Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Energinivået på Leaf ved fullada faller fortere enn kapasitetstapet!

Startet av sylwester, lørdag 11. august 2018, klokken 19:36

« forrige - neste »

sylwester

TL;DR: Jeg tror Nissan har en BMS som optimaliserer for høy rekkevidde i en kort periode når bilen er ny.

Så jeg har en 2012 og en 2018. Jeg ser i LeafSpy at SOC bilen stopper på er lavere og lavere des eldre bilen er.
Nå er 100% en moving target siden SOH bestemmer hvor mye energi det er i et fulladet batteri.

Da jeg fikk min 2012-Leaf var den 94%SOH og jeg kunne lade den opp til 96%. Nå er SOH 88% og fullada batteri viser 90%SOC.
Jeg fikk nylig en ny 2018-modell og den viste 99% SOC og SOH er 99%. Den viser 4.21V cellespenning når den er fullada som betyr 0% buffer.

Så hvis bilen lader til 100% eller 98% fast så vil SOH på 85% faktisk gi 85% av energien fullada, men hvis BMS-en stopper tidligere des mer batteriet er tapt får man dobbelt tap. F.eks. å er det kun 10% forskjell på 80% og fullada idag, mens det pleide å være 20%.

Jeg lurer på om ikke dette er algoritmen som Nissan satt inn da de fjernet 80%-lading og som mange klagde på de fikk lavere kapasitet etter en softwareoppdatering. Typisk så vil har jeg ikke 88%, men 88%*91%=79,2% av nybilkapasiteten når min 2012 er fullada. Jeg hadde foretrekket å hatt 98% (eller hva bilen burde stoppe på da den er ny) * 88% (SOH) = 86% og kunne lade til 80% som er 70% av nybilkapasiteten. Da kunne jeg fått mer ut av første etappe da jeg kjørte langtur og det ville uansett ikke påvirket levetiden negativt siden det skjer ikke ofte.

Så jeg har tenkt litt på hvorfor det er sånn og eneste konklusjonen jeg syns er årsaken er at det er strategisk. Ved å gi full pupp de forste ladingene så vil WLTP og media ha bra kapasitet. Mye høyere om Nissan hadde buffer på 10% til å begynne med. Deretter vil man miste mer energi per lading enn SOH siden det å ikke lade til 99% reduserer kapasitetstapet over tid og vil få det til å flate ut slik at batterigarantien ikke er et problem for Nissan.

Det er en slags umyndiggjøring og fordumming slik at "kan lade når vi kan og kjøre når vi vil" kun har konsekvenser for eieren og ikke for Nissan.

Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Trekkoppbil

Jeg innbiler meg at 2012-modellen ligger på ca 4.1V når den er fullada, og ca 4V ved "80%".
Det kan være greit å legge merke til om bilen din fortsatt stopper ved 4.1V når den er fullada, og hvor mange kwt og gids den har da.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA