Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Livet sammen med Kona  (Lest 22978 ganger)

tuono

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 710
    • Vis profil
Sv: Livet sammen med Kona
« Svar #120 på: Tirsdag 18. Desember 2018, klokken 22:07 »
La meg gjette: Du bruker ladekladd og har tidsinnstilt forvarming?
Isåfall er årsaken til 79% istedet for 80% at ladinga ikke har klart å kompensere forbruket fra vifta og varmen når du kommer ut i bilen. Om det betyr noe så kan du sette avgangstidspunkt litt tidligere enn når du normalt skal ut å kjøre. Da får du både dine 80% og varm bil.

trykkertor

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1374
    • Vis profil
Sv: Livet sammen med Kona
« Svar #121 på: Tirsdag 18. Desember 2018, klokken 23:45 »
Stemmer ikke for mitt vedkommende.
Ikke satt forhåndsvarming. Satte limit på 80%, og den begynte å lade straks jeg koblet i. Så det var mer enn nok "ledige" timer til lading på morgenen. Likevel viser den 79% når jeg skrur på bilen.

Navl1

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 229
    • Vis profil
Sv: Livet sammen med Kona
« Svar #122 på: Onsdag 19. Desember 2018, klokken 07:59 »
Enkelt å løse denne da, sett ladegrensen på 81  :P
VW e-up 2017

Nissan Leaf 24kwh 2013, solgt 2017

TorT

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 358
    • Vis profil
Sv: Livet sammen med Kona
« Svar #123 på: Onsdag 19. Desember 2018, klokken 09:30 »
Det her er vel helt naturlig. Landegrense satt til 80%. Bilen stopper på 80,00%. Batteriet kjøler noe ned, og viser kanskje litt lavere etter litt tid.
Leafen min var sånn. Kona er sånn.

Som eksempel;

Et 12V batteri som lades vil ha en ladespenning på ihvertfall 14,5V ved slutten av ladesyklusen.
Hvis en måler kort tid etter avsluttet lading vil en gjerne lese av mye over 13V.
Mens hvilespenning for et bra 12V batteri etter noen dager vil være 12,7V.

Så det er bare sånn batterier er. Hvor er mysteriet?

Biff

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 169
    • Vis profil
Sv: Livet sammen med Kona
« Svar #124 på: Onsdag 19. Desember 2018, klokken 11:42 »
Dæven steike gutta. Hva er det som egentlig skjer nå. Diskuterer vi 1% på batteriet? Det må da finnes andre ting å ta opp...

trykkertor

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1374
    • Vis profil
Sv: Livet sammen med Kona
« Svar #125 på: Torsdag 20. Desember 2018, klokken 00:27 »
Enkelt å løse denne da, sett ladegrensen på 81  :P
Grensene kan kun settet per 10%.

trykkertor

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1374
    • Vis profil
Sv: Livet sammen med Kona
« Svar #126 på: Torsdag 20. Desember 2018, klokken 00:29 »
Det her er vel helt naturlig. Landegrense satt til 80%. Bilen stopper på 80,00%. Batteriet kjøler noe ned, og viser kanskje litt lavere etter litt tid.
Virker som en ok teori. Er jo faktisk stort sett ned mot minus og enda lavere de gangene jeg har ladet.

tuono

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 710
    • Vis profil
Sv: Livet sammen med Kona
« Svar #127 på: Lørdag 16. Februar 2019, klokken 12:51 »
Null & Nix
« Siste redigering: Lørdag 16. Februar 2019, klokken 16:20 av tuono »

andy99

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 452
    • Vis profil
Sv: Livet sammen med Kona
« Svar #128 på: Fredag 01. Mars 2019, klokken 16:13 »
Nå med stigende temperatur, og åpne vinduer har jeg lagt merke til at KONA har ryggealarm/lyd ved rygging utvendig. Var ikke klar over det. Oppdager stadig noe nytt..
2019 KONA electric, utlevert 1 nov 2018
TMY bestilt 16.03.19
M3 reservert 01.04.2016 kansellert feb.2019

Bård Fjukstad

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 29
    • Vis profil
Sv: Livet sammen med Kona
« Svar #129 på: Lørdag 02. Mars 2019, klokken 14:43 »
Ryggelyden er koblet sammen med VESS og kan slås av, om man vil rulle stille avgårde en tidlig morgen.

Contango

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 529
    • Vis profil
Sv: Livet sammen med Kona
« Svar #130 på: Tirsdag 19. Mars 2019, klokken 17:46 »
Har hatt Konaen en liten uke nå. Sammenlignet med 24kw e-Golfen den erstatter er bilen langt mer praktisk mtp rekkevidde. Litt høyere også på dårlige veier. Men den er ikke like god å kjøre med et merkbart høyere tyngdepunkt, hvining i drivverket, mer støy, og hjulspinn ved aksellerasjon der Golfen trekker fint. Vi synes nok også interiøret har mye plast og er et  hakk ned ift Golfen. Men effektiv og brukervennlig, det er den. Apple Carplay er supert og lyden i anlegget høres bra ut (det lille vi har prøvd). Kommer imidlertid til å savne remote appen. Selv om den ikke er fullt så «raffinert» som en ny Golf er den uansett et bedre kjøp.
2019 P100D, 2019 3P-

Elbilventer

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 24
    • Vis profil
Sv: Livet sammen med Kona
« Svar #131 på: Torsdag 21. Mars 2019, klokken 15:32 »
Angående "Hjulspinn ved akselerasjon". Kan det ha sammenheng med at Kona har kraftigere motor (204 hk) enn e-Golf (134 hk) ?

Contango

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 529
    • Vis profil
Sv: Livet sammen med Kona
« Svar #132 på: Torsdag 21. Mars 2019, klokken 23:01 »
Angående "Hjulspinn ved akselerasjon". Kan det ha sammenheng med at Kona har kraftigere motor (204 hk) enn e-Golf (134 hk) ?
Jeg synes ikke den er spesielt mye sprekere fra stillestående men har mer å gå på i fart. Jeg må dessuten dosere ganske forsiktig for at den ikke skal spinne. Har ikke prøvd å sammenligne men det oppleves som at Golfen vil komme først ut av lyskrysset med sine 115 hk. Og uansett er den mest kontrollert og komfortabel i den øvelsen - og generelt.
2019 P100D, 2019 3P-

Einride

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 160
    • Vis profil
Sv: Livet sammen med Kona
« Svar #133 på: Fredag 22. Mars 2019, klokken 09:26 »
Konaen er heilt ubrukelig på å redusere hjulspinn ved akselerasjon, spesielt frå stilleståande og lav fart. Då spinner bilen alt for lett, og det burde dei klart å kontrollere betre etter mi meining.

TorT

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 358
    • Vis profil
Sv: Livet sammen med Kona
« Svar #134 på: Fredag 22. Mars 2019, klokken 12:29 »
Helt enig at den spinner for lett fra stillestående, stort forbedringspotensiale.

Men synes at allerede ved ved lav fart så er traction control meget bra. Tar seg meget godt fram.

Men bakkestarter og lignende på glatta er er ikke så lett. Blir «old school» med egg under gassfoten.