Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace

Startet av Xander, fredag 10. august 2018, klokken 14:13

« forrige - neste »

Pingle

Sitat fra: S.S på lørdag 15. september 2018, klokken 17:22
For de som har målt fart, har noen også målt distanse og sammenlignet?  Om farten viser 5-6% feil, er det ikke umulig at distansen og er 5-6% feil.
Dette er i så fall i Jaguarens disfavør, da da bilen vil tro den har gått lengre for et gitt antall kWh i forbruk, (f. eks tror den at den har rullet 90 km på en time, men har bare rullet 84), og anvist forbruk / km vil dermed vise for lavt.
Det avhenger vel av om distanse er knyttet mot gps, km-teller eller speedometer. Mens speedometer er lagd for å være pålitelig, er begge de andre pålitelige metoder (km-teller forutsatt rett hjuldiameter).
Å bruke et speedometer med bevisst overvurdering av hastigheten til å fortelle gjenstående rekkevidde er vel å skyte seg selv i foten om man skal være i elbilbransjen mer enn et år.
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

S.S

Problemet er at jeg har aldri sett en test der km-tellere er sammenlignet med kjent distanse, eller biler imellom.  Det er også forskjeller mellom rullediameter fra en dekkstørrelse til andre på samme bil, og mellom nye og gamle dekk. Gjerne 5 %? uten å komme utenfor spesifikasjoner, slik at om du sammenligner bilen med 5% for små hjul, deretter setter på 5% for store hjul, så viser plutselig forbruket 10% mer, selv om du er lovlig «innafor», og forbruket egentlig er likt, du bruker det samme hjemmefra til hytta.

Øyvind.h

Kilometerstand skal være korrekt selv om speedometer viser feil.
Fordi speedometer viser feil med hensikt.

Testet selv med bil med nesten 10% misvisning, og fikk samme svar fra møller. Årsaken til at jeg sjekket var betalt kjørelengde leasing og om det var slik at jeg fikk 10% kortere kjørelengde.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

mariowing

#78
Gode observasjoner og interessant lesing Finnøy! Har et par spørsmål. Du mener at bilen har samme forbruk som Tesla X og mener det er dårlig - hvorfor? Du sier også at lysene er bra men elendige, den skjønte jeg ikke? Og til slutt så tror jeg ikke at setet er pløsete etter 7000 km, det er pløsete etter opp mot 100 inn- og utstigninger hver dag. Personlig går jeg inn og ut under 10 ganger om dagen så jeg tror det holder lenge. Vi får se :-)
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Gordon Retriever

#79
Sitat fra: mariowing på lørdag 15. september 2018, klokken 22:04
Du mener at bilen har samme forbruk som Tesla X og mener det er dårlig - hvorfor?
Fordi i-Pace er en (mye) mindre bil enn TMX?

Sitat fra: mariowing på lørdag 15. september 2018, klokken 22:04
Og til slutt så tror jeg ikke at setet er pløsete etter 7000 km, det er pløsete etter opp mot 100 inn- og utstigninger hver dag. Personlig går jeg inn og ut under 10 ganger om dagen så jeg tror det holder lenge. Vi får se :-)

Bilen jeg postet bilde av var registrert 17 dager tidligere. Hvis vi antar 100 inn- og utstigninger pr. dag inkl. søndager, utgjør dette 1700 inn- og utstigninger.  En privat bil med f.eks. 8 inn- og utstigninger pr. dag kan derfor se slik ut etter 7 måneder.  Jeg synes slitasje som dette ville vært skuffende etter 3-4 år.

Counterpointer

Sitat fra: Finnøy (Arne Johan Larsen) på lørdag 15. september 2018, klokken 10:39

•   For mye lys fra infotainmentpanelet når det var mørkt, spesielt med Carplay

Det er mulig å skru helt av (også med snarvei med den programerbare knappen på rattet), da blir det helt sort.

Forøvrig mange fornuftige betraktninger.

Counterpointer

Sitat fra: Gordon Retriever på lørdag 15. september 2018, klokken 22:21
Sitat fra: mariowing på lørdag 15. september 2018, klokken 22:04
Du mener at bilen har samme forbruk som Tesla X og mener det er dårlig - hvorfor?
Fordi i-Pace er en (mye) mindre bil enn TXM?
I-Pace er en litt mindre bil enn X! Har hatt begge inne i min garasje og selv om X er større var det overraskende lite forskjell.

Øyvind.h

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Tellus

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 15. september 2018, klokken 23:26
IPace er vel omtrent som Model 3.

Du lever i en 3-dimensjonal verden som oss andre du også vil jeg tro ?

Ved å bruke din argumentasjon kan jeg påstå at min Ampera-E er større enn både Model 3 og Model S fordi den er større i en av dimensjonene.

Øyvind.h

Ved å bruke min argumentasjon? M3 og I-Pace er da ganske nære i størrelse? Mente ikke å være frekk?

En amerikaner tok bilde av M3 side om side med I-Pace. De så ganske like ut.

Når I-Pace demobiler kom til Norge stod de på rekke og rad med en X imellom. I-Pace var tydelig mye mindre enn X.

Model X er 503cm, 217 bred uten speil, plass til 7 med fortsat god bagasjeplass bak og stort bagasjerom foran. Den er vesentlig større enn I-Pace.

I-pace er 468cm (M3 469), 201 uten speil (M3  193,3) høyde 156 (M3 144).

Hvordan er målene på ampera e?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

tuono

Sitat fra: mariowing på lørdag 15. september 2018, klokken 22:04
Gode observasjoner og interessant lesing Finnøy! Har et par spørsmål.  Du sier også at lysene er bra men elendige, den skjønte jeg ikke?

Slik jeg forstår det mener han at lysene er gode, men at den automatiske nedblendingen er elendig (treg? I "begge ender"?)

Nordlands

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 16. september 2018, klokken 07:40
Model X er 503cm, 217 bred uten speil, plass til 7 med fortsat god bagasjeplass bak og stort bagasjerom foran. Den er vesentlig større enn I-Pace.

I-pace er 468cm (M3 469), 201 uten speil (M3  193,3) høyde 156 (M3 144).
Dette hører hjemme i Tesla-tråden, men må bare påpeke at du her har oppgitt feil bredde eller blandet uten speil og speil innfelt for alle - mål uten speil for I-Pace er 1895 mm (TMX 1999 mm og TM3 1850 mm).

Ellers synes jeg ikke innvendig plass kan målsettes så enkelt, f.eks. måles ofte hodeplass og benplass, men disse sier ingenting om man må sitte med knærne opp i været. For noen er det viktigere hvor gode/romslige de 4 mest brukte plassene er enn hvor mange det maksimalt er plass til osv.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

Øyvind.h

Tallene er fra offisielle hjemmesider?
Men poenget er uendret.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: Nordlands på søndag 16. september 2018, klokken 13:59

Dette hører hjemme i Tesla-tråden, men må bare påpeke at du her har oppgitt feil bredde eller blandet uten speil og speil innfelt for alle - mål uten speil for I-Pace er 1895 mm (TMX 1999 mm og TM3 1850 mm).

TMX er 2070 med innfelte speil, TM3 1850. Sporvidden på TMX er 1999, som er smalere enn bilen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Tellus

#89
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 16. september 2018, klokken 07:40
Ved å bruke min argumentasjon? M3 og I-Pace er da ganske nære i størrelse? Mente ikke å være frekk?

En amerikaner tok bilde av M3 side om side med I-Pace. De så ganske like ut.

Når I-Pace demobiler kom til Norge stod de på rekke og rad med en X imellom. I-Pace var tydelig mye mindre enn X.

Model X er 503cm, 217 bred uten speil, plass til 7 med fortsat god bagasjeplass bak og stort bagasjerom foran. Den er vesentlig større enn I-Pace.

I-pace er 468cm (M3 469), 201 uten speil (M3  193,3) høyde 156 (M3 144).

Hvordan er målene på ampera e?

Det var din sammenligning med Model 3 som var en-dimensjonal. Model-X ble ikke nevnt verken av deg eller meg så jeg forstår ikke hvorfor du drar frem den. Alle vet at Model-X er en større bil enn I-Pace.

Legger vi til grunn disse målene:
https://www.automobiledimension.com/jaguar-car-dimensions.html
og
https://www.automobiledimension.com/jaguar-car-dimensions.html

Bruker vi boksvolumet som sammenligningsgrunnlag (lxbxh) får vi.

Model 3 : 12,53
I-Pace  : 14,07
Model X : 16,95

Vi ser at I-Pace plasserer seg mellom Model 3 og Model X. Det er vel slik de fleste også oppfatter bilen vil jeg tro.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA