Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace

Startet av Xander, fredag 10. august 2018, klokken 14:13

« forrige - neste »

Model3-Tromso

Beklager, skulle vært mer spesifikk. Det var tydelig refleksjon fra dashbordet i frontvinduet. Den fremste delen av dashbordet er blank og det var denne som speilet seg opp.

geear

Sitat fra: MrBacardi på torsdag 30. august 2018, klokken 21:07
Kjørte bak en grå med EV14xxx-skilter i dag på vei innover fra Høvik i forholdsvis jevnt regnvær og tett skydekke. Nå vet ikke jeg om bilen hadde lysene i Auto-modus, men baklysene var iallefall ikke på selv om det regnet.

På de fleste andre biler så går baklyset automatisk på hvis det regner, så denne bilen skilte seg ut i køen. Men jeg skjønner at det er en større software-oppdatering på trappene, så mye mulig dette allerede er fikset i denne. Ellers er det en smal sak å oppdatere senere uansett  :+1:
Sjekket innstillinger? På e-Golfen vår er det et valg om den skal slå på parklys når regnsensoren detekterer regn eller ikke...

Øggen

Sitat fra: daktari på fredag 10. august 2018, klokken 15:04
At de brukte utviklingsressurser på brukergrensesnitt.

Heilt enig.

Sitat fra: daktari på fredag 10. august 2018, klokken 15:04leke-tøys som falsk motorlyd.

Akkurat det var det eineste ej virkelig syns va kult....
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

4Matic Fanatic

Sitat fra: mariowing på fredag 24. august 2018, klokken 21:52
Veldig kult at den viste status på laderne, hvis det faktisk fungerer så er vel det første elbil som viser live status for ikke-Tesla ladere?
Problemet som jeg ser det er at den statusen ikke er korrekt og da hjelper det lite.

Kjørte selv E18 mot Kragerø forrige helg som passasjer i en AE, og satt med app'en til Elbilforeningen oppe.
Var innom flere ladere hvor tallene som ble rapportert i app ikke stemte med virkeligheten...

Gordon Retriever

Jeg savnet et passasjersete som ikke så slik ut allerede etter 4000 kilometer:




Sannsynligvis er dette Windsor-skinn.  Rimeligere setevarianter kan være mer motstandsdyktige overfor slitasje.

Forøvrig synes jeg andre elbiler står seg dårlig når de sammenlignes med i-Pace.

elektrolux

Sitat fra: gr på mandag 13. august 2018, klokken 11:00
Sitat fra: Xander på fredag 10. august 2018, klokken 14:13
En ting jeg kunne ønske av forandringer er et nivå til av regenerativ bremsing. Idag er valget høy og lav. Kunne ha ønsket en valgmulighet til som var midt imellom.
Hva slags elbiler har du kjørt før denne? Har inntrykk av at dette er en vanesak man får i e-Golf, Ioniq og andre som plent skal kunne justere regen, mange sitter og flikker på girspak eller håndkontroller for å justere, når man i stedet bare kan ha maks regen alltid og justere det på gasspedalen. Kjører man ikke på maks regen så må man over på bremsepedalen (eller håndkontroll) for å oppnå mer regen. Bedre å ha det tilgjengelig på pedalen.

Enig. Bortsett fra at det også burde være mulighet for 0 regen.

Kjørte Kona med denne muligheten og har en ikke prøvt det er det vel værd å prøve. Det gir ikke bare lavere forbruk, men også lavere stressnivå. Etterhvert tror jeg vi vil se det gjennspeilet i forsikringsregningen da det også inspirerer til mer avslappet og tryggere kjøring.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Finnøy (Arne Johan Larsen)

#66
Sitat fra: Gordon Retriever på tirsdag 11. september 2018, klokken 23:11
Jeg savnet et passasjersete som ikke så slik ut allerede etter 4000 kilometer:

Sannsynligvis er dette Windsor-skinn.  Rimeligere setevarianter kan være mer motstandsdyktige overfor slitasje...
Prøvekjørte en I-Pace med 7000 km på telleren, begge framsetene så slik ut.

Pingle

Sitat fra: Finnøy (Arne Johan Larsen) på lørdag 15. september 2018, klokken 07:24
Sitat fra: Gordon Retriever på tirsdag 11. september 2018, klokken 23:11
Jeg savnet et passasjersete som ikke så slik ut allerede etter 4000 kilometer:

Sannsynligvis er dette Windsor-skinn.  Rimeligere setevarianter kan være mer motstandsdyktige overfor slitasje...
Prøvekjørte en I-Pace med 7000 km på telleren, begge framsetene så slik ut.
Sjekket du med selger hva slags skinn det var?
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Pingle på lørdag 15. september 2018, klokken 09:36
Sitat fra: Finnøy (Arne Johan Larsen) på lørdag 15. september 2018, klokken 07:24
Sitat fra: Gordon Retriever på tirsdag 11. september 2018, klokken 23:11
Jeg savnet et passasjersete som ikke så slik ut allerede etter 4000 kilometer:

Sannsynligvis er dette Windsor-skinn.  Rimeligere setevarianter kan være mer motstandsdyktige overfor slitasje...
Prøvekjørte en I-Pace med 7000 km på telleren, begge framsetene så slik ut.
Sjekket du med selger hva slags skinn det var?
Windsor (std HSE)

Finnøy (Arne Johan Larsen)

#69
Har prøvd en HSE utgave med 245/50 R20 dekk.
Kjørte 313 km, brukte 92%, Snittforbruk vist i computer 233wh/km. Bilen hadde siste SW oppdatering inkludert Apple Carplay.
Testrunde: Gjenskape normal kjøring til & fra jobb som er ca 50km hver vei i krevende topografi. I tillegg tur opp til fjells (Sirdal) inkl mørkekjøring på landevei.

Negativt
•   Forbruk fortsatt altfor høyt (som en TMX P100)
•   Savner prosentvisning i instrumentpanel
•   GOM veldig upålitelig
•   For mye lys fra infotainmentpanelet når det var mørkt, spesielt med Carplay
•   Skinnet var blitt pløsete i begge framsetene etter bare 7000km (Windsor?)
•   Bagasjerommet altfor lite ift bilstørrelse, kan umulig være mer enn 400l utnyttbart?
•   Dårlig svingradius
•   Altfor svak rattvarme etter min smak
•   Tidvis falt navigasjon ut med feilmelding «navigasjon ikke tilgjengelig»; bug i SW?
•   Dårlig 360 funksjon, ser ingen grunn til å velge dette
•   Dårlig sikt bakover kombinert med lite ryggekamera gjorde det utfordrende å rygge i mørket
•   Bilen slår seg av når en går ut, kan være trafikkfarlig.
•   Auto fjernlys funksjon var elendig
•   Synes rullehjulene på rattet var litt overfølsomme, ble fort feilvalg
•   For mye gjenskinn i frontrute både dag og natt

Positivt
•   Veldig god å kjøre
•   Veldig gode lys på regnvåte, mørke landeveier
•   Heads up displayet var avhengighetsskapende
•   Navigasjon: fast minikart visning av reiserute og hvor langt man var kommet
•   Veldig god ACC
•   Likte godt mulighet for fullt kart i instrumentpanel
•   Likte midtkonsoll
•   ISOfix veldig lett tilgjengelig

Sum: Veldig bra elbil fra JLR, kjempeflott at de designer fra bunn av som elbil og ikke bare konverterer en ICE som f.eks. EQC. Blir spennende med ny XJ neste år men de må jobbe med forbruket i en form for «range mode» el tilsv. for de som ønsker å tyne mest mulig km på tur.

Noen bilder (hvis Google doc funker): https://docs.google.com/presentation/d/e/2PACX-1vS3_3bfcDI0N4WLtzOyhfSHBp8E77qZXyXppmpzx6voWVUYc3EIEK2chRV3ko76u4aKsCbh6NxWeSWw/pub?start=false&loop=false&delayms=5000

Edit: korrigert skrivefeil på prosent rest; skal være 92 ikke 97%.

Tellus

Sitat fra: Finnøy (Arne Johan Larsen) på lørdag 15. september 2018, klokken 10:39
Kjørte 313 km, brukte 97%, Snittforbruk 233wh/km.

De tallene går ikke opp med. Må være bug i visningen fortsatt. Bilen har 84,7 kWh netto som gir 363 km rekkevidde med det forbruket du oppgir. 97% av dette er 353 km.

Øyvind.h

Utnyttbar kapasitet vil variere med forbruk. Internt tap øker.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Tellus på lørdag 15. september 2018, klokken 11:15
Sitat fra: Finnøy (Arne Johan Larsen) på lørdag 15. september 2018, klokken 10:39
Kjørte 313 km, brukte 97%, Snittforbruk 233wh/km.
De tallene går ikke opp med. Må være bug i visningen fortsatt. Bilen har 84,7 kWh netto som gir 363 km rekkevidde med det forbruket du oppgir. 97% av dette er 353 km.
Jeg dobbelsjekket og oppdaget umiddelbart n skrivefeil: brukte 92% - ikke 97%.
Med kjørte 313 km og brukte 92% skulle gi en teoretisk rekkevidde på ca 340km
Dette var under forhold med våte veier, 8-14 grader, vanskelig topgrafi, men hastighet ihht fartsgrense (GPS målt som er ca 4 over speedometer), normal kjøreadferd og ca 19gr i kupeen.

Tellus

Det rimer bedre. Legg til at jeg tipper det er litt ekstra ved 0% så stemmer nok gjennomsnittsforbruket sånn noenlunde med gjenstående estimat i prosent.

S.S

For de som har målt fart, har noen også målt distanse og sammenlignet?  Om farten viser 5-6% feil, er det ikke umulig at distansen og er 5-6% feil.
Dette er i så fall i Jaguarens disfavør, da da bilen vil tro den har gått lengre for et gitt antall kWh i forbruk, (f. eks tror den at den har rullet 90 km på en time, men har bare rullet 84), og anvist forbruk / km vil dermed vise for lavt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA