Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tror jeg har trefase 240v 16a i garasjen. Hva kan jeg få til med en Soul?

Startet av GeirGundersen, fredag 10. august 2018, klokken 08:32

« forrige - neste »

GeirGundersen

Heisann.

Min første elbil er i hus (dvs garasjen) :)

Så for første gang har jeg sett litt nærmere på anlegget i garasjen.
Jeg har en blå kontakt som ser ut som en slik cce men med 4 hull. Søking forteller meg at dette da er en trefase kontakt. I sikringsskapet er det en trippel sikring på 16a til garasjen. Så jeg antar at det er trefase 16a 240v på den kontakten i garasjen. EDIT: Litt nærmere lesning tilsier at jeg kanskje mener 230v? /EDIT

Er det noe relativt billig jeg kan få til for å lade en Soul her, som er mer effektivt enn vanlig kontakt?
Eller er vi på elektriker med full pakke?

Det er forøvrig ikke noe annet i den garasjen som trekker strøm, utenom garasjeporter og et lysstoffrør (som ikke trenger å være på samtidig med ladningen)

Ikke helt sikker på at dette kvalifiserer til "avansert", hvis ikke kan posten gjerne flyttes til riktig sted :)

jkirkebo

Sitat fra: GeirGundersen på fredag 10. august 2018, klokken 08:32
Heisann.

Min første elbil er i hus (dvs garasjen) :)

Så for første gang har jeg sett litt nærmere på anlegget i garasjen.
Jeg har en blå kontakt som ser ut som en slik cce men med 4 hull. Søking forteller meg at dette da er en trefase kontakt. I sikringsskapet er det en trippel sikring på 16a til garasjen. Så jeg antar at det er trefase 16a 240v på den kontakten i garasjen. EDIT: Litt nærmere lesning tilsier at jeg kanskje mener 230v? /EDIT

Er det noe relativt billig jeg kan få til for å lade en Soul her, som er mer effektivt enn vanlig kontakt?
Eller er vi på elektriker med full pakke?

Det er forøvrig ikke noe annet i den garasjen som trekker strøm, utenom garasjeporter og et lysstoffrør (som ikke trenger å være på samtidig med ladningen)

Ikke helt sikker på at dette kvalifiserer til "avansert", hvis ikke kan posten gjerne flyttes til riktig sted :)

Du kan kjøpe en av ladestasjonene på markedet som er godkjent for tilkobling via CEE-stikk. Den må ha integrert jordfeilbryter type B. EcoLite som jeg selger er et alternativt, prisen inkl. tilførselskabel og CEE-støpsel er kr. 7100,- + frakt. Da kan du montere den selv, bare å skru opp på veggen og plugge i.

Ladehastighet blir 1x16A, eller 3,7kW. 60% raskere enn fra vanlig schuko-støpsel med standardladekabelen.

http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

GeirGundersen

Takk for raskt svar :)

Da vil jeg trenge en kabel fra boks til bil også tenker jeg. 5m holder i massevis i garasjen, men er det kanskje lurt med noe lenger hvis jeg vil lade andre steder? (Har ikke ladet denne bilen enda, så null erfaring).

hanche

For meg høres 5m langt nok ut i massevis. Unntaket måtte være dersom noen har parkert foran et ladepunkt uten å lade, så du selv må parkere lenger unna. Jeg tipper det er en sjelden foreteelse. Og kabelen er ganske tykk, så selv 5m er en god del å drasse på.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

GeirGundersen

Takk for svar.

Da går jeg for en 5m.

Må også si at dette virker som et raskt og hyggelig forum :)

Elmo

Sitat fra: GeirGundersen på fredag 10. august 2018, klokken 09:33
Da vil jeg trenge en kabel fra boks til bil også tenker jeg. 5m holder i massevis i garasjen,

Følger ikke det med bilen da ??
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

hanche

Det varierer nok en del. Da jeg kjøpte ny 2018-modell nylig, var en slik kabel med i det første tilbudet jeg fikk, men ikke gratis. Siden jeg hadde en allerede, fikk jeg strøket den av tilbudet.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

GeirGundersen

Mulig det følger med ved nybil, men jeg kjøpte brukt.
Der fulgte det med en vedlikeholdslader (vanlig stikkontakt med kladd på), og ingenting annet i form av kabler.

TB

For å gjere det lettare å koble til har eg to type 2 kabler. Ein står fast i ladeboksen i garasjen. Den andre har eg i bilen.

Type 2 kabel kostet ikkje så mykje, så partisk når en er avhengig av strøm.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Vollis47

Sitat fra: TB på fredag 10. august 2018, klokken 18:06
For å gjere det lettare å koble til har eg to type 2 kabler. Ein står fast i ladeboksen i garasjen. Den andre har eg i bilen.

Type 2 kabel kostet ikkje så mykje, så partisk når en er avhengig av strøm.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

GeirGundersen

Det virker som et godt råd.

Venter litt til med å skaffe nr 2 kabel. Greit å føle litt frustrasjon først. Da blir alltid løsningen verdt pengene :)

elektrolux

Sitat fra: jkirkebo på fredag 10. august 2018, klokken 09:08
Sitat fra: GeirGundersen på fredag 10. august 2018, klokken 08:32
Heisann.

Min første elbil er i hus (dvs garasjen) :)

Så for første gang har jeg sett litt nærmere på anlegget i garasjen.
Jeg har en blå kontakt som ser ut som en slik cce men med 4 hull. Søking forteller meg at dette da er en trefase kontakt. I sikringsskapet er det en trippel sikring på 16a til garasjen. Så jeg antar at det er trefase 16a 240v på den kontakten i garasjen. EDIT: Litt nærmere lesning tilsier at jeg kanskje mener 230v? /EDIT

Er det noe relativt billig jeg kan få til for å lade en Soul her, som er mer effektivt enn vanlig kontakt?
Eller er vi på elektriker med full pakke?

Det er forøvrig ikke noe annet i den garasjen som trekker strøm, utenom garasjeporter og et lysstoffrør (som ikke trenger å være på samtidig med ladningen)

Ikke helt sikker på at dette kvalifiserer til "avansert", hvis ikke kan posten gjerne flyttes til riktig sted :)

Du kan kjøpe en av ladestasjonene på markedet som er godkjent for tilkobling via CEE-stikk. Den må ha integrert jordfeilbryter type B. EcoLite som jeg selger er et alternativt, prisen inkl. tilførselskabel og CEE-støpsel er kr. 7100,- + frakt. Da kan du montere den selv, bare å skru opp på veggen og plugge i.

Ladehastighet blir 1x16A, eller 3,7kW. 60% raskere enn fra vanlig schuko-støpsel med standardladekabelen.

http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner

Dette rådet er nok ikke helt stuerent:

- Stikket i garasjen må uansett være godkjent for lading, altså kommer en ikke utenom elektrikker.
- Henger garasjen sammen med huset er vi på opprinnelige regler og dermed må det være egen separat kurs til stikket med egen jordfeilvern type B. ( Ved direkte kobling inn i ladestasjonen holder det at ladestasjonen har jordfeilvern type B )
- Er garasjen frittliggende kan en etter nye forenklede regler bruke felles kurs til garasjen ( og koble via stikk ) men har ladestasjonen jordfeilvern type B skal også vern oppstrøms være av B typen. Altså er det ofte bedre å bruke ladestasjoner med jordfeilvern av 6 mA DC typen som er kompatible med oppstrøms vanlige jordfeilautomater.

Fasit er at en ikke kommer utenom elektrikker, men har du frittliggende garasje kan du likevel få en ferdig installert ladestasjon for under 8000 kr om du benytter deg av vår frittliggende pakke:

https://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/abot-installasjonspakke-frittliggende-garasje?tm=startside/installasjonspakker
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på lørdag 11. august 2018, klokken 08:55
- Stikket i garasjen må uansett være godkjent for lading, altså kommer en ikke utenom elektrikker.
- Henger garasjen sammen med huset er vi på opprinnelige regler og dermed må det være egen separat kurs til stikket med egen jordfeilvern type B. ( Ved direkte kobling inn i ladestasjonen holder det at ladestasjonen har jordfeilvern type B )
- Er garasjen frittliggende kan en etter nye forenklede regler bruke felles kurs til garasjen ( og koble via stikk ) men har ladestasjonen jordfeilvern type B skal også vern oppstrøms være av B typen. Altså er det ofte bedre å bruke ladestasjoner med jordfeilvern av 6 mA DC typen som er kompatible med oppstrøms vanlige jordfeilautomater.

Her tolker du nok vel strengt. Er dette stikket eneste stikk på kursen og har CEE-uttak er det helt ok å benytte til lading så lenge ladestasjonen har jordfeilbryter type B. Regelen om ikke A foran B er ikke relevant der A-vernet ikke beskytter andre forbrukere enn ladestasjonen. Denne tolkningen har jeg også fått bekreftet flere ganger av kunder som har samme løsning og har hatt eltilsynet på besøk.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Mulig det, men jeg er mer komfortabel med å tilpasse vareutvalget mitt til gjeldende regler, enn tolkningen av reglene til vareutvalget. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA