Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Berlingo vil ikke lade

Startet av Eyvind, mandag 05. februar 2018, klokken 12:55

« forrige - neste »

Eyvind

Hei,
kona er lei av at bilen (Elmer) brukes som garasje, så jeg må enten fikse, selge eller vrake bilen. Begynner med første alternativ.

Først: Bilen har stått i tre år! (Ikke rart kona er litt lei kanskje.) Den ble parkert da den sluttet å ta til seg strøm, rimelig uten forvarsel. Vi hadde et annet kjøretøy, så motivasjonen for å fikse denne var noe laber.

Bilen ble kjørt som normalt, men ville ganske plutselig ikke lade.
Symptomer: Bilens nødblinklys ble aktivert et par minutter. Ved siden av forbruksindikatoren lyser et gult lys. Vifte og kjølepumpe starter. Første gang problemet oppstod, tok jeg en stor reset, og ladet igjen. Da startet ladingen normalt, men bare et par minutter. (Bilen kjørte fortsatt.)

Så har jeg prøvd et par ganger til i senere tid. Sist oppdaget jeg at bilen faktisk ladet, men bare i 1,5 A og bare et par timer (se bilde).

Noen diffuse symptomer jeg noterte meg i ukene før bilen ble parkert:
- Vifte starter umiddelbart ved lading (ikke bare kjølepumpe).
- Samme uke mente jeg at bilen hadde selvutladet fra ca10 til 0 % på to døgn.

Tips mottas med takke. Evt andre løsninger.
Eier av Citroen Berlingo 5-seter, modell 2002, stort sett originale batterier. Vår eneste bil - en periode.
Har dessuten en el-sykkel og en Makita 18 v drill med mer!

runedk

Hej

Har du forsøgt at bruge en Lexia eller Appen Checkelec til at vælge opladnings typen?
Jeg ved min berlingo har en fejl, der gør den automatisk vælger en Balance opladning i stedet for normal opladning. og det resultere i opladning på 5 min og herefter fejl "opladerens varmesikring"

Eyvind

Takk for svar.
Nei, jeg har ikke prøvd denne appen. Leste nettopp om den for første gang. Kan du på en lettforklarende måte fortelle omtrent hvordan den fungerer og hvordan den tas i bruk?
Eier av Citroen Berlingo 5-seter, modell 2002, stort sett originale batterier. Vår eneste bil - en periode.
Har dessuten en el-sykkel og en Makita 18 v drill med mer!

runedk

Jeg kan forsøge

Det kræver du har en OBD2 Bluetooth bildiagnostikk verktøy som denne og at bilen har OBD 2 stikk
https://www.24hshop.no/hjem-fritid/biltilbehor/bildiagnostikk/vgate-icar-pro-obdii-bluetooth-v3-0-android-o

Det er muligt denne også kan bruges men jeg har ikke testet denne, jeg har selv den anden. (Læs Checkelec tråden for mere info)
https://www.24hshop.no/hjem-fritid/biltilbehor/bildiagnostikk/mini-vgate-scan-advanced-obd2
Det er muligt andre OBD2 enheder virker men mærket Vgate er testet.

Du skal download appen fra Play Butik. Appen er kun tilgængelig på android. Herefter sætter du bildiagnostikk verktøyet i OBD2 stikket, der er at finde under rattet ved sikrings boksen. Du tilføjer Vgate enheden til bluetooth enheder på mobilen,

Så starter du appen og her kan du så vælge opladnings type, udlæse fejl og få generelt info om din bil mm.

Håber det hjalp.

Elmo

Siden februar har utvikleren av den fantastiske Checkelec APPen også laget en web-side med litt brukerdokumentasjon:  www.checkelec.com
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Eyvind

Eier av Citroen Berlingo 5-seter, modell 2002, stort sett originale batterier. Vår eneste bil - en periode.
Har dessuten en el-sykkel og en Makita 18 v drill med mer!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA