Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Livet sammen med Kona

Startet av Gordon Retriever, fredag 10. august 2018, klokken 21:04

« forrige - neste »

Einride

Godt å vite! Då skal eg teste det når anledningen byr seg :)

TorT

Kjørte fra fra rett utenfor Arendal i går. Småvei ved kysten til Tvedestrand, opp forbi Åmli mot Nisser, der vi kjørte vestsiden for å ta kabelferjen over Fjonesund. Videre opp til Vråsund. Så ned til Dalen til Afternoon tea på hotellet.
Deretter opp over fjellet igjen retning Valle, over Suleskard, Hunnedalen og til Stavanger.
Masse høydemeter, men startet og sluttet ved havnivå. GPS kartappen jeg brukte viste 460 km, men bilen viste 441km og forbruk på 12,5kWt/100km.
Bilen viste rest på hele 15% og 75 km. Fint og tørt vær. Relativt varmt
Strålende fornøyd. Andre tider enn med 2014 mod Leaf. 

e-curious

Jeg var ute å kjørte en tur i kveld.  Noen som synes at rekkevidden av nærlyset er vel kort?

Limodriver

Jeg har sett noen på forumet som er misfornøyde med fjernlyset og ønsker å montere ekstralys. Jeg er fornøyd med både nær- og fjernlyset.

trykkertor

Sitat fra: e-curious på mandag 03. september 2018, klokken 23:21
Jeg var ute å kjørte en tur i kveld.  Noen som synes at rekkevidden av nærlyset er vel kort?
Kan det være justert for lavt?
Husk at du har det hjulet nede til venstre ved kneet ditt hvor du justerer høyden på lyskjeglene.

e-curious

Ikke noe hjul på min bil.  Men ser i manualen av det er to versjoner av knapperaden?

Gordon Retriever

Manuell høydejustering av LED-lys inne i bilen?  Virkelig? ???

Limodriver

Ingen manuell høydejustering av LED lysene inne i bilen. Det er riktignok bilde av en slik løsning i instruksjonsboken, men det er ikke slik på de norske bilene.

Kjell-gunnar Aasen

Testa bilen i dag fra forhandler og ble en lykkelig mann når noen skriver at det var mye støy så er det sikkert det men for en god bil å kjøre var gøy og må bare vente til det er min tur til å ha en på tune.

Håkon77

At det er det enkelte opplever som hjulstøy er vel ikke så rart. Heller ikke at interiøret er hardplast.  Kona er i utgangspunktet ikke noen dyr bil. Bensinversjonen starter på rett under £17000 i England. Om man forventer seg en slags elektrisk e-klasse så mener jeg man har satt seg veldig lite inn i hva slags produkt man har kjøpt.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

Limodriver

Sitat fra: Håkon77 på søndag 09. september 2018, klokken 09:28
At det er det enkelte opplever som hjulstøy er vel ikke så rart. Heller ikke at interiøret er hardplast.  Kona er i utgangspunktet ikke noen dyr bil. Bensinversjonen starter på rett under £17000 i England. Om man forventer seg en slags elektrisk e-klasse så mener jeg man har satt seg veldig lite inn i hva slags produkt man har kjøpt.

Det er helt riktig at det ikke er noen elektrisk e-klasse. Jeg må imidlertid vedgå at det er i overkant plastkassefølelse på interiøret og mer enn tilstrekkelig med hjulstøy. Bilen er også liten, noe som tilsier lav pris. Foruten at bilen har større batteri enn eGolf og BMW i3 synes jeg ikke prisen er rørende lav sammenlignet med dem.

For eget vedkommende kjenner jeg på at jeg nok forlater asiatiske produsenter til fordel for europeiske når utvalget blir litt større.

Håkon77

Du er nok ikke den eneste. Vi får krysse fingrene for at det kommer ett utvalg med tiden. Kona er for meg ett gigantisk kompromiss på flere punkter, men det var ikke så mange alternativer. Niro blir hauset opp som myye større og en mye bedre bil (av de som har bestilt den), men jeg føler ikke det var noe optimalt valg det heller.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

Dieseldyret

Prøvekjørte Kona i dag. Synes bilen var både relativt sprek, og god å kjøre (bedre over humper enn fossilutgaven). Tre ting trakk imidlertid ned inntrykket. For det første støynivå som mange andre har påpekt. "Fjerner " mye av den støyen med å skru opp lyden på stereo,  men ønsker jo ikke å kjøre rundt som en råner til enhver tid. For det andre er bakseteplassen veldig dårlig,  faktisk dårligere enn jeg husket fra fossilutgaven. Men det verste for min del var den latterlige brukonstruksjonen av en midtkonsoll. Høyre kne/lår kom kjapt i konflikt med denne , og rakk å irritere meg ganske mye over denne bare på den lille prøveturen. Hvordan oppleves dette for dere som har hatt bil noen uker nå, irritasjonsmoment,  eller ikke noe dere tenker over? Nå er jo sittestilling ganske individuelt,  så ikke sikkert dette er like plagsomt for alle  :-\

Bård Fjukstad

Midtkonsollen var den ene tingen jeg bekymret meg for. Prøvde nye leaf og det passet meg dårlig, Kjørte vel 1700km på tre dager og er svært godt fornøyd med sitteplassen. Plassen under midtkonsollen nås egentlig bare fra passasjersiden men passet utmerket for iPad, og med eget USB uttak. Men må kjøpe noen slike mini-gummimatter for å unngå at ting sklir rundt

Biff

Noen som har noe å dele ifht:
- positive overraskelser dere har fått
- erfaringer generelt
- andre lyspunkt for oss som venter på "julegave"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA