Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Varmetråder i frontrute

Startet av omregna, fredag 10. august 2018, klokken 22:29

« forrige - neste »

omregna

Noen som har erfaring med at varmetrådene i frontruta ikke virker. Lar seg ikke skru på fra web eller app (Car-Net). Jeg har hatt bilen på verksted for denne feilen 5-6 ganger det siste halve året, men de har fortsatt ikke klart å utbedre dette. Fabrikken har visstnok ingen løsning p.t.

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Amatøren

Tok en test nå (lenge siden sist vinter) og både klimakontroll (den vet jeg har viket da jeg bruker til kjøling før avreise) og varmetråder (må vel vente til neste vinter for å sjekke effekten ordentlig) gir tilbakemelding i app.

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

nortrahof

Varmetrådene er punktsveist til en kobberfolie i frontrutens over- og nederkant. Tilkoblingene for å forsyne ruten er også sveist til disse kobberfoliene. Har hørt om enkelte tråder som er defekte. Da danner det seg dugg som vanskelig lar seg fordampe vertikalt i striper. Denne punktsveisingen kan være feil. Da varmetrådene er termiske, varmer disse opp frontruten - dette skjer for enkelte varmetråder eller for hele kabelskoen der strømtilførselen sitter.
Er det totalt utfall av varmetråder - eller enkelte tråder som er defekt?

- Uansett bør verkstedet vurdere å skifte frontrute - og ikke skyve dette ut til garantien er utløpt slik at kunden må betale. Har du reklamert på frontruten flere ganger, så er det uprofesjonelt av verkstedet å ikke finne feilen.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

omregna

Jeg får kvittering i Appen, men det er kun varmetrådene i bakruten som virker. Verkstedet sier at de har målt og det viser seg at releet slår inn og ut igjen etter noen sekunder. Byttet rele uten at det hjalp. Software oppdatert det også uten hell.Gjelder hele frontruten og ikke bare enkelte partier. Reklamert flere ganger og bilen har vært på verkstedet 5-6 ganger, men problemet står fortsatt uløst og verkstedet er rådvill...........

nortrahof

#5
Varmetråder har lav motstand når de kobles inn. Derfor er strømtrekket stort når man starter oppvarming av frontruten .
Sjekk om releet ligger inne når det er varmt ute. Mener at den automatiske styringen av varmetrådene kan overstyres?
Er usikker på om det er selve releet som styrer hvor lenge frontruten varmes opp - eller om det er sentralelektronikken?
Uansett kobler varmen ut etter en viss tid for at ikke ruten skal sprekke eller varmetrådene skal brenne av- enten du har automatikk eller manuell betjening.

Det kan også være at det er en kortslutning i ruten, slik at strømtrekket blir ekstra stort? Er det effektmåling på varmetrådene, vil da releet koble ut i løpet av kort tid. Det er ikke sikkert at strømmen er tilstrekkelig til å få sikringen til å ryke? Relespolen har sikkert strømforsyning sammen med sentralelektronikken og ikke fra sikringen til varmetrådene? Fjern sikringen til varmetrådene og sjekk hvor lenge releet da ligger inne. Dersom det holder inne lengre tid, så er det sikkert en kortslutning på varmetrådene i ruten.
Slikt bør verkstedet selvfølgelig sjekke - før de "gir opp"!
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Gordon Retriever

Jeg blir litt oppgitt (men ikke overrasket) over en bil som er inne for samme feil gjentatte ganger og som blir utlevert med beskjed om at det ikke finnes noen løsning.

Til sammenligning hadde jeg en periodisk sentrallåsfeil som verkstedet slet med å løse.  Den siste gangen ble bilen stående på verksted i halvannen måned - sannsynligvis inntil alle parter resignerte og verkstedet fikk klarsignal til å bytte absolutt alle deler som kunne ha noe med feilen å gjøre.

I ditt tilfelle virker det ut som om importøren vil spare penger ved å unngå utskifting av for mange dyre komponenter.  ::)

nortrahof

#7
Kan være at bilverkstedet må bevise overfor importøren at denne delen ( frontruten) har feil for å få dekket det på garanti? Da kan det være problematisk å bevise at varmetråder som virker i kort tid er feil. Dessuten vil man kanskje ødelegge ruten ved demontering?

Med fare for å spore av tråden:
Bilmekanikeryrket har de siste år blitt mye mer elektropreget. Dette har ikke verkstedene fulgt opp med å ansette industri- eller skipselektrikere. De er fortrolig med feilsøking. ("Kabelsnekkere" som det er flest av i elektroyrket har ikke rett kompetanse.) Derfor risikerer man ofte at feil ikke blir reparert - og må komme igjen gang etter gang. En synlig (og mekanisk) feil blir ofte reparert men dagens bilmekanikerutdanning bommer på rett kompetanse for fremtidens biler. Da blir det oftest å skifte komponenter (for kundens regning - dessverre) til feilen er funnet. Reparere komponentene kan de ikke.

Et eksempel: Jeg hadde en Mercedes C-klasse der speilvarmen plutselig forsvant på begge sider. Trodde det var en bagatell. Verkstedet forlangte for flere år siden ca. NOK 25´for å fikse dette. De måtte skifte 2 dørcomputere og 2 komplette speil. Det var irr i kontaktene mellom kablene fra speilene og til hver dørcomputer. Man ville ikke lodde på pluggene, hverken på speilene eller computer. Loddet selv inn nye plugger/pinner. Det tok ca. 1 time og sparte NOK 25´. Like bra som å skifte ut komponenter og mye rimeligere!
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

storeulv

Om dette er en bil du har kjøpt gjennom Møller-systemet og som Møller da sier det ikke finnes noen løsning på så har du en nokså grei sak ift. forbrukerkjøpsloven.

Ift. selve problemet vil jeg anta at det løses enklest gjennom å bytte hele frontruten. Det er faktisk ikke så veldig komplisert selv om man gjerne vil ha oss til å tro noe annet. At verkstedet "staller" er ikke noe til hjelp for dem om det kan dokumenteres at du har meldt feilen innen utløp av garanti/reklamasjonsfrist.

Men du kan jo da be om at importøren skriftlig bekrefter at det ikke finnes noen løsning og at man må kunne regne med at varmetråder i frontruten slutter å fungere. Det er en grei bekreftelse å ha med seg til dagspressen om de setter seg helt på bakbeina.

VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

omregna

Foreløpig sier de bare hver gang at de feilsøker og forsøker forskjellige utbedrings tips fra fabrikk uten at det hjelper. Spørsmålet blir jo hvor lenge de kan holde på å gjøre forsøk på feilsøk og utbedring?

storeulv

Sakset fra Jusstorget.no

Sitat7. Omlevering/reparasjon (fkjl. § 29)
Dersom det er en mangel ved produktet, gir loven kjøper anledning til å kreve at selger leverer en ny vare. I den tidligere kjøpsloven hadde selger i de fleste tilfeller en rett til kreve å få reparere mangel. Selger har fortsatt mulighet til å tilby å reparere mangelen etter forbrukerkjøpslovens bestemmelser. En kjøper kan imidlertid, dersom det ikke er urimelig kostbart for selger, i stedet velge å få levert en ny vare.

Dersom selger skal rette mangelen, kan han ikke foreta mer enn to reparasjons- (avhjelps) forsøk. Videre kan kjøper kreve å få en erstatningsgjenstand dersom han blir avskåret fra å bruke produktet i mer enn en uke.

Jeg tror selve varen i denne konteksten vil være frontruten og evt. koblinger til varmetrådene, ikke hele bilen....

VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA