Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace

Startet av Xander, fredag 10. august 2018, klokken 14:13

« forrige - neste »

mariowing

Infotainment er vel også selektivt. Skjermen foran fører med rattet er i alle fall bedre på I-PACE i navigasjonsmodus. Tesla har vel fortsatt den håpløse tunnellen hver gang man kjører inn i en? Og når vi snakker om tunnel; den dimmer vel heller ikke ned lysstyrken? På tross av at folk har klaget på det siden dag en...  Meg bekjent er også I-PACE eneste elbil med ekte HUD (ikke sånn plastplate), wifi som kan deles med passasjerene og mulighet for å se video mens man lader. Den får straks Apple CarPlay og Android Auto. Så tror vi trygt kan si at I-PACE er minst like bra på dette området som de andre.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

mj

Sitat fra: mariowing på torsdag 23. august 2018, klokken 20:00
Infotainment er vel også selektivt. Skjermen foran fører med rattet er i alle fall bedre på I-PACE i navigasjonsmodus. Tesla har vel fortsatt den håpløse tunnellen hver gang man kjører inn i en? Og når vi snakker om tunnel; den dimmer vel heller ikke ned lysstyrken? På tross av at folk har klaget på det siden dag en...  Meg bekjent er også I-PACE eneste elbil med ekte HUD (ikke sånn plastplate), wifi som kan deles med passasjerene og mulighet for å se video mens man lader. Den får straks Apple CarPlay og Android Auto. Så tror vi trygt kan si at I-PACE er minst like bra på dette området som de andre.

Tunnellen er borte i fra Tesla navi og skjermen dimmer ned noe raskere enn før men fremdeles alt for tregt
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

xref

Sitat fra: mariowing på torsdag 23. august 2018, klokken 20:00
Infotainment er vel også selektivt. Skjermen foran fører med rattet er i alle fall bedre på I-PACE i navigasjonsmodus. Tesla har vel fortsatt den håpløse tunnellen hver gang man kjører inn i en? Og når vi snakker om tunnel; den dimmer vel heller ikke ned lysstyrken? På tross av at folk har klaget på det siden dag en...  Meg bekjent er også I-PACE eneste elbil med ekte HUD (ikke sånn plastplate), wifi som kan deles med passasjerene og mulighet for å se video mens man lader. Den får straks Apple CarPlay og Android Auto. Så tror vi trygt kan si at I-PACE er minst like bra på dette området som de andre.

Kanskje en idè å kjøre en Tesla i nyere tid før du sammenlikner?
S70D VIN: 87XXX levert i slutten av Juli

Gordon Retriever

Sitat fra: mariowing på torsdag 23. august 2018, klokken 20:00Meg bekjent er også I-PACE eneste elbil med ekte HUD (ikke sånn plastplate), wifi som kan deles med passasjerene og mulighet for å se video mens man lader. Den får straks Apple CarPlay og Android Auto.

Head-up display projisert i frontruten får man på den nye generasjonen Ford Focus.  Apple CarPlay er tilstede i Citroën C3.  At det skal være nødvendig å framheve at i-Pace kan leveres med disse funksjonene sier endel om hvor dårlig utvalget elbiler på markedet er.
i-Pace er der man bør være i 2018 - det blir spennende å se hvor lang tid konkurrentene bruker på å komme etter. :)

mariowing

Sitat fra: Gordon Retriever på torsdag 23. august 2018, klokken 22:45
Sitat fra: mariowing på torsdag 23. august 2018, klokken 20:00Meg bekjent er også I-PACE eneste elbil med ekte HUD (ikke sånn plastplate), wifi som kan deles med passasjerene og mulighet for å se video mens man lader. Den får straks Apple CarPlay og Android Auto.

Head-up display projisert i frontruten får man på den nye generasjonen Ford Focus.  Apple CarPlay er tilstede i Citroën C3.  At det skal være nødvendig å framheve at i-Pace kan leveres med disse funksjonene sier endel om hvor dårlig utvalget elbiler på markedet er.
i-Pace er der man bør være i 2018 - det blir spennende å se hvor lang tid konkurrentene bruker på å komme etter. :)

Har ikke tenkt på det sånn før men det var faktisk et meget godt poeng :)
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

xyzzy

Sitat fra: mariowing på torsdag 23. august 2018, klokken 22:55
Sitat fra: Gordon Retriever på torsdag 23. august 2018, klokken 22:45

Head-up display projisert i frontruten får man på den nye generasjonen Ford Focus.  Apple CarPlay er tilstede i Citroën C3.  At det skal være nødvendig å framheve at i-Pace kan leveres med disse funksjonene sier endel om hvor dårlig utvalget elbiler på markedet er.
i-Pace er der man bør være i 2018 - det blir spennende å se hvor lang tid konkurrentene bruker på å komme etter. :)

Har ikke tenkt på det sånn før men det var faktisk et meget godt poeng :)

Det er vel stort sett bare Tesla som mangler CarPlay nå?

Til temaet: Prøvekjøring av I-Pace var farlig fristende. En svært god kjøreopplevelse, et veldig tilatelende interiør og en helhet som falt i smak. Så nå må er det å vurdere lyst, fornuft, behov og økonomi...

En svakhet: Fartsgrensen i HUDen viste ofte feil. På en strekning der grensen er 40 hele tiden, gikk den viste verdien noen ganger opp til 50 en stund.


Hårek

Sitat fra: xyzzy på fredag 24. august 2018, klokken 08:48
En svakhet: Fartsgrensen i HUDen viste ofte feil. På en strekning der grensen er 40 hele tiden, gikk den viste verdien noen ganger opp til 50 en stund.
Det er et kjent problem, har det samme i BMW. Kameraet er utrolig bra til å plukke opp skilter, men det har ingen forståelse for om skiltet gjelder for den veien man kjører eller en sidevei.
Dessuten brukes en kombinasjon av skilter og kartinformasjon fra GPS.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

Vind

#52
Fikk en ordentlig prøvekjøring, og her er litt oppsumert erfaringer/ ønsker. Har prøvd å fokusere på det som ikke har blitt kommentert av alle, selv om det er vanskelig å unngå.

Displayene er gode, det nedre displayet styrer varme/ ventilasjon, telefon og musikk, Det store displayet styrer alt unntatt klima, og førerdisplayet gir deg alt du trenger, og kan modifiseres på mange måter, raskt og enkelt fra rattet.  Justeringen av HUD er enkel, og med en så god HUD, så endte jeg opp med stort kart på førerdisplayet, da fart og alt annet vises på HUD.  Jeg synes denne var rask og relativt enkel og vil si at det er på nivå med f.eks Volvo (ny V90, XC60 osv)

Noen mener det er vanskjelig å finne ting i menyssystemet, og det er det jo alltid i starten, men når man vet hvor man skal går det veldig raskt.  Slå av motorlyd er f.eks ett sveip, og to klikk.

Kameraene bytter til der man er nærme noe, ved rygging vises ryggekameraet, men om man kjører med fronten mot en fortauskant så vises kameraet foran, det samme med parallell parkering, da vises sidekameraet og front og bak avhengig av hvor man er nærmest noe.  Det er ganske lett å zoome inn og ut.  360 bildet er mest for oversikt.

Lysstyrken på førerdisplayet styres med ett lite hjul, veldig enkelt – trenger ingen menyer, i tillegg dimmes det noe opp og ned avhengig av omgivelseslys.

Varme og ventilasjonshjulene gir gode taktile tilbakemeldinger, og man kan styre varme/ kulde bare i rygg eller bare i sete.

Kjøringen er utrolig bra.  I svingene så kan man legge bilen akkurat der den skal være.  Kjørte noen raske svinger på smal vei, det kom en bil i mot midt i svingen, og det som i mange biler ville vært litt «nærme» er i I-Pace helt uproblematisk.  Den er akkurat der du legger den.  Dette er litt sportsbilfølelse, og er i nærheten av BMW M, eller Audi RS. 

«Selvstyringen» fungerer svært godt på motorvei, og greit på småveier.  Den liker seg aller best om den enten har en annen bil å hekte seg på – eller når veimerkingen er god.  Den skiller seg lite ut i fra det som Volvo og Mercedes har.  I-Pace benytter samme teknologi, så det er ikke så rart.  I motsetning til f.eks Tesla så kan du korrigere med rattet uten at den avbryter selvstyringen. 

Bilen hadde en av de siste softwarene, men ikke den som kundebilene får.  Denne støttet ikke Apple Car Play, men Jaguar sin egen Apps fungerte, og ga hovedfunksjonene fra telefonen opp på skjermen.  Den krever imidlertid at telefonen er koblet med kabel inn i midtkonsollen.

Kartet hadde ladestasjoner og status om de var ledige.  Når man stopper kommer det opp ladestasjoner i nærheten.  Den nærmeste meg var begge hurtigladerne opptatt, derfor foreslo den en lengre unna – BRA!.  Jeg sjekket Fortum appen, og det stemte med statusen på den.

Hva jeg savner/ ønsker:

  • Jeg savner en hurtigfunksjon for å beholde klima på når man har parkert.  I sommer har den vært mye brukt på i3en, slik at bilen fortsatt er kald når man kommer tilbake.  Dette kan styres av appen, men det hadde vært mye lettere hurtigvalg når man stopper (behold klima på 15,30, 45 min..)

  • Det er mulig jeg er konstruert litt rart, men knappen for å åpne bilen sitter foran på håndtakene, og det er litt unaturlig, siden tommelen min er på andre siden av hånden.  Ikke noe stort problem – men litt rart.

  • Belysning bak knappene på rattet var litt av (litt for svak) eller veldig på (litt for sterk)
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Counterpointer

Sitat fra: Vind på fredag 24. august 2018, klokken 10:46
Fikk en ordentlig prøvekjøring, og her er litt oppsumert erfaringer/ ønsker. Har prøvd å fokusere på det som ikke har blitt kommentert av alle, selv om det er vanskelig å unngå.

............
Veldig informativ post Superbra skrevet

Vi burde slå oss sammen å komme med forbedringsforslag til OTA oppdateringer. Da kunne vi kanskje få gjennomslag hos Jaguar, slik det faktisk er hos et konkurrerende amerikansk bilmerke......

Jeg skal snakke med adm dir for min butikk på mandag, da skal jeg høre med ham om hva han tror er beste måte å nå frem på er. Jeg vet de følger med på både forum og sosiale medier.
En annen kanal er Markedsansvarlig i Jaguar , han har vært i dialog på Owners group på Face.

Spent på hvordan app kommer til å fungere. Kult at det gikk å teste litt allerede, det skal jeg også på min neste prøvetur (eller kanskje på min egen bil snart

4Matic Fanatic

Sitat fra: knut.aulie på fredag 24. august 2018, klokken 19:01
Veldig informativ post
Støtter den. Forfriskende å se noen som ikke kun så på forbruket, og relle sammenligninger med andre premiumbiler.

mariowing

Veldig kult at den viste status på laderne, hvis det faktisk fungerer så er vel det første elbil som viser live status for ikke-Tesla ladere?
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

MrBacardi

Kjørte bak en grå med EV14xxx-skilter i dag på vei innover fra Høvik i forholdsvis jevnt regnvær og tett skydekke. Nå vet ikke jeg om bilen hadde lysene i Auto-modus, men baklysene var iallefall ikke på selv om det regnet.

På de fleste andre biler så går baklyset automatisk på hvis det regner, så denne bilen skilte seg ut i køen. Men jeg skjønner at det er en større software-oppdatering på trappene, så mye mulig dette allerede er fikset i denne. Ellers er det en smal sak å oppdatere senere uansett  :+1:
MineBiler.no - Legg inn dine biler gjennom årenes løp
Jeg koblet Teslaen til Slack

2024 Q4 45 Quattro - Utleveres april 2024
2023 Q4 45 Quattro - Utlevert jan 2023
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

Model3-Tromso

Etter en herlig prøvekjøring noterte jeg noe jeg opplevde som veldig irriterende. Det var et voldsomt gjenskinn opp i frontvindu (om man kjørte mot solen).
Andre som har erfart dette?

Elbildilla

Litt vanskelig å skjønne hva du mener med «gjenskinn opp i frontvindu». Kan det for eksempel være:
- refleksjon av dashbordet i frontvinduet?
- refleksjon av kontrastsøm i dashbordet?
- gjenskinn i de tynne metalltrådene som brukes til oppvarming av frontruta (følger med i vinterpakken)?
- refleksjon av HUD-projektor?
- andre ting som reflekteres?




S.S

Prøvekjørte for første gang i dag, svaret er definitivt nei.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA