Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Parkering i Oslo?

Startet av stig, mandag 08. oktober 2007, klokken 10:58

« forrige - neste »

stig

Har fått med meg at man kan parkere gratis i Oslo innenfor tidsbegrensingen, men hva med parkering i arbeidstiden. Finnes det steder i Oslo-sentrum man kan parkere en el-bil i 8 timer uten å betale, eller må man da leie p-plass på samme betingelser som vanlig bil?

Kan slenge på noen flere spm. i samme slengen:

- klarer en buddy å holde farten i tunnelen opp til ryen-krysset (oslo)
- hvilke biler er mest holdbare? Think, buddy, peugot 106??
- er el-bil kun for de mest "ekstreme". Ser at det er mange el-biler som har hatt menge eiere, betyr det at man bare orker el-bil 1 eller 2 år, og så går man tilbake til den gamle??

Håper på svar, da jeg ønsker å bytte ut tohjulingen med elbil.

Lars C. Krogenæs

I Oslo Sentrum er parkeringen i Kongensgate, ved festningen gratis, med ubegrenset P-tid.

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

ilmarw

Med en Buddy klarer du nok å holde farten i Ryentunnelen (mener å huske at det er 70 km/t), men ikke uten at du kjører på rødt på strømforbruket hele veien, noe som i lengden sliter veldig på batteriet. Jeg pleier å kjøre ca. 50 opp bakkene.

Fordelen med en Buddy er at vedlikeholdet er mye mindre enn for PSA-bilene. PSA-bilene begynner også å bli gamle, og det er ofte dyrt å skaffe reservedeler, og om man skal gjøre en del selv for å spare kostnader, er det mye å sette seg inn i. Buddy har også den fordelen at den blir produsert her i Oslo, noe som gjør service til en smal sak (dersom du bor i Oslo-området).

Som bil nummer 2 er el-bil uvurderlig (jeg bruker den selv som bil nummer én). Jeg kjører mye heller el-bil enn vanlig bil, faktisk gleder jeg meg til å kjøre til jobb hver morgen.
Polestar i bestilling

El rayo

Hei, Stig,

Buddy er den nyeste versjon av Kewet og kom i 2005. Den er litt lettere i vekt enn forgjengerne. Lav vekt er en fordel når man skal fort opp bakker. Kewet bruker blybatterier som er rimelige, men til gjengjeld må de byttes litt oftere enn nikkel-kadmium.
http://www.elbilnorge.no/index.php?name=News&file=article&sid=5&bakgrunn=brukte
Elbil Norge, som lager buddy, ligger rett ovenfor Økerntorget.

Peugeot 106 El, Citroën Saxo El og forrige versjon av Th!nk City (1999 - 2002) lages ikke lenger, og det er kun brukte biler på marketedet pr i dag. Batteripakke koster mer enn en brukt bil.

Lavest vedlikeholdsutgifter får man naturlig nok med så ny bil som mulig, derfor er Buddy vinneren på holdbarhet. Buddy har langt færre deler enn de andre; du må klare deg uten servostyring, servobrems og sveiv til vinduene, men det er ikke noe stort savn.

En grunn jeg ofte ser for å selge Th!nk og Kewet Citi-Jet 1 - 5 er familieforøkelse og at det ikke er nok med 2 seter. Første året jeg hadde elbil ble fossilbilen brukt kun 2 ganger.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

ilmarw

I tilfelle du ikke har sett denne tråden før (jeg hadde ikke det) om valg av elbil:
http://elbil.no/forum/index.php?topic=125.0
Polestar i bestilling

Mollerup

Sitat fra: El rayo på mandag 08. oktober 2007, klokken 19:26
Peugeot 106 El, Citroën Saxo El og forrige versjon av Th!nk City (1999 - 2002) lages ikke lenger, og det er kun brukte biler på marketedet pr i dag. Batteripakke koster mer enn en brukt bil.

For å pirke litt: For 106/Saxo så er vel bruktbilprisen (ca 90-120 000,-) fortsatt en del høyere enn prisen for ny batteripakke?
Oslo - Saxo 2002 - C-Zero 2011

Thomas Parsli

Enviro selger vel fortsatt batteriene sterkt rabattert til de som har kjøpt bil av dem?
Tror prisen fortsatt er 60.000,-

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Boogie

Da skal du være klar over at Enviro ikke selger nye batterier.

De kan godt være ubrukt, men de har stått på lager et sted -kansje i flere år. Noen er brukte, men brukelige osv.

Med andre ord er prisen relativt høy.

Enviro har ingen avtale med SAFT fabrikken eller importøren.
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA