Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Død Leaf

Startet av Silkefot, torsdag 09. august 2018, klokken 23:08

« forrige - neste »

Silkefot

Vet at dette emne har vært tatt opp før men det er et år siden så jeg starter likegodt en ny tråd.

Når jeg kom hjem fra 10 dager ferie var Leafen død. Den reagerte ikke på lading eller av/på knapp. Jeg målte 12V  mens den var tilkoblet til 2,5V og når jeg tok av + polen lå den på 5V. I bilen hadde skjermen til radio osv stilt seg i CD-matings posisjon. Den har også hatt en USB lader i 12V uttaket som ikke var i bruk. Jeg ladet den opp og bilen fungerte som normalt igjen (bortsett fra et par innstillinger som måtte gjøres på nytt). Det er første gang for oss etter over 100000 km og vi har brukt den en uke nå uten flere problemer.

Noen som siden forrige gang har kommet på hva dette kan skyldes?
Bosted Fetsund
Eier:
Model Y 2022 modell
Leaf 2011 modell
El-velo
Eide:
Model X 100D 2017 modell i 2 år
Citroën Saxo 2003 modell (?) i 10 år

Gordon Retriever

Hvor gammelt er 12v-batteriet?
Et dårlig batteri avsløres ofte av at det gjøres endringer i bruksmønsteret for bilen (f.eks. ferie og bilen står i ro lengre enn normalt).

Et 12v-batteri som har vært tappet så langt ned som du har målt, vil heller ikke kunne få tilbake full ytelse hvis det lades opp igjen.

Burger

Er det en 2011 Leaf så har jo batteriet holdt i ~8 år.

Jeg ville sjekket her på forumet for hvilke 12v batteri på biltema som passer rett inn i Leaf og handlet nytt. Billig investering mot at bilen ikke starter når du er for sent ute allerede på vei til jobb.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Trekkoppbil

Jeg kjenner meg godt igjen feriehistorien. Første gang kan det være spesiellt forvirrende om battiet har høyt nok nivå til at noe lys og visse funksjoner virker, mens andre ting ikke virker, og man får hverken start på DC/DC eller AC/DC.

Man kan venne seg til å lade opp 12V batteriet over natta før man tar den i bruk etter hver gang bilen er stått i lengre tid. Har man ikke tilgang til det, bør man ha en booster og startkabler tilgjengelig.


Silkefot

Har ikke byttet batteri på bilen og etter at jeg ladet den opp igjen har den vært fin i følge Leafspy. Har vanskelig for å tro at dette skjer fordi batteriet er dårlig; den har tålt å stå stille over lengre tid før og skulle den være dårlig ville vi bare sett en liten degradering, ikke 5V
Bosted Fetsund
Eier:
Model Y 2022 modell
Leaf 2011 modell
El-velo
Eide:
Model X 100D 2017 modell i 2 år
Citroën Saxo 2003 modell (?) i 10 år

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Rav4_EV

En liten advarsel til alle dere som skal tvinge mest mulig levetid ut av blybatteriet.
Når dette begynner å miste kapasitet, vil DC/DC omformeren som henter strøm fra drivbatteriet og lader 12 volts batteriet under kjøring, få en mer stresset tilværelse. Husk at en glødelampe trekker opp til 10X strømtrekk i et brøkdel av et sekund når den slåes på. Et blink med fjernlysene er nok til å ødelegge omformeren dersom 12 volts batteriet er ferdig.

Nå er garantien over på mange eldre Leaf. Tipper en DC/DC omformer med arbeid neppe kommer under 30 tusen.

Har jobbet med elbiler i de siste 15 årene.
Dårlige 12 volts batterier drepte omformere på Buddy, De franske 106 og Saxo. Nå er dette et hyppig problem på Miev.

Bytt et batteri til under tusenlappen før du drar på deg et problem som er 30 ganger dyrere.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

offpist

Vi har samme problem med vår 2011 modell Leaf.
Har byttet batteri 3 ganger på 4 år.. Nå har vi begynt å koble på en vedlikeholdslader en gang i blandt og det hjelper.. men likevel skal vi være bortreist mer enn en helg kobler vi rett og slett bort batteriet.

Noe tapper batteriet og dc-dc laderen ombord bare ser på at 12V batteriet dør..
Det spiller ingen rolle om bilen er tilkoblet 230V eller ikke, det samme skjer. Dårlig design.

Dette batteriet passer: https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/elsystem/bilbatterier/batteri-smf-12v-45ah-2000029829

Men batteripolene er mindre, så man trenger overganger.. Mekonomen har dette:
https://www.mekonomen.no/bil/forbruk/elmateriell/kabelsko/batteripol-adapter-pa97994no


Kjører:
Grå 2013 Model S P85

offpist

Skal tro om LIFEPO4 ombord hadde vært bedre.
I teorien burde BMS ombord i batteriet koble ut før batteriet er helt tomt og hindre at det går i stykker:
https://mjosservice.no/produkt/lithium-batterier-ladere/batterier/skanbatt-lithium-lifepo4-batteri-12v-40ah-30a-bms
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

offpist

Det burde være mulig å finne ut hvilken kurs som trekker strøm ved å bruke elimineringsmetoden med å trekke ut en sikring av gangen. Men jeg mistenker det er sentral elektronikk i bilen som ikke er mulig å bare koble bort permanent. Man kan høre rele`r slå inn når spenningen kobles på. Kombinert med at DC-DC laderen ikke er aktiv når bilen er av så er det et problem som ikke lar seg løse så lett.

Da sitter man igjen med to løsninger:
Enkel bryter for å slå av batteriet før ferier https://www.ebay.com/itm/323295492938

Eller at man monterer en smart batteri lader permanent ved siden av batteriet og husker å koble den til før ferier.
Det hjelper vel ikke å tyvkoble seg inn på Type 1 pluggen for der er det vel ikke 230V så snart bilen er ferdig ladet.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

leafnor

De relene sitter i en boks bak til venstre  i motorrommet når en står forran å ser ned i motorrommet.
Sett på koblingsskjema og for å få ut strøm er det tre rele der. Kan være at et av de har trang til å henge?
Så er det direkte 12V til "hjerne" som bla vekkes til live når nøkkel kommer nær bilen så den kan åpnes og startes.
Da blir det et lite kontrollspørsmål. Hvor langt fra nøkkel står bilen parkert? Har man glemt en nøkkel i bilen de gangene den er utladet?
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

TorC

Jeg mistenker at min ELM tappet batteriet. Den ELMen jeg har er aktiv selv om bilen er avslått. Napper den derfor ut hvis bilen ikke skal brukes på en stund.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Sverre_E

@Silkefot Sto bilen tilkoblet mens du var på ferie?
Jeg har opplevd død bil etter en drøy uke med tilkoblet bil.
Mistenker at Carwings (Og kanskje OBD2-dongel) tapper bilens 12V batteri.

Carwings har da også fått hikke i slutten av denne perioden, og sendt varsler (epost) om "lading avsluttet" en gang i timen.
Når jeg har sett dette senere, har jeg startet klima via appen en liten stund. Da tappes hovedbatteriet litt, og hovedbatteriet vil deretter lade seg opp igjen sammen med 12V batteriet.

12V batteriet lades kun under kjøring og lading, ikke når bilen er tilkoblet med fulladet (eller 80%-timer) hovedbatteri.
(Blå Leaf. April 2012 - Nov 2021)
Quartz grå Enyaq iV80 juni 2021

Trekkoppbil

Dersom du går fra bilen med AC tilkopla, så kan du komme til å se at blåblinken starter med noen dagers mellomrom, som indikerer mating av 12V.

leafnor

Sitat fra: Trekkoppbil på mandag 13. august 2018, klokken 22:44
Dersom du går fra bilen med AC tilkopla, så kan du komme til å se at blåblinken starter med noen dagers mellomrom, som indikerer mating av 12V.
I sommerferien var det knallvarmt. Batteriet på min Leaf holdt 28-30 grader uten å brukes/lades.
Kjørte ikke med den, så lot den stå på middels SOC for å spare den.
Plutselig en dag kom jeg over at den der lampen omtalt stod å blinket. Bilen på SOC 50%, ikke koblet til nettet.
Tok video, og link her:
https://photos.app.goo.gl/YECtJ4JkZ1HdMKk29
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA