skal den kunne ta hensyn til 3 fase IT også.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

KjellG

«Zappi kan kontrollere ene fasen»

Hva innebærer egentlig dette? Zappi henter én linjespenning via to faseledere i IT. Måler Zappi strømmen i begge faselederne i skapet?

Joltus

Den måler strøm som går gjennom en av fasene.

I et vanlig en fase nett er jo dette samme strømmen i begge lederne. Mens i et 3fase nett kan det være betydelig skjevlast.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA