Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladekladd, hva A lader den på?

Startet av Ioniq-ev, onsdag 15. august 2018, klokken 13:06

« forrige - neste »

Ioniq-ev

Har akkurat hentet Ioniq'en etter å ha utført 60' service, denne gangen kom jeg på å spørre hva effekt ladekladden lader på, de påsto at den ladet på 10, 12 og 16 A (Low, Medium, High).

Noen som vet om det stemmer?

Var det ikke en kampanje hvor de satte ned ladeeffekten på kladden ?

Zimon

Husker ikke i hodet, men er ca 10 på maks pga lovverk og slikt. Kom noen regler om at lading via Schuko kontakt (vanlig stikk) ikke skal ha mer enn 10A, dette for å forhindre varmegang og slikt i stikkontakter etc.

Det er ei heller lov å fast lade med Schuko-ladekabel (såfremt ikke bilen kun støtter dette). Så det er lov å bruke Schuko når man f.eks er på hytta en tur, er å besøker venner, eller i påvente av at elektriker skal montere fast ladesatasjon som jeg måtte gjøre. Fikk Ioniq'en i starten av Juni og elektriker hadde glemt å søke om å øke fra 50 til 63A hovedsikring. Så da ble det forsinket pga el firmaet som eier nettet her brukte ca en uke på å behandle søknaden. Alt i boks og har fast ladestasjon hjemme.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

Kjetil1986

Model 3 long range 2021

Elmo

#3
Sitat fra: Ioniq-ev på onsdag 15. august 2018, klokken 13:06
Var det ikke en kampanje hvor de satte ned ladeeffekten på kladden ?

Det stemmer. Alle som Hyundai-forhandlere/-verksteder har "fått kloa i" har de fjernet High (eller satt ned så high=Medium), så jeg anbefaler alle å ikke ha kladden i bilen når dere drar på service.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

AppleKnocker

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

xyzzy

Sitat fra: AppleKnocker på onsdag 15. august 2018, klokken 21:05
Sitat fra: Zimon på onsdag 15. august 2018, klokken 13:33
Det er ei heller lov å fast lade med Schuko-ladekabel

Hvilken lov er dette?

Fra http://www.elsikkerhetsportalen.no/privat/verdt-å-vite/elbil:

Dersom eksisterende kurs med vanlig kontakt skal benyttes for regelmessig lading, vil dette være å anse som en bruksendring etter $16 i forskrift om elektriske lavspenningsanlegg som krever at anlegget "skal være egnet til forutsatt bruk".  Selv om en vanlig kontakt kan tilkobles med 16A er den ikke laget for den høye belastningen over tid. DSB erfarer ofte varmgang og smelteskader ved tilsyn. Slike skader er en stor risiko for brann.

Øyvind.h

Sitat fra: Elmo på onsdag 15. august 2018, klokken 20:21
Det stemmer. Alle som Hyundai-forhandlere/-verksteder har "fått kloa i" har de fjernet High (eller satt ned så high=Medium), så jeg anbefaler alle å ikke ha kladden i bilen når dere drar på service.

Rettelse - alle som vet hva de driver med. De som ikke kan noe om strøm, ikke bryr seg om å kunne noe og aldri sjekker elektrisk anlegg/kontakt etc bør avstå fra den anbefalingen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

nojac

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 16. august 2018, klokken 08:56
Sitat fra: Elmo på onsdag 15. august 2018, klokken 20:21
Det stemmer. Alle som Hyundai-forhandlere/-verksteder har "fått kloa i" har de fjernet High (eller satt ned så high=Medium), så jeg anbefaler alle å ikke ha kladden i bilen når dere drar på service.

Rettelse - alle som vet hva de driver med. De som ikke kan noe om strøm, ikke bryr seg om å kunne noe og aldri sjekker elektrisk anlegg/kontakt etc bør avstå fra den anbefalingen.
Hvilket kunnskapsnivå og hva slags sjekk av anlegget mener dere er nødvendig for å lade med 16 A via Schuko med ladekladd?
2018 e-Golf

tuono

En herværende forhandler har en grei oppsummering av gjeldende regelverk.
https://www.elbilgrossisten.no/pages/nek400-2018

nojac

Hvis jeg forstår denne tråden riktig, har Hyundai tidligere levert ut ladekladder innstilt på mer enn de tillatte 10 A.

Når leverandøren så forsøker å rette opp dette, anbefaler enkelte her inne å fohindre dette.

Hvorfor?
2018 e-Golf

TorT

Kona lader levert i september kan justeres 8-10 og 12A.
Er den ulovlig?

jkirkebo

Sitat fra: TorT på lørdag 20. oktober 2018, klokken 20:30
Kona lader levert i september kan justeres 8-10 og 12A.
Er den ulovlig?

Nei. Det er fullt lovlig å lade med inntil 16A fra schuko-kontakter. Det som ikke er lov er å sette opp nye schuko for lading som er sikret med mer enn 10A. Om man da ikke kan justere ned enten i bil eller på ladekabel er det upraktisk med en kabel som leverer mer enn 10A.

Tesla sin leverer inntil 13A, men man kan enkelt justere ned på skjermen i bilen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

TorT

OK. Takk for info.  :+1:
Men hvordan kan de da ta seg til rette med andres eiendom. Og justere ned A uten å spørre?

nojac

Sitat fra: jkirkebo på søndag 21. oktober 2018, klokken 09:22

Det er fullt lovlig å lade med inntil 16A fra schuko-kontakter.
Har du en kilde til dette?

Både elbilforeningen og NAF skriver på sine nettsider "Kursen skal være maks 10 A "
2018 e-Golf

elektrolux

Begge har rett. Kurs lagt opp for lading av elbil og som terminer i et Schuko stikk skal være sikret med max 10A sikring.

Det er likevel ikke ulovlig å lade med inntil 16A fra Schuko hos f. eks svigermor.

Og hu kan gjøre det samme hos dere.

Skal en legge opp til 16A lading hjemme må en terminere i et Cee stikk eller best i en mode3 ladestasjon.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA