Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Livet sammen med Kona

Startet av Gordon Retriever, fredag 10. august 2018, klokken 21:04

« forrige - neste »

Kjetil1986

Model 3 long range 2021

trykkertor

Samme som på stort sett alle biler før 2010!
Og stort sett de fleste i dag også....

Biff

Sitat fra: Håkon77 på mandag 17. desember 2018, klokken 11:23
... Kona liker det visst litt røfft.

Kan bekrefte dette. Det var bil selgeren min som først viste meg hvor røft kona skulle ha det. I senere tid har jeg også brukt lik teknikk, og kona har ikke hatt noen problemer siden da.

Håkon77

Sitat fra: trykkertor på mandag 17. desember 2018, klokken 17:33
Samme som på stort sett alle biler før 2010!
Og stort sett de fleste i dag også....
Har biler fra 2000, 2007 og 2014 her i tillegg til Kona. Alle trykkes lett ned. Og når man ringer Huyndais hjelpelinje og får beskjed om at panseret skal lukkes forsiktig og selv NAF's utsendte ikke får det til så er det ikke lett å gjette seg til. Da blir det til at man ser på mekanismen og kabler istedenfor. Enda godt man nå vet og så kan det hende en annen finner denne tråden når han/hun står der og spretter panser som en annen tulling :D
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

andy99

Flott at du fant ut av det med panseret. Har det noe med at panseret er av plast og sikkert ganske lett? Siden jeg og snart skal fylle spylevæske, gir bilen beskjed om lavt nivå?
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

Limodriver

Det har veldig lett for å bli bulk i panseret dersom en trykker det i lås. Panser generelt lukkes enklest ved å slippe det fra 20-30cm høyde. Dett er spesielt viktig for biler som har to låser da dette sørger for at begge går i lås.

Håkon77

Jeg har ikke sjekket med magnet, men jeg er sikker på at panseret ikke er av plast. På et annet forum var det en annen som sa det er av aluminium, men jeg tror det er av stål. Fikk ikke beskjed om lavt spylevæske nivå, men fylte på da jeg fylte på Leafen likevel. Leafen sier ikke ifra og jeg håper Huyndai har klart å få til en så enkel ting. Makan til idioti av Nissan å glemme det.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

andy99

Panseret er i hvertfall ikke magnetisk. Og har en lyd som minner mye om plastfangeren. Prøv å banke på skjermen (som er metall) og panser. Tror ikke de har tatt seg råd til aluminium.
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

AppleKnocker

Sitat fra: andy99 på mandag 17. desember 2018, klokken 19:39
Siden jeg og snart skal fylle spylevæske, gir bilen beskjed om lavt nivå?
Ioniq sier fra om lavt spylervæskenivå, så forventer at Kona gjør det samme.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

andy99

Nytt spørsmål. Hvor finner en snitt.farten? I manualen finner jeg bare at den viser det etter hver tur når tenning skrus av. Er det ikke mulig å få det frem på annet vis?
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

Biff

Erfaringer med kona:
- det legger seg mye is over hele bila. Må skrape lyktene. Sannsynligvis fordi lyktene er Led og karosseriet ikke varmes av elmotoren. På plussiden så er et lag med is og snø på bilen god beskyttelse mot stein og is-sprut på kjøreturer.

- hurtiglading i minusgrader er dyrt og går sakte. Ikke et problem spesifikt for kona, men elbiler generelt.

- bilen blir varm ganske fort synes jeg hvis man starter den mens man skraper is, setter på 25 grader+sete+rattvarme og trykker på FRONT og BACK varmeknapper. Den varmer bila så bra at isen smelter og det ryker av rutene.

- det er en tung bil og jeg må kjøre forsiktig på snøføre, selv med pigg.

- av og til vil den lade lille-batteriet. Da kan man oppdage at det har forsvunnet litt strøm i løpet av natta.

trykkertor

Sitat fra: Biff på tirsdag 18. desember 2018, klokken 12:38
- av og til vil den lade lille-batteriet. Da kan man oppdage at det har forsvunnet litt strøm i løpet av natta.
Er det slik det er?
Hmmm..... har hendt et par ganger jeg stiller bilen inn på å lade til 80% natten over. Og neste morgen når jeg plugger ut og skal kjøre, så reagerer jeg på at bilen starter med 79%. Har skjedd flere ganger.

Biff

Sitat fra: trykkertor på tirsdag 18. desember 2018, klokken 17:25
Sitat fra: Biff på tirsdag 18. desember 2018, klokken 12:38
- av og til vil den lade lille-batteriet. Da kan man oppdage at det har forsvunnet litt strøm i løpet av natta.
Er det slik det er?
Hmmm..... har hendt et par ganger jeg stiller bilen inn på å lade til 80% natten over. Og neste morgen når jeg plugger ut og skal kjøre, så reagerer jeg på at bilen starter med 79%. Har skjedd flere ganger.

Om det er akkurat det som skjer vet jeg ikke. Men den sier ifra at den lader batteriet av og til, og så har jeg sett det lyse en liten gul prikk framme i logoen på fronten - som betyr at den lader 12v batteriet med hovedbatteriet. Med andre ord, jeg vet ikke, men jeg tror det er grunnen.

TorT

Hvis den har ladet 12V skal du vel få en beskjed i panelet ved oppstart. Bare et sekund eller to, så følg med.

Hvis det skjer en gang i blandt, så er det OK. Hvis det skjer ofte tyder det på dårlig 12V batteri. Noe må ihvertfall sjekkes.

Se manual H59-61

Biff

Sitat fra: TorT på tirsdag 18. desember 2018, klokken 18:59
Hvis den har ladet 12V skal du vel få en beskjed i panelet ved oppstart. Bare et sekund eller to, så følg med.

Hvis det skjer en gang i blandt, så er det OK. Hvis det skjer ofte tyder det på dårlig 12V batteri. Noe må ihvertfall sjekkes.

Se manual H59-61

Hva kvalifiserer som ofte? Den gjør det kanskje 2 ganger i måneden etter hva jeg har observert. Men så står bilen min utendørs i mellom 3 grader og 20 minus uten garasje døgnet rundt også

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA