Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Livet sammen med Kona

Startet av Gordon Retriever, fredag 10. august 2018, klokken 21:04

« forrige - neste »

siv_R

Kona og hjulsinn uforståelig.
Opplevd i går at bilen spinnet veldig lett og klarte ikke
lille ispartiet som lå foran garasjen. Her brude de forbedre i fremtiden!

AndersK

Er det med elbiler som med mobiler? At de første «strekene» på batteriet forsvinner kjappere enn resten?

trykkertor

Nei. Jeg opplever Kona Electric til å være linær med batteriprosenten.
Si jeg får ca 4km per prosent batteri. Så er den nøyaktig på antall batteristreker helt fra toppen og nedover.

Noen ganger trekker jo bilen mer strøm på starten av en langtur i forhold til når bilen er blitt varm.
Da vil en oppleve at den synker på strekene hurtigere i starten.

AndersK


AndersK

Har primært brukt bilen til bykjøring siden jeg fikk den for to dager siden, pluss en «langtur» på tre mil. Forbruket ligger på ca 18.8. Er ikke det litt mye? Temperatur på mellom +3 til +5 grader.

TorT

Når jeg kaldstarter så er forbruket typisk på over 20, etter 4 km, og så går det fort nedover når bilen er blitt litt varm.
Så med den småkjøringen du tydeligvis har hatt, med flere starter, og inn og ut av bil, dvs nedkjøling av kupé, så er 18 helt innafor.

AndersK


AndersK

Som andre her inne har rapportert om, er det enkelte bilister som blinker på meg når det er mørkt fordi de tror jeg kjører med langlysene på. Utrolig irriterende og jeg kommer heretter til å blinke tilbake med langlysene. Dersom de blinker fordi de mener lysene mine står for høyt er vel det også feil, lysene i Kona er vel selvjusterende? Noe hjul for å justere de opp eller ned finnes iallfall ikke.

trykkertor

Sitat fra: AndersK på søndag 24. mars 2019, klokken 13:41
Som andre her inne har rapportert om, er det enkelte bilister som blinker på meg når det er mørkt fordi de tror jeg kjører med langlysene på. Utrolig irriterende og jeg kommer heretter til å blinke tilbake med langlysene. Dersom de blinker fordi de mener lysene mine står for høyt er vel det også feil, lysene i Kona er vel selvjusterende? Noe hjul for å justere de opp eller ned finnes iallfall ikke.
Der er jeg sterkt uenig med deg.
Hvis andre blinker er det fordi dine lys sjenerer dem. At du da ikke velger å gjøre noe med problemet, og heller blinke tilbake, løser ikke situasjonen for noen parter.

Vi er flere her inne som har hatt feiljusterte lykter og blitt blinket på.
Etter at lyktene ble juster riktig, har blinkingen stoppet, vi sjenerer ikke andre lenger.

At bilen har automatisk justering betyr ikke at den er kalibrert riktig fra start av.
Tenk deg et vaterpass hvor libellen er skjevt montert. Boblen er selvjusterende, men hele oppsettet er sjevt fra starten av.

Samtidig må jeg få ta med at jeg endte opp med å justere lyktene selv.
Fikk Kona Electric levert med lys som lyste "rett i asfalten" foran bilen. = dårlig belyst foran bilen.
Ba verksted justere. Da lyste de for høyt og folk blinket på meg hver eneste dag. = sjenerer motgående trafikk.
Justerte dem ned noen hakk selv så blinkingen opphørte, og jeg har lyskjegle et godt stykke fremover.

HeltElektrisk

Sitat
Samtidig må jeg få ta med at jeg endte opp med å justere lyktene selv.
Fikk Kona Electric levert med lys som lyste "rett i asfalten" foran bilen. = dårlig belyst foran bilen.
Ba verksted justere. Da lyste de for høyt og folk blinket på meg hver eneste dag. = sjenerer motgående trafikk.
Justerte dem ned noen hakk selv så blinkingen opphørte, og jeg har lyskjegle et godt stykke fremover.

Hvordan gjør du dette? Mye jobb eller?
2021 - Tesla model Y
Hyundai Kona 2019 - 64 kw
Kia Soul EV 2016 - Titanium Silver
C-Zero 2011 - black

AndersK

#145
Jeg ser jo hvor toppen av lyskjeglen min går, spesielt når jeg kjører over fartsdumper. Det er lett å se hvor den «legger» seg etter at bilen er ferdig med å «sprette» opp og ned. Den ligger ikke for høyt og plasserer seg på høyde med lyktene til motgående bil. Det var faktisk en Audi E-Tron som blinket på meg. Jeg mistenker at lyset er såpass sterkt at de tror jeg kjører med langlys på, dermed var tanken å blinke tilbake for å vise at det ikke er tilfellet. Det er forøvrig bare to stk som har blinket på meg, så jeg ble i utgangspunktet usikker på om lysene kunne være feiljustert. Men etter å ha kjørt en tur nettopp mener jeg som sagt at jeg kan se toppen av min egen lyskjegle og at den ikke ligger for høyt.

trykkertor

#146
Sitat fra: AndersK på søndag 24. mars 2019, klokken 18:46
J Jeg mistenker at lyset er såpass sterkt at de tror jeg kjører med langlys på....
Dette er en "unskyldning" mange bruker når de har feiljusterte lykter. At lysene er "så gode" at andre tror det er langlys.
Poenget er at sinnsykt gode lys som er justert riktig IKKE sjenerer andre.
Selv dårlige lykter som er feil justert sjenerer andre.

Hvis det nå bare var et par som blinket mot deg, og det ikke gjentar seg. Så ikke tenk mer på det.
Hvis det viser seg å stadig være en og annen som blinker, juster lyktene.
Som sagt har jeg selv, med nevnte Kona Electric, hatt lykter som lyste for nært, og aldri blinket noen på meg. Så var de justert litt for høyt, og det ble stadig blinket mot meg.
Nå har jeg tatt de litt ned igjen for å ikke sjenere andre, og ingen blinker mot meg.

Det er så enkelt som å finne seg et stort plant parkeringsanlegg. Kjør mot en vegg og se hvor lysene treffer.
Rygge sakte, og lysene skal krype merkbart nedover.
Hvis lyktene peker rett frem, vil bare en liten akselerasjon, liten dump i veien eller svak bakketopp være nok til å sette lyskjeglen rett i øynene på møtende trafikk.

trykkertor

Sitat fra: HeltElektrisk på søndag 24. mars 2019, klokken 18:05
Hvordan gjør du dette? Mye jobb eller?
Såre enkelt. Side 7-62 i owners manual.
Kjør opp mot en vegg, marker hvor lysene treffer. Marker gjerne med en teip hvor lysene treffer.
Rygg ca 10 meter bak, og sjekk at lysene har krøpet ned.
For å justere, bruk et litt tykt stjerneskrujern på de bakerste skruene vist på side 7-62.
Du trenger gjerne skrue 1 til 2 omdreininger i starten for å se at lyskjeglen beveger seg.
(Husker ikke i farten, men tror med klokken løfter lysene, og mot klokken senker. Du ser raskt hva som skjer bare du skrur et par omdreininger.)

mooser

Noen som vet hva batterivedlikehold i EV skjerm egentlig viser? Det viser alltid 0kw bruk, mens klima, kjøring, elektrisk angir hvor mye strøm som brukes.

navyelsen

Det viser strømforbruk til vedlikeholdslading av 12V batteriet.
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA