Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading av i3, hva gir erfaringsmessig best effekt for batteriets levetid ?

Startet av Disqusor, tirsdag 14. august 2018, klokken 12:26

« forrige - neste »

Disqusor

Lading av i3, hva gir erfaringsmessig best effekt for batteriets levetid ? Kjør debatt  ;D

Klykken

Lite som påvirker levetid. Mye hurtiglading bryter det ned raskere, som kjent.
Vanlig lading har liten innvirkning, og man kan ikke stoppe lading underveis uten å koble ut laderen, så..... Ikke så mye å diskutere rundt dette...?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Sungrazer

Sitat fra: Klykken på tirsdag 14. august 2018, klokken 23:50
Lite som påvirker levetid. Mye hurtiglading bryter det ned raskere, som kjent.

Gjør det? Har du kilder eller er det bare et opprettholdt myte?
2015 BMW i3 - Charged (solgt ved 78k km)
2018 BMW i3 - FC LCI Imperial Blue Metallic (solgt ved 102k km)
2021 BMW iX3 - FC Carbon Black Metallic

Øyvind.h

Sitat fra: Sungrazer på torsdag 16. august 2018, klokken 13:15
Sitat fra: Klykken på tirsdag 14. august 2018, klokken 23:50
Lite som påvirker levetid. Mye hurtiglading bryter det ned raskere, som kjent.

Gjør det? Har du kilder eller er det bare et opprettholdt myte?

Mener en svensk forskringsrapport dokumenterte skader fra hurtiglading på litium-ion. Ser om jeg finner den.

Edit:
https://www.sciencedaily.com/releases/2015/04/150414094117.htm

http://batteryuniversity.com/learn/article/ultra_fast_chargers

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0378775316313842

I tillegg kommer utfordring med varme og balansering av celler.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Sungrazer

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 16. august 2018, klokken 13:16

Mener en svensk forskringsrapport dokumenterte skader fra hurtiglading på litium-ion. Ser om jeg finner den.

Edit:
https://www.sciencedaily.com/releases/2015/04/150414094117.htm

http://batteryuniversity.com/learn/article/ultra_fast_chargers

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0378775316313842

I tillegg kommer utfordring med varme og balansering av celler.

Men har det noen praktisk betydning over batteripakkens levetid som er beregnet av Samsung til å være 4600 ladesykluser før de er nede på 80% av opprinnelig kapasitet? Noe som gir rundt 900 000 km kjørelengde? Jeg kjører rundt 36 000 km i året og det vil ta rundt 25 år før jeg har kjørt så langt. Da er nok både bilen og jeg moden for utskifting.

Jeg syns det er tull å snakke om at man skader batteriet ved lading / hurtiglading. Ja, batteriet degraderes over tid. Helt normalt, men den praktiske betydning det har innenfor bilens levetid er minimal. Du får mer glede av å bruke bilen som tenkt, enn å bekymre deg over at batteriet blir ødelagt. Med mindre du konstant befinner deg i et klima med temperaturer over 45 C så kan du legge bekymringen på hylla.

BMW i3 har meget gode batteri- og temperaturstyrings-system som overvåker batteriet til enhver tid. Så det med balansering og temperatur er et argument som ikke gyldig i like stor grad.

https://pushevs.com/2018/04/05/samsung-sdi-94-ah-battery-cell-full-specifications/
2015 BMW i3 - Charged (solgt ved 78k km)
2018 BMW i3 - FC LCI Imperial Blue Metallic (solgt ved 102k km)
2021 BMW iX3 - FC Carbon Black Metallic

Øyvind.h

Min opplevelse er at det kun er ekstrembruk, dvs bruk av hurtiglading som primærkilde, som har vesentlig negativ konsekvens. Med andre ord mener jeg at folk flest ikke skal bekymre seg for bruk av hurtiglader. Jeg tror ikke normal bruk av hurtiglader har merkbar negativ effekt selv i 10-15 års perspektiv.

Derimot ville jeg ikke kjøpt en bil som var primært hurtigladet. Tesla nedjusterer maks ladeeffekt dersom bilen lades ekstremt på hurtiglader.

BMW bruker dog en annen kjemi som jeg mener å ha lest er mer robust enn den Tesla benytter. I hvert fall ift levetid og 60ah modellen. 94 og 120ah modellene har jeg ikke lest noe om ift type kjemi.

Når det gjelder trådstarters spørsmål er vel svaret - bruk bilen slik du har lyst. Men med tommelfingerregel - ikke la bilen stå fulladet (100%) i lang lang tid, ikke la den stå helt tom i lang tid, og forsøk å hold SOC i 20-80 intervallet. Usikker på maks cellespenning i i3 batteriet. Men ovennevnte utgangspunkt blir antakelig ikke feil i hvert fall :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Disqusor

Klykken, såkalt klattlading er best for batteriet, derav levetiden er det jeg alltid blir fortalt......

Disqusor

En sak til, kan ladenivået, til i3, justeres til la oss si ca 80% når den står parkert over tid ?

SveinJ

2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA