Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Livet sammen med Kona

Startet av Gordon Retriever, fredag 10. august 2018, klokken 21:04

« forrige - neste »

tuono

La meg gjette: Du bruker ladekladd og har tidsinnstilt forvarming?
Isåfall er årsaken til 79% istedet for 80% at ladinga ikke har klart å kompensere forbruket fra vifta og varmen når du kommer ut i bilen. Om det betyr noe så kan du sette avgangstidspunkt litt tidligere enn når du normalt skal ut å kjøre. Da får du både dine 80% og varm bil.

trykkertor

Stemmer ikke for mitt vedkommende.
Ikke satt forhåndsvarming. Satte limit på 80%, og den begynte å lade straks jeg koblet i. Så det var mer enn nok "ledige" timer til lading på morgenen. Likevel viser den 79% når jeg skrur på bilen.

Navl1

Enkelt å løse denne da, sett ladegrensen på 81  :P
VW e-up 2017

Nissan Leaf 24kwh 2013, solgt 2017

TorT

Det her er vel helt naturlig. Landegrense satt til 80%. Bilen stopper på 80,00%. Batteriet kjøler noe ned, og viser kanskje litt lavere etter litt tid.
Leafen min var sånn. Kona er sånn.

Som eksempel;

Et 12V batteri som lades vil ha en ladespenning på ihvertfall 14,5V ved slutten av ladesyklusen.
Hvis en måler kort tid etter avsluttet lading vil en gjerne lese av mye over 13V.
Mens hvilespenning for et bra 12V batteri etter noen dager vil være 12,7V.

Så det er bare sånn batterier er. Hvor er mysteriet?

Biff

Dæven steike gutta. Hva er det som egentlig skjer nå. Diskuterer vi 1% på batteriet? Det må da finnes andre ting å ta opp...

trykkertor

Sitat fra: Navl1 på onsdag 19. desember 2018, klokken 07:59
Enkelt å løse denne da, sett ladegrensen på 81  :P
Grensene kan kun settet per 10%.

trykkertor

Sitat fra: TorT på onsdag 19. desember 2018, klokken 09:30
Det her er vel helt naturlig. Landegrense satt til 80%. Bilen stopper på 80,00%. Batteriet kjøler noe ned, og viser kanskje litt lavere etter litt tid.
Virker som en ok teori. Er jo faktisk stort sett ned mot minus og enda lavere de gangene jeg har ladet.

tuono

#127
Null & Nix

andy99

Nå med stigende temperatur, og åpne vinduer har jeg lagt merke til at KONA har ryggealarm/lyd ved rygging utvendig. Var ikke klar over det. Oppdager stadig noe nytt..
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

Bård Fjukstad

Ryggelyden er koblet sammen med VESS og kan slås av, om man vil rulle stille avgårde en tidlig morgen.

Contango

Har hatt Konaen en liten uke nå. Sammenlignet med 24kw e-Golfen den erstatter er bilen langt mer praktisk mtp rekkevidde. Litt høyere også på dårlige veier. Men den er ikke like god å kjøre med et merkbart høyere tyngdepunkt, hvining i drivverket, mer støy, og hjulspinn ved aksellerasjon der Golfen trekker fint. Vi synes nok også interiøret har mye plast og er et  hakk ned ift Golfen. Men effektiv og brukervennlig, det er den. Apple Carplay er supert og lyden i anlegget høres bra ut (det lille vi har prøvd). Kommer imidlertid til å savne remote appen. Selv om den ikke er fullt så «raffinert» som en ny Golf er den uansett et bedre kjøp.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Elbilventer

Angående "Hjulspinn ved akselerasjon". Kan det ha sammenheng med at Kona har kraftigere motor (204 hk) enn e-Golf (134 hk) ?

Contango

Sitat fra: Elbilventer på torsdag 21. mars 2019, klokken 15:32
Angående "Hjulspinn ved akselerasjon". Kan det ha sammenheng med at Kona har kraftigere motor (204 hk) enn e-Golf (134 hk) ?
Jeg synes ikke den er spesielt mye sprekere fra stillestående men har mer å gå på i fart. Jeg må dessuten dosere ganske forsiktig for at den ikke skal spinne. Har ikke prøvd å sammenligne men det oppleves som at Golfen vil komme først ut av lyskrysset med sine 115 hk. Og uansett er den mest kontrollert og komfortabel i den øvelsen - og generelt.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Einride

Konaen er heilt ubrukelig på å redusere hjulspinn ved akselerasjon, spesielt frå stilleståande og lav fart. Då spinner bilen alt for lett, og det burde dei klart å kontrollere betre etter mi meining.

TorT

Helt enig at den spinner for lett fra stillestående, stort forbedringspotensiale.

Men synes at allerede ved ved lav fart så er traction control meget bra. Tar seg meget godt fram.

Men bakkestarter og lignende på glatta er er ikke så lett. Blir «old school» med egg under gassfoten.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA