Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Navigasjon som "låser" seg

Startet av Eerik, fredag 10. august 2018, klokken 13:46

« forrige - neste »

Eerik

Jeg har en modell S fra november 2017. Jeg har opplevd ca 5 ganger siden da at navigasjonen har låst seg. Dvs at den viser at bilen er et sted den ikke lenger er, trolig der den sist hadde gps-signaler, eller siste sted bilen var før navigasjonen «låste» seg. Jeg får ingen beskjed om at den har mistet gps-signaler eller at noe er galt. Og alt annet ser også ut til å fungere fint, for eksempel lage reiserute, zooming, trafikk/kø-oversikt osv.

Jeg har prøvd: Gå ut av navigasjonsskjermen og inn igjen, restarte begge skjermer, gå ut av bilen og låse og så komme tilbake, m.m. men ingenting har hjulpet. Det eneste som hjelper er egentlig å vente skikkelig lenge (til neste dag), da funker det alltid fint igjen.

Noen andre som har vært borti noe lignende?

Muffinman

Ikke sett dette selv, men leser at flere har hatt det etter å f.eks. ha tatt ferge over Skagerrak. Ordner seg av seg selv, men alt for sent.

Henning Tveiten Østeby

Reset Fungerer vel bra...



From Cayenne V8 to
Tesla Model S 75D
Life is good


daktari

Det er mer bugs nå med 2018.24.x og 2018.26.x for min del, bl.a. manglende oppdatering av trafikkdata og nedlasting av kart på skjermen. Kan ha en sammenheng?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Muffinman

Ingen som melder at reset funker, nei. Virker som bilen ikke finner ut hvor den er.

Eerik

Takk for svar.
Jeg har egentlig ikke inntrykk av at dette gps-problemet har dukket opp mer i noen software-versjoner/oppdateringer enn andre, problemet har dukket opp mer eller mindre jevnt og trutt siden jeg fikk bilen. Jeg har forresten foreløpig ikke installert oppdateringer etter 2018.18.2 heller (dette av helt andre grunner!)

Jeg hører nok med Tesla ved anledning om det er noe som kan gjøres med dette.

Apache

Benyttet gammel post da det går ut på det samme som før.

Min TMS 75D fra høsten 2018 har kjørt 62k så sluttet GPS'en å virke  :'(
Prøvd å:

  • Restarte MCU med begge scroll hjulene på rattet og med/uten å holde foten på bremsepedalen
  • Slått av bilen og venta 5-10 min, MCU var oppe og gikk da jeg vekka bilen med å åpne døra (satt inne mens bilen var av)
  • Tatt en kjøretur på 15 km eller no får å se om GPS'en våknet men hjalp ikke

Ringte Tesla i dag men di kunne ikke gjøre noe på en lørdag ettermidag og jeg skal på en 2000km tur i morgen søndag!

Hurra....

Rosstopher

Hva er symptomene? Bare navigasjon som ikke virker? Får du noen feilmelding?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Apache

Ikke noe feilmeldinger. Kartet sier at bilen står parkert på den lokale butikken. Men den er hjemme nå og lader.
Prøvde "summon" funksjonen men den sier at bilen er for langt borte.

Så å dra på ferie og kjøre 2000km uten fungerende GPS blir ikke morsomt. Bilen vet ikke hvor den egentlig er og kan da ikke beregne en kjørerute til f.eks. nærmeste lader eller no.

Tuxedo

#9
Dette pleier bare å fikse seg selv etter en dag eller tre. Hadde det samme i Lofoten tidligere i måneden. Men veldig irriterende så lenge det står på.

Apache

Så på den forumlinken at noen hadde prøvd å ta ut USB brikken.
Jeg tok ut USB brikken dagen etter og reboota bilen da kom gps'en opp med en gang.
Om det var ventinga over natta og/eller USB brikken vet jeg ikke

Contango

Jeg fjernet innlegget igjen etter å ha tenkt at det neppe var særlig hjelpsomt med så usannsynlig løsning....
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Apache

Jeg fikk tlf fra Tesla support UK eller noe.
Et forslag de kom med når GPS'en låste seg var å ta å navigere til der bilen er låst på kartet.
Da ville bilen beregne hvor den var og sjekke sin posisjon.
Verd å prøve neste gang.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA