Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Drivaksel.

Startet av froland, mandag 26. september 2011, klokken 17:02

« forrige - neste »

froland

Hei på dere! Er det noen som vet hva en drivaksel koster til Think? Den bråker noe inni hampen, og den gummisaken er ødelagt. MVH Froland
Har  Think 2008 med Zebra batteri.

cra

#1
Du tenker på den som går fra navet av hjulet og inn mot midten, ja? Lurer på om jeg ikke ga ca 2.500 eller deromkring (+ arbeid) for en slik for ikke så lenge siden. Kan sjekke litt nærmere neste gang jeg er i nærheten av der jeg har kvitteringene mine. Der har jeg delenr også, trur jeg.

Edit:
Delenummer stod ikke oppført på denne, men jeg mener å huske jeg fant det på elbilwiki og ga det til verkstedet. Prisen var 2633,75 kr inkl. mva, ser jeg.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

froland

Ja, jeg regner med at det er den som er ødelagt. Men bråkte det veldig når den var ødelagt? Det høres ut som om det er bremseklosser som henger på. MVH Froland.
Har  Think 2008 med Zebra batteri.

hens

Lyden fra defekt drivaksel er en hard klakkende rumlende lyd som forandrer karakter med svingeutslaget. Hvis mansjetten er røket kan den gå en liten stund uten å bli ødelagt.
men mansjetten må skiftes omgående.
Og da må drivakselen ut og demonteres for å få på den nye mansjetten.
NB! merk delene slik at leddet kommer påsamme posisjon etter montering.

Fyll leddet helt fullt med fett, kjøp en 300ml patron med molybdenfett på Biltema. Den holder til 2 ledd.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

cra

Rumling kan være lager. Drivknuten er veldig tydelig klakk-klakk-klakk, spesielt ut fta parkeringsplass med lav fart og mye svingutslag.

Hjullager koster forresten knappe 900kr; jeg måtte skifte ett på hver bil etter en vinter på krøtterstiene som kalles veier her omkring. :-/


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

froland

Hei igjen! Jeg synes det er så vanskelig å finne ut på hvilken side lagret er ødelagt. Er det noen enkle metoder for å finne ut om lageret er gåent? MVH Froland
Har  Think 2008 med Zebra batteri.

Poppe

Ett lager under belastning låter mer om det är ödelagt. Vis en svinger höyre og det låter mycket är det venster lager som är gåent, og tvärt om.
Chevy Volt -12
Th!nk City -99
Th!nk City -08
Peugeot 107 -07
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61
Renault Kangoo 4x4 -05
i Göteborg

Elmo

Sitat fra: hens på mandag 26. september 2011, klokken 23:23
Hvis mansjetten er røket kan den gå en liten stund uten å bli ødelagt.
men mansjetten må skiftes omgående.
Og da må drivakselen ut og demonteres for å få på den nye mansjetten.

Det finnes repsett mansjetter som er delt og skal limes, så man slipper demontering. Jeg er usikker på hvor lenge de holder, men helt klart bedre enn å vente til man for tid/anledning til å demontere.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Ken

Jekk  opp en forhjul om gangen og kjør hjulene rundt. Dårlige lagere bråker veldig. ElbilWiki har monteringsinstruks på hjullager.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA